Skördare

Instruktionsbok till 942

21 inlägg 10079 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Instruktionsbok till 942

orre  
#41769 Jag har en 901 med ett 942 agg -98 som jag söker en instruktionsbok till.
Antingen köp till en billig penning eller lån för kopiering.



   TS
Avatar Fallback
Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41774 Hej!

Jag är också intresserad av en instruktionsbok till 942-aggregatet. Jag har elschema och hydraulschema som jag fick här på skogsforum.
Jag tog mig friheten att lägga upp det, plus allt annat jag har scannat, på www.maskinisten.net - downloads , så du kan hämta det där.

Jag är förresten intresserad av ett komplett elschema till 901:an (årsmodell 88 ) om någon har.

Avatar Fallback
orre  
#41820 Nu har jag hittat Hydraul och el ritningarna. de säger ju en hel del :D
Jag har instr.bok till 901 -89 (+- något år ) och där är komplett elschema för basmaskinen. Ska se om jag kan skrämma igång scannern någon kväll.

   TS
Avatar Fallback
Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41828 Hej!

Låter bra! Jag har de första tre delarna av elschemat tror jag, men jag är lite osäker. Du fär gärna scanna allt. Jag vet att jag saknar åtminstone en del av schemat, vilket ställer till problem ibland.. :)

Jag har förresten plockat ner hela ventilpaketet på 942-aggregatet och renoverat det, så är det nåt du undrar så kan jag kanske svara.

Jag har också instruktionsboken till 901 samt reservdelskatalogen. Har även VMM1000-boken (den finns på maskinisten.net) och VMU-boken.
Säg till om det är nåt du behöver!

Avatar Fallback

Re: Instruktionsbok till 942

Joe  
#45637 VMU boken vad innehåller den?

Är ute efter elschema från 942 aggregatet till VMM 1000 och dess delar.

Avatar Fallback

Re: Instruktionsbok till 942

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45656 Hej!

VMU-boken är till volymmätningsdatorn (VMU-512, EXT-knappen).

Jag ska lägga upp elscheman på 901:an på maskinisten.net nån dag. Några av signalkablarna finns förresten dokumenterade i VMM1000-boken.
Trots att jag har ovanstående scheman så saknas det fortfarande lite dokumentation runt VGU/VMU och MD22-datorn.. Jag vet inte om det överhuvudtaget finns kompletta elscheman till denna delen av maskinen att få tag på..?
Men det är väl iofs inte så stor risk att man behöver scheman över denna delen av maskinen.

Avatar Fallback

Re: Instruktionsbok till 942

Joe  
#45658 Tänkte mera på vad VMU boken innehöll, antar att det är kommandon för VMU512

Elschema på basmaskinen finns redan. Jo, jag har sett felsökningsdelarna i VMM1000 manualen.
just nu är det kabelbrott mellan kranspets och kranpelare...
Samt att KT1 (för fram och back) har brunnit upp för 4:de gången..

Har en bekant som frågade mig för 12år sen om jag ville ha kompletta servicemanualer från Valmet.. Nu ångrar man sig..

Avatar Fallback

Re: Instruktionsbok till 942

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45794 Hej!

Om man har elschema till basmaskin och 942-aggregatet, VMM-bokens schema samt felsökningsfunktionen i VMM-datorn så brukar man klara sig tycker jag. Men jag skulle också vilja ha lite ytterligare dokumentation runt VMM-datorn.

Är det styrkabeln eller kabeln till mätsystemet som krånglar? Mätkabeln har jag grejat en hel del med, ifall det är nåt du undrar..

Det låter konstigt att KT1-elektroniken brinner, måste ju vara nåt fel längre ner i systemet som kortsluter. Just fram/back/inch-elektroniken är väl nåt av det mer komplicerade på den maskinen. Jag fick läsa elschema säkert i en timme innan jag fattade hur den fungerar.
Har redan glömt detaljerna igen, men pumpen går väl fullt utstyrd i viloläget och sedan är tidsfördröjningen till för att pumpen ska hinna tillbaks till noll innan man börjar köra. Lurigt att justera IPS-boxen om man inte vet detta. Min maskin hade bara en körhastighet på konstantvarv innan jag fattade hur det funkade och hur man skulle justera.

Avatar Fallback

Re: Instruktionsbok till 942

Joe  
#45819 Det är mätkabeln det är brott i, har beställt en ny för 50SEK/m +moms
Blir även en ny hydraulslang som den ligger i, den gamla var för lång så den har legat dubbelvikt osv..

Det är kretsen som styr K23 & K24 som ger upp, förstår inte varför. Har bytt båda reläerna samt kollat över kabel samt reläsockel.
Sist brann den utan att något relä var draget..

Som du säger, när spaken förs förbi dödläget styr KT1 ut K23 eller K24.
När någon av dessa drar så kopplas spaken till IPS boxen och inch-ventilen öppnar fullt.
K22 drar efter en tidsfördröjning och kopplar in fram/back ventilerna.
Ju större spakutslag desto mer stänger inch-ventilen.

Avatar Fallback

Re: Instruktionsbok till 942

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45978 Hej!

Det verkar konstigt att KT1-elektroniken brinner upp, vet du vilken del av elektroniken det är som skadas? (tidsfördröjningen eller ULN2003-förstärkaren)

Den där mätkabeln har jag bytt ett par gånger. På min maskin är det livsviktigt att man smörjer hydraulslangarna på kranen regelbundet, annars klättrar dom på varandra och trasslar sig.
Det har hänt två gånger att jag slarvat med smörjningen och det första som drabbas är hydraulslangen som mätkabeln. Den trasslar in, snor in sig i rullen och sträcks sedan ut.
Normalt märker man inget förrän man får "kap ute" pga att kabeln gått sönder inuti hydraulslangen..
Du kan spara en del tid på att använda den gamla kabeln för att dra in den nya. När man bara ska byta kabeln och inget annat räcker det faktiskt att lossa hydraulslangen högst uppe på kranen och sedan dra i den nya kabeln med hjälp av den gamla.

Avatar Fallback

Re: Instruktionsbok till 942

Joe  
#45999 Det är ULN2003 som sätter livet till..

Hade bort smöroljetanken och slangen för att kolla svärdsmörjningen. Det sitter en Easy Greasy GM220 istället för originalet.
Stort sett bara en elhydraulventil som slår till och från och portionerar ut oljan. Alltså ventilen agerar pump...

Sen fick jag "kap ute" oregelbundet efter detta, trodde att svärd-givaren behövdes kalibreras då man kanske hade kommit åt den när jag kollade smörjningen.
Men då var matningen till elektroniken på 942'an väck.
Längdmätningen hade strulat innan så jag antar att det beror på kabelbrottet.

Jasså man ska smörja slangarna, trodde det var en skröna.. Vanligt fett?

Avatar Fallback

Re: Instruktionsbok till 942

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46132 Hej!

På mitt 942 kan det samlas skräp vid sågmotorn så att svärdet inte kan gå tillbaks helt, det brukar blir "kap ute" oregelbundet då. Felsökte elektroniken ett bra tag första gången det hände innan jag insåg att det faktiskt var så att svärdet inte gick tillbaks helt.

Matning och jord till datorn i aggregatet ska gå i styrkabeln. I signalkabeln ska det bara gå längdpuls 1, längdpuls 2, diameter och svärdposition. Börja med att försäkra dig om att du har ström och jord fram till datorn i aggregatet.
Jag hade lustiga fel med mitt aggregat, mätsystemet krånglade lite och kapen fastnade ute med kedjan igång ibland, fast liksom på "halvfart".
Det var jorden mellan aggregat-datorn och kopplingsboxen i kranspetsen som var dålig.
Datorn ändå fungerade hyfsat eftersom den jordade sig genom sladden som går till kap-ventilen. Motståndet i ventilen var lågt nog för att datorn skulle fungera och ge värden. Samtidigt var strömmen hög nog för att hålla kapen igång. Men samtidigt var strömmen låg nog för att inte orka öppna ventilen om den var stängd.. tog en stund innan jag fattade vad som var pågång.. :lol:

Det finns faktiskt en rad i instruktionsboken till 901:an (första generationen) som säger att man ska smörja slangarna på kranen med 50-timmars intervall. Har inte boken här just nu, men har för mig att de rekommenderar smörjfett.
Jag brukar smörja in slangarna med vanligt smörjfett och sedan hälla en slurk sågkedjeolja ner i fyrkantsröret som slangarna går in i när bommen körs ut. Jag tror att det är här huvudproblemet är. Det blir en väldig friktion när man har en massa gummislangar som dras fram och tillbaks inuti ett stålrör.

Avatar Fallback

Re: Instruktionsbok till 942

Joe  
#46136 Enligt elschemat (på maskinisten) så ska ju D & E vara 24V resp. GND i mätkabeln (den 6-ledade)
Använder du A & B i styrkabeln till matningen av elektroniken?

Jaha, det är därför svärdet har "fastnat" ute, trodde att ventilen bråkade..

Avatar Fallback

Re: Instruktionsbok till 942

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46180 Du har rätt, jag var tvungen att kolla upp det och jag mindes visst fel :oops:
Det är längd 1, längd 2, +24V och jord i mätkabeln.
Jag trodde ganska länge kapläges-signalen gick i mätkabeln, minns inte riktigt varför, det trasslade en massa och jag kopplade ur en av kablarna och fick "kap-ute".. det var nåt på den vägen, var väl så att jag egentligen kopplade ur +24V till datorn vilket också ger kap-ute.
Nu när jag tänker efter så minns jag att det var jord-ledaren i mätkabeln som var skadad på min maskin. Jag löste problemet tillfälligt genom att jorda mätdatorns jordkabel i kranspetsen.
På min maskin är signalkabeln en 4-ledare 0,75mm RK med PUR-isolering, utan skärm.
Från aggregat till kranspets går styrsignaler och mätsignaler i samma kabel.

Om svärdet går in när du stänger av datorn och håller sig inne tills nästa gång du kapar så är det garanterat problem med jorden till datorn.

Avatar Fallback

Re: Instruktionsbok till 942

Joe  
#46194 Beställde ÖLFLEX-FD855CP 5x0,75 med skärm https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webroot/Z_DATA/05582903.pdf
(Dock inte från ELFA...)

Säkert överkurs, (som vanligt) men är iallafall flexibel ner till -40.

Har lite att göra på Lördag med kabeln, såg dock i boken att man kan koppla ur kapövervakningen med [VAL] 18.
Sid 59 i VMM manualen..
Man kunde ju ha gjort lite nytta medans man väntade på kabeln. :???:


Ska försöka komma ihåg tipset varför svärdet stannar ute tills nästa gång.. :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).