Skogsvagn (Huggarvagnar)

Smörjning av kranar.

26 inlägg 14108 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Smörjning av kranar.

Erre  
#417628 Testa får du se.
2 tuber kan det vara värt att få testa något nytt. :smile:

FTG
Användarvisningsbild

Re: Smörjning av kranar.

halvproffs  
#417651 Struntade i huggning idag och smörjde både traktor och vagn. Kollade även lufttrycket i däcken och motoroljan/ hydrauloljan. Känns väldigt skönt att få det gjort. Upptäckte även att en bult mellan avgasröret och turbon har gått av och en till är på gång. Få se om jag kan få ur den eller köpa en ny mellanbit som det är skruvat i.

Avatar Fallback

Re: Smörjning av kranar.

Blivande snickare  
#417652 Det är det som kallas förebyggande service, föredömligt! :-bd

Försöker själv smörja, kolla leder, bultar, kablar, däck och dylikt i förebyggande syfte på samtliga madkiner med jämna mellanrum. Men ibland tar ivern över och det glöms. Kanske man lugnar ner sig när man blir äldre.. :oops: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Smörjning av kranar.

halvproffs  
#417660
Blivande snickare skrev:Det är det som kallas förebyggande service, föredömligt! :-bd

Försöker själv smörja, kolla leder, bultar, kablar, däck och dylikt i förebyggande syfte på samtliga madkiner med jämna mellanrum. Men ibland tar ivern över och det glöms. Kanske man lugnar ner sig när man blir äldre.. :oops: :grin:


man är ju trött på att laga allt med silvertejp så därför har jag gått över till förebyggande service :grin:

Avatar Fallback

Re: Smörjning av kranar.

Blivande snickare  
#417661 [emoji38][emoji38] :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Smörjning av kranar.

totte  
#417700
halvproffs skrev:man är ju trött på att laga allt med silvertejp så därför har jag gått över till förebyggande service :grin:

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Smörjning av kranar.

machonisti  
#417703
totte skrev:
halvproffs skrev:man är ju trött på att laga allt med silvertejp så därför har jag gått över till förebyggande service :grin:

:lol: :lol: :lol:

Blir så enformigt :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Smörjning av kranar.

moiam  
#417787 Smörjer kranen dagligen på skotaren. Ibland så hoppar jag över en dag om det är kasst väder, men smörjer då alltid grip och midja (splines) varje dag oavsett väder. Blir i genomsnitt tre tryck i varje nippel, mer i de större så klart. Kollar så det kommer ut lite eller rör sig i det gamla.

Avatar Fallback

Re: Smörjning av kranar.

Johan i Hult  
#417809 Omega 77 är ett bra fett om man är inomhus i 20 plusgrader, sjunker det till minussidan blir konsistensen mer liknande en studsboll..

Avatar Fallback

Re: Smörjning av kranar.

Eremiten 74  
#418178 Hej !
Fins det någon standard på fett typ som med motorolja och hydraulolja ?
Ska man ha olika fett på sommaren än på vintern ?
Jag använder samma fett året om. det fett som jag har
Screenshot_2016-11-13-17-10-19.png
är på bilden nedan.

Avatar Fallback

Re: Smörjning av kranar.

Umea  
#418195 Struntade i huggning idag och smörjde både traktor och vagn. Kollade även lufttrycket i däcken och motoroljan/ hydrauloljan. Känns väldigt skönt att få det gjort. Upptäckte även att en bult mellan avgasröret och turbon har gått av och en till är på gång. Få se om jag kan få ur den eller köpa en ny mellanbit som det är skruvat i. Skrev halvproffs

Mycket Bra och Föredömligt !!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).