Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Mini/små skotare. Vad ska man ha?

72 inlägg 57125 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Lazlo81  
#417805 Kollar runt på en massa olika mindre skotare typ Bison, Alstor, Vimek, Terri etc!
Är sjukt sugen på att veta för och nackdelar med de på den svenska marknaden förekommande märken. Har fått pris och info på en kina-traktor med kranvagn, men insåg att den blir för klen inom de andra områden jag skulle vilja använda den, dessutom inte riktigt bra i min skog heller. Hyr in en kille med en 606 TT för körningen nu, funkar såklart kanon, blir nästan inga märken och bra tempo. Men maskinintresset gör ju att man vill ha lite saker själv. Har kört Terri 2020 på linjejobb åt kraftbolag, men i övrigt är jag novis inom miniskotare och liknande. Har en bygg & entreprenadfirma med grävare så intresset och lite kunskap kring maskinämnet finns. Är ute efter en robust, lättskruvad och gedigen maskin, helst med hyttmöjlighet. Har bara liten mängd skog som ska skötas på ett smidigt och körskadefritt sätt. Nu pågår främst uttag av en massa björk som säljs som ved oftast. Men lite gran ska få lämna marken inom den närmsta framtiden. Marken är totalt eftersatt gällande röjning etc. så mkt sån aktivitet kommer att ske de närmaste åren. Vad tycker forummedlemmarna om alla de märken vi har att välja mellan? Har givetvis lite koll på vad jag vill ha, men inget bestämt så vill höra allas åsikter innan! Så snälla, posta relevant info och erfarenheter gällande både själva maskinerna, hur de går i terrängen, vad man ska akta sig för, reservdelstillgång och tillmötesgående av säljare/firmor.



   TS
Avatar Fallback

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Jim_90  
#417812 Har du nån budjet? Min favorit är helt klart vimek 606 eller en malwa av tidigare modell 460 heter dom kanske. Kan tillägga att jag ej kört eller ens sett en i värklighet bara på bild/film.
Min bror har en terri 2020 och vad han upplever så är att den är tungstyrt och inte spesiell vig. Motorn är också i klenaste laget. Och ska inte va stenig terräng men ett stort plus är att hytten otroligt bra gämfört med en traktor. Min far sitter bättre i terrin än traktor han är över 190cm

Användarvisningsbild

Mini/små skotare. Vad ska man ha?

moiam  
#417819 Vi köpte en Malwa 560 skotare i våras och är än så länge jättenöjda. Detta är mina erfarenheter. Och jag har inte mer än provkört annat. Jag kör med den på entreprenad runt Åmål.

Min uppfattning är att den är robust och gedigen iallafall. Drivaxlarna fram t.ex är dimensionerade för 12t medan maskinen väger mindre än hälften av det.

Hytten är trevlig. Man kan sitta utan hörselskydd och man sitter bekvämt. Dock så är det lite trångt för benen när man vänder stolen om. Tack vare hydralpump under hytten får man golvvärme. (Alltid torrt på golvet).

Belysningen kör vi med det största paketet de hade, men ljuset bakåt är inte kanon. Där kanske man ska koll själv på lampor om man har kunskap själv. Vi ska byta ut några nu iallafall för att få bättre fjärrljus bakåt.

Motorn är väldigt lättillgänglig. På mindre än 10 min har man blottat över, under, framför,höger och vänster om motorn. Filter på en och samma sida och pumpar på andra sidan. 75hk 3.4L CAT motor. Går väldigt lugnt och tyst tycker jag. Hytten går att fälla för att komma åt alla hydralkopplingar, mm.

Helgjuten kjedjedriven boggielåda.

Kran Cranab. Vi kör med den 8m långa med dubbelutskjut. Mycket bra kran. Känns ibland lite väl häftig för maskinen, men det funkar riktigt bra och den gör mitt jobb lättare.

Terrängkörning. Jag har inte så många referenser gällande hur bra den går i terrängen, men jag tar mig fram märkbart lättare gentemot den H8 som hugger framför mig. :) Den går fram NÄSTAN överallt. Har bara stoppat för mig en gång med fullt timmerlass och en riktigt skarp klättring med en kant mitt i som den skulle upp över. Det orkade den inte. Fick lasta av några kubbar sen gick det igen. Där kom inte H8:an upp alls.

Skonsam mot marken. Kör med Olofsfors Eco band och det ger väldigt få spår i normal mark. En Terri skulle jag tro går bättre på en myr t.ex. Jag väger lika mycket med fullt lass som en H8.

Malwa lyssnar mycket på mina synpunkter. De ändrar på maskinerna efter kundbehov och önskemål. Det har exploderat lite fort för dem kanske och eftermarknaden finns det lite kvar att jobba på, men på den korta tiden jag har haft att göra med dem så blir det hela tiden bättre! De raggar upp servicepartners för att täcka så jämnt som möjligt i Sverige. Maskinen tillverkas ju också i Skene, Marks kommun.

Kommer inte på något mer ljust nu, men funderar du på något så fråga på :)

Användarvisningsbild

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

urban1  
#417826 [. Hyr in en kille med en 606 TT för körningen nu, funkar såklart kanon, blir nästan inga märken och bra tempo. ]


Får man fråga vad man får betala för ovan nämnda?. Har själv en Bison 6000. Funkar bra med tanke på storleken.

Användarvisningsbild

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Lazlo81  
#417828 Budgeten är lite flytande, tänker ev. dra ned på grävsidan och då kan man köpa lite dyrare maskin, men kollade på senaste Bison 6000 med Pro-kran. Det priset är väl en fingervisning. Dock har jag efter att läst en massa olika trådar på detta forum fått justera vad jag tror är bäst för mig. Tänkte ju ev. oxå köra åt andra personer lr företag om investeringen blir för dyr så man kan ta igen lite där. Kan ej siffrorna rakt upp och ner vad vi betalat för Vimekutkörningen. Vimek och Malva känns snäppet större och mkt dyrare. Där är det nog begagnat som gäller om man inte har någon fast körning. Fortsätt med synpunkter och erfarenheter inom ämnet! Uppskattas! Försöker finna det mest lämpliga objektet för mig och kunskapsnivån är än så länge för låg känner jag!

   TS
Användarvisningsbild

Mini/små skotare. Vad ska man ha?

moiam  
#417829 Ja den kostar en del. Kommer inte ihåg vad grundpriset var men vi utrustade med typ allt och då gick det på ca 1,5.

Vi tittade mer på vad som passade oss än priset när vi bestämde oss och det kanske inte funkar för alla det är jag medveten om :)

Plus att vi kör fast körning åt Moelven så det för ju också skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Vardon  
#417831 Moiam var det er maskin utanför Åmål på en skogsdag för ett år sen eller så?

Har ingenting att tillföra mer än att utan hytt med riktig värme så är det ingenting för mig.

Användarvisningsbild

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

moiam  
#417834 Nej. Då var det Malwas 560 Combi som var här :) Men jag som höll i skogsdagen.

Avatar Fallback

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

mrvimek  
#417836 Jag har haft en Terri 1000 och en 1020 .sen vart de en vimek minimaster 620 och nu en Alstor 820 utan hytt . De märke som jävlades minst var Terri och sen kom Alstor och sist vimek och vimek är bland de sämsta som finns och köra då nästa 1000 timmar om år så man har fått bra koll :)

Användarvisningsbild

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Lazlo81  
#417842 Bra med alla inlägg! Priset är såklart viktigt, hade jag haft råd så hade man väl bara beställt. Men kul som sagt med inläggen. Det som talar mot Terrin, som jag faktiskt kört, är dyr i inköp, känns "gammal" och lite bulig/omedgörlig. Motorstyrkan är ju oxå lite sisådär. Alstor var jag inte så pepp på av nån anledning, men där har jag börjat vända. Verkar vara en trivsam, enkel maskin. Bison har jag gillat från första början, men har fått revidera alla fördelar jag känt med en del nackdelar jag läst/tagit till mig här på forumet. Läste säkert 10 trådar om miniskotare igår... Malwa och Vimek är ju trevliga, men dyra och snäppet större, vilket iofs kanske inte gör så mkt! Ååhhhhh borde finnas ett märke! Så man slipper vela! :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

sundelius  
#417844 Det verkar som du redan sökt på forumet men där finns mycket information. Sen är det bättre att fråga mer specifikt om det något du funderar på.
Själv kör jag Malwa 460, alltså föregångaren till 560
Du har nog brukare på i stort sett alla förekommande miniskotare på forumet
Lycka till

Användarvisningsbild

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

hemhuggare  
#417846 Jag har själv haft en vimek 606 mina erfarenheter är att den ganska robust byggd och driftsäker och framför allt en enkel konstruktion som man kan reparera med det man har i en vanlig verktygslåda inga dyra specialdelar och min erfarenhet av supporten är att de är kunniga och trevliga
risken att köra sönder är nog störst när man "bara "ska ta med de sista 5,5 m stockarna också så man slipper köra en gång till
positivt är bra värme i hytten, bra andrahandsvärde man får nästan igen pengarna
negativt är hög ljudnivå i hytten

Avatar Fallback

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Jole  
#417883 Här är en liten sammanfattning av de modeller som är värda att ha koll på.

I den mindre klassen (2-3 ton lastkapacitet) finns Vimek Minimaster och 606TT, Bison och Alstor. Här är Alstor 833 överlägsen IMO. Slår konkurrenterna på fingrarna på nästan alla områden. Jag kör själv en 821 ibland vilket är samma maskin som 833 minus hytten. Har inte mycket negativt att säga om den.

I mellanklassen (runt 5 ton) har du Woodtiger med hybriddrift, Vimek 610, Malwa, Entracon EF45, Novotny LVS 511 och Terri. Här är det lite jämnare. Woodtiger är ju intressant ur ett entreprenad perspektiv eftersom den har en toppfart på 40km/h. Terri är mest för snö och sank mark och gillar inte stenar. Entracon och Novotny är lite mer entreprenad fokuserade.

I den "stora" klassen (6+ ton) finns de större modellerna från Entracon och Novotny. Renodlade entreprenadmaskiner.

Avatar Fallback

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Jim_90  
#417960 Billigare alternativ mot vimek kunde vara finnbull. (Pris sist jag hörde runt 500,000kr)

http://www.finnbull.fi/

Å logbullet finns ju ochså som alstor(pris 230,000kr)

http://www.logbullet.com/

Fråga om ni behöver hjälp med finskan.

Användarvisningsbild

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Lazlo81  
#418009 Malwa 460 verkar det inte drälla av begagnade. I den mindre klassen lutar det mer och mer åt Alstor 821/833 lr vad beteckningen nu är. Skulle gärna se en sån på gården. Men vi får se. Kul med maskiner är det iaf! Fortsätt med inläggen! Ett sånt här köp måste man utreda riktigt så man slipper överraskningar. Är 100 ggr svårare än att köpa en grävmaskin då 99% av dessa byggs likadant och delar mycket saker dessutom. Så det här är ju galet svårt! Är lite petig med mina köp, men då brukar man slippa känna sig blåst, lurad och bedragen sen! . Trevlig lördag, folkens! :grin:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).