Bilar

Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

39 inlägg 33514 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

ananders  
#418012
Erre skrev:Ananders
Kör du på etanol så är serviceintervallen 1000 mil.
Bensin så är det 2000 mil.

En riktigt bra motor med kamkedja. :-BD


Får väl bli att man kör på bensin, jag vill ju inte slita ut mekaniker. :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

t4bb3  
#418047 När vi ändå var inne på skåpbilar från början :p

Någon som har någon erfarenhet av Berlingo av den senare modellen med "soffa" fram?

Avatar Fallback

Re: Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

Hasaro  
#418066
Elfving skrev:
Hasaro skrev:Frugan har v50 som jag köpte vid 2000 mil och som nu gått 10000. Ända som är gjort är service men tyvär rätt dyr sådan då det är diesel av modellen innan D# utan självrengörande partikelfilter. Nästa stora är vid 12000 mil då hela rasket ska bytas och kostar enligt utsago över 20000 på volvo.... men annars är det en toppenbil. V50 1.6d 2010. (Drive-E modellen ingen skogsbil dock då den är lägre än övriga)

Visst är den motorn fransk, troligen Renault? Kanske jag har helt fel?

V50 är en ford focus med annat skal :)

Avatar Fallback

Re: Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

80-90  
#418079 Har en caddy -06 den har det varit j mycket fel på !! Sen rostar den värre än en gammal kaffeburk !! En riktig skitbil är det !!

Användarvisningsbild

Re: Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

Seb macahan  
#418111 Vi har haft 5st caddy i firman 07 till 10. Massor med fel och strul o dyra reparationer. Nu har jag bytt alla till den nya berlingon med soffan fram. Hittills nöjd men har bara haft den äldsta i 6månader än.

Användarvisningsbild

Re: Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

Peteflamingstar  
#418126 Är inne på min andra Berlingo/Partner nu, visserligen glasade och av de äldre varianterna med bensinmotorer. De har gått bra och speciellt den nuvarande har körts mycket på dåliga skogsvägar. Med hög däcksprofil blir markfrigången mellan 15-20 cm. Haft några små elfel som spökat, fått byta koppling (vanligt fel), startmotor och slitdelar. De kangoos jag känner till har alla fått motorras.
Kommer förmodligen köpa mig en nyare tresitsig Berlingo nästa gång.

Användarvisningsbild

Re: Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425057
Palms skrev:
Elfving skrev:Renault Kangoo är ett annat alternativ i klassen. Den är en slant billigare i inköp, och märket anses väl inte hålla samma kvalitet som VW.
Finns med 4wd också.


Jag hade en Kangoo 1.5dci -04 (tvåhjulsdriven) i ett par år när jag röjde, kollade på "alla" liknande bilar och Renaulten har klart högst markfrigång. Diesel vill den inte ha heller, absolut inga problem att köra på under 0.5l/mil!
Farsan köpte den av mig sen och han har nog haft den i 4 år nu, har inte varit några fel alls på den under våran tid, 6 år och ca 9000 mil.
Den har girafflucka också så man kan frakta långa saker i skåpet, de sticker upp i bakkanten av taket.

Jag hade sen en Transit Connect och den var också bra, lite lägre och drog ca 0.7l/mil men hade större skåp (jag hade långa modellen) och gick mer som en personbil än en skåpbil.


Igår blev det lite spännande i Kangoon. Först gick den inte att starta, varken efter laddning av batteri eller med kablar, så vi drog igång den. När den var igång så mätte jag laddningen och den laddade inget. Nåväl, nåt tjall med regulatorn förmodligen.
Farsan körde hem och då märkte han att styrservon (elektrisk) inte funkade, att de automatiska halvljusen inte tändes och till sist att bilen inte gick att stänga av med nyckel! :shock:

Med så många elfel så var man ju lite nervös ett tag så vi bestämde oss för att koppla ur batteriet, sätta det på laddning och ta det varligt. Idag åkte jag dit med multimetern i högsta hugg men ganska snabbt hittade vi felet, jordflätan mellan motor/kaross hade gått av! Riktigt trångt och skitigt var det där så vi satte en ny temporär kabelstump direkt från batteriet till lämplig plats på motorn och voilá den både startar och stannar som den ska.
Ibland är det enkelt!

Användarvisningsbild

Re: Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

totte  
#425071 En riktig klassiker det där med jordflätan. 8)

Avatar Fallback

Re: Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

Amatörhuggare 62  
#425073 Grannen har en Caddy, som han svär över.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).