Skogsmiljö och Trädlära

Skadad granstam; på vilket sätt ?

32 inlägg 10037 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skadad granstam; på vilket sätt ?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418069
axwell skrev:
machonisti skrev:Hoppla...
Kanske odören kommer från eget bagage, då nalle kommer närmre.

Ingenting är omöjligt enl Gunde Svan.

Kadaver står ju på björnens meny, slaktavfall lockar nog väl lika bra om älgjägarna skulle ha haft turen på sin sida.

Hade planerat att fortsätta röjningen så fort snötäcket rasar ihop lite mer, åker nog inte längst bort på skiftet den här vintern även om det är mest eftersatt där. Tror nämligen på "Väck ej den björn som sover !" :oops:


Det där oroar mig också lite grann inför gallringen, då jag i sommar har haft minsg en björn som ofta rört sig på skiftet. Sett åtelkamerafoto på den och den är väldigt stor.
Kan man se på håll om det är ett ide? Även när snön ligger?

Användarvisningsbild

Re: Skadad granstam; på vilket sätt ?

JensSkoog  
#418113
Uvskogen skrev:Det där oroar mig också lite grann inför gallringen, då jag i sommar har haft minsg en björn som ofta rört sig på skiftet. Sett åtelkamerafoto på den och den är väldigt stor.
Kan man se på håll om det är ett ide? Även när snön ligger?

Skulle väl tagit dit en hund innan jag körde i gång om jag misstänkte att det kunne
vintras en björn där. Unga hannbjörnar har ofta dårligt vinterläga bredvid en sten
eller under en gran, så det ska inte mycket till innan man väcker dom.
Såg ett sådant vinteläga i Trysil 35 år tilbaks, och han som hade sovit
där kom fram och vandrade mellan stugorna när det blev extra kallt. :surp:

Avatar Fallback

Re: Skadad granstam; på vilket sätt ?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418142 Kan det vara Kronhjort? Svårt att se på bilerna.

Användarvisningsbild

Re: Skadad granstam; på vilket sätt ?

Älgfoderodlare  
#418153 Om det hade varit björn på näringssök, då hade den oavsett om den suttit eller stått. Förmodligen, då de är ganska lika konstruerade som oss människor. Satt i klorna i barken o dragit ramen åt sig. Vilket hade gjort horisontella drag i barken. Inte vertikala som här. Har sett otaliga stubbar o jordhögar de bearbetat med så gott som lika beteende. De barkrepor jag sett dem göra, är från dryga 2 m till omkring drygt 1 m. Och då oftast 2-3 gånger med parallella drag på varsin sida om stammen. Och när det är gott om kåda under barken på en gran, då lossar den ganska lätt. Även när en vass Rådjurstagg far under den. De båda granar jag har, ser precis lika ut o är gjort av Rådjur. Så nog sätter jag mina slantar på Rådjur, det talar logiken för.

Användarvisningsbild

Re: Skadad granstam; på vilket sätt ?

Gunnar1  
#427504 Kanske skogs-kunniga kan bedöma vad som orsakat de två spåren på en gran vi har på tomtgränsen mot grannens fritidshus. När vi kom till stugan nu hade granen brutits i övre spåret ca 3 m upp på stammen, troligen av blåst.
Är det spår skapat av människa eller någon gran-betande insekt tre meter upp ? :geek:
Jag har inte kollat med grannen ännu om de har några kunskaper om vad det kan handla om.

Bild


Bild

Användarvisningsbild

Re: Skadad granstam; på vilket sätt ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427506 På den övre bilden ser det ju nästan ut som om någon försökt såga ner granen tidigare. Kanske någon som vill ha lite mer sol på sin fritidstomt?
/Niklas
Senast redigerad av Niking lör 31 dec 2016, 14:15, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Skadad granstam; på vilket sätt ?

isteskog  
#427507 Har det gått någon kabel där?

Avatar Fallback

Re: Skadad granstam; på vilket sätt ?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427512 Kan fågelholken eller en tidigare holk upphängd med ståltråd vara boven?

Användarvisningsbild

Re: Skadad granstam; på vilket sätt ?

svampbob  
#427521 Jag har sett liknande skador på gran orsakade av kvistar från andra träd. Har det tidigare stått ett annat träd nära den skadade granen?

Användarvisningsbild

Re: Skadad granstam; på vilket sätt ?

JensSkoog  
#427554 Skulle väl säga med 99% säkerhet att det där är efter någon järntråd eller liknande. Har sett ett otal av dom i den skogen jag jobbar i, där alla bönderna hade tre, fyra rader med järntråd eller taggtråd i gränsen. Isär där granen är frodvuxen, blir den svag där tråden växer in, och så blir det stambrott. Tänker nog att fågelholken har varit hängd upp med järntråd.

Avatar Fallback

Re: Skadad granstam; på vilket sätt ?

axwell  
#427556 Fastsättningen av fågelholken med ståltråd som övervallats och därför inte syns i det övre fästet.
Sätter mer än 50 % chans för det, fäll "stubben" och dissekera så att vi får svaret.

Edit: Hemskt va fort Jens skriver :surp:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skadad granstam; på vilket sätt ?

svampbob  
#427559 Ja går det hela varvet runt så är det något som har suttit runt stammen. Har det varit en holk så borde det synas på stammen var den har suttit. Det syns inget sådant på de två bilderna. Ni får ta en titt på andra sidan stammen.

Användarvisningsbild

Re: Skadad granstam; på vilket sätt ?

JensSkoog  
#427560
axwell skrev:Fastsättningen av fågelholken med ståltråd som övervallats och därför inte syns i det övre fästet.
Sätter mer än 50 % chans för det, fäll "stubben" och dissekera så att vi får svaret.

Edit: Hemskt va fort Jens skriver :surp:

Jag, jag kallas blixt-jens blant vänner :lol: :lol:
Men det skiljer 49% i hur säkra vi är i saken, @axwell :surp:

Om dom inte har användt galvat tråd, ser man ofta bara en roststripa i veden :wink:

Avatar Fallback

Re: Skadad granstam; på vilket sätt ?

axwell  
#427565
JensSkoog skrev:Jag, jag kallas blixt-jens blant vänner :lol: :lol:
Men det skiljer 49% i hur säkra vi är i saken, axwell :surp:

Om dom inte har användt galvat tråd, ser man ofta bara en roststripa i veden :wink:

Det namnet gör du skäl för. :grin:
Fast sen vet vi ju inte hur mycket mer än 50 % är. :roll:

Inplastad najtråd håller också riktigt länge om inte plastskiktet skadas av den som tvinningen. :oops:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skadad granstam; på vilket sätt ?

Gunnar1  
#427618 Tack för svar! Jag skall kolla med grannen när vi ses. Återkommer när vi vet mer. Gott Nytt År !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).