Skogsröjning

Vänta med röjningen i tallföryngringen

22 inlägg 9194 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vänta med röjningen i tallföryngringen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417621 Det jag reagerade på i Icegrips film var att jag såg ingen stam med sprötkvist/krök i mulhöjd. Hos mig är det så på mer än hälften av tallarna.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Vänta med röjningen i tallföryngringen

skogshare  
#417625
isteskog skrev:Fin film Icegrip! Är det inte gamla invallade betesskador så blir det nog ett väldigt fint och kvalitetsmässigt bra bestånd. Luckorna sluter sig fort, så dessa är inget att oroa sig för.


I början av 80-talet inventerade jag älgskador på dåvarande Billerud-Uddeholms marker i ffa Värmland. I åtskilliga av de bestånd som jag då gick igenom har säkert upp till 50 % av kvarvarande stammar övervallade repskador eller toppbetningsskador. Jag är övertygad om att detsamma gäller för stora delar av landet, vilket bland annat måste göra det oerhört svårt rotpostköpande sågverk att sätta korrekta priser.

Avatar Fallback

Re: Vänta med röjningen i tallföryngringen

isteskog  
#417645 Så ser det ut hos mig! Ser fint ut på håll, men granskar man tallen lite noggrannare så hittar man diverse defekter pga älgbetning ..... 😡

Avatar Fallback

Re: Vänta med röjningen i tallföryngringen

Icegrip  
#417650 Kul att filmerna uppskattas!

De flesta fula(betade) träd med sprötkvist och invallade skador har jag försökt ta bort. Dock så ser man inte alla skador när man röjer, så visst finns det kvar dåliga träd.

Jag kommer att gå igenom detta bestånd en gång till nästa år igen och försöka plocka bort de jag missat i år.

Det är nog bara att inse att en älghärjad ungskog aldrig kommer uppnå perfekt kvalitet, men däremot så tror jag det går att anpassa skötseln för att skapa en så bra skog som möjligt efter givna förutsättningar. Sen finns det också fall där enda skötselmetoden är mindre älg...

Användarvisningsbild

Re: Vänta med röjningen i tallföryngringen

Älgfoderodlare  
#417664
busholle skrev:
Älgfoderodlare skrev:Men det som jag ser sker häruppe, verkar ju inte vara lika hur de utvecklas på andra ställen. Men hur gamla är dina tallplantor som är 1 m nu ?


Skogen avverkades 2006, strax innan stormen Per. Sedan dröjde det till 2010 innan det markbereddes, efter det har jag fått varierat uppslag av självföryngring kompletterat med plantering i luckorna.
Har fått lära mig att tallfrö gror under sju år så enligt det gror det fortfarande nya frön efter fröträden som avverkades för något år sedan.
Tillbaka till din fråga så är det olikåldrigt men huvudsakligen mellan 0-7 år

Vi har ett litet hygge på 1,8 ha, som avverkades 2009. Planteringarna där har blivit sådär. Medans självföryngringen ökar från år till år. På vissa ställen verkar inte björken ta sig lika lätt som tallen. Tätheten varierar också, från 6-7000 upp till kanske 9-12 000 / ha. Men jag börjar ju stamkvista redan träden är ca. 1,5-2 m. Så jag får ju inte den där känslan av otrolig täthet. För tar man bort kvistarna även i rel. täta bestånd o får bara stammarna kvar. Då ser en ungskog helt annorlunda ut. Inga mattor av röjda småträd. Och när man något år senare skall stamkvista igen, då märker man om något träd inte hinner med i takten. Endera så är det självdött eller betat. För undertryckt tall verkar ju betas mer än de som växer starkare. Har i andra bestånd som börjar komma upp mot ca. 10-12 meter haft endast ett fåtal självgallrade under de senaste 5 åren. Det är ca. 3 år sedan senaste stamkvistningen där, men de börjar innehålla gallringsgrovlek de flesta. De står mycket bra till växtmässigt vad gäller solexponering, så tillväxten är hög / träd. Dessa bestånd hade inga vindfällen vid våra stormar här uppe. Täthet idag är ca. 6-9000 /ha. Men man upplever inte tätheten utan kvisten. Den mängd CO2 som dessa träd binder idag, är ju högre än om antalet stammar hade varit 1/4 av vad de är idag. Och fr.o.m. nu så kan jag ju ta egen ved av den självgallring som blir, i den takt den kommer. Jag tror nog att denna självformande urglesning i jämn takt, hjälper träden att själv utveckla det rotsystem som behövs. Ekonomiskt så sparar jag ju på gallringskostnaden o kan förhoppningsvis i gengäld få ett kvalitativt bra bestånd när det är moget för avverkning. Och här finns ju inte känslan av plantage efter mall. Samtidigt är det ju en mycket gångvänlig skog. Och väldigt få betningar på kvarvarande träd. Inga barkgnag.
Dessutom kan man ju skjuta genom denna skog på skapliga håll, utan risk för kvist träffar. Och djur som kommer, rör sig liksom lugnare i tätare skog. Det ger väl en form av trygghet. Har skjutit några Rådjur i torn, mitt i dessa skogar på 10-15 m håll. Lugnt betande utan vetskap om min närvaro. Mycket rikt fågelliv. Så man får ju mer av upplevelser i dessa skogar medan de växer.


En tanke om dina täta stamkvistade bestånd, har du tänkt på att kronas storlek är proportionerlig med rotsystemets storlek?
Förra året höll jag på med en röjning med extremt höga stamantal och då drog jag några slutsatser: Täta bestånd danar inte kvist så mycket man tror och täta bestånd får oerhört små rotsystem.
https://skogsforum.se/viewtopic.php?p=349999#p349999


Stamkvistningen går ju fort när träden är mindre. Tillväxten ökar upplever jag, både i höjd o diam. När de kommer upp i den storlek som du har på dina bilder, då finns ju ingen kvist i mina bestånd. Det ger en helt annan skogskänsla än den "djungel" som du brottades med där. Och att ta bort något självgallrat träd, är mycket lätt. Men den stående volymen / ha, gynnar ju de klimatmål vi bör sträva efter att uppnå med utvecklingen av mer skog. Så för mig tjänar mitt brukande fler syften samtidigt. Och i slutändan, det enda jag kan förlora är tid !

Avatar Fallback

Re: Vänta med röjningen i tallföryngringen

alias  
#417668 Måste ställa en fråga till @Älgfoderodlare;

Hur ser ditt mål för dina bestånd ut?

Jag tänker i form av vid vilken ålder de skall slutavverkas och vad du då räknar med för stamantal och medelstam?

Vad är det för boniteter vi talar om (minns jag fel, eller hade du skog på rätt hög höjd över havet och beläget i Härjedalen eller Hälsingland?)?

Om jag tänker rätt så borde ett extremt högt stamantal inte ge så mycket högre totalproduktion stamved än ett tämligen normalt stamantal - och därmed en avsevärt klenare medelstam vid motsvarande slutavverkningsålder. Detta borde leda till lägre andel sågtimmer, samt klenare sågtimmer och högre avverkningskostnader - vilket försämrar virkesnettot. Alternativt vill jag få det till att det stamrika beståndet behöver bli avsevärt äldre än det konventionellt skötta för att uppnå likvärdig medelstam, vilket innebär att kapitalet i skogen binds längre tid.

Att stamkvista så gott som alla träd i röjningsfasen ger förvisso valfrihet för framtiden, men det måste ta en hiskelig tid. Jag tycker knappt att tiden räcker till plantering, röjning, plantbehandling, gallring m.m. utöver det vanliga lönejobbet.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Vänta med röjningen i tallföryngringen

Älgfoderodlare  
#417671
alias skrev:Måste ställa en fråga till @Älgfoderodlare;

Hur ser ditt mål för dina bestånd ut?

Jag tänker i form av vid vilken ålder de skall slutavverkas och vad du då räknar med för stamantal och medelstam?

Vad är det för boniteter vi talar om (minns jag fel, eller hade du skog på rätt hög höjd över havet och beläget i Härjedalen eller Hälsingland?)?

Om jag tänker rätt så borde ett extremt högt stamantal inte ge så mycket högre totalproduktion stamved än ett tämligen normalt stamantal - och därmed en avsevärt klenare medelstam vid motsvarande slutavverkningsålder. Detta borde leda till lägre andel sågtimmer, samt klenare sågtimmer och högre avverkningskostnader - vilket försämrar virkesnettot. Alternativt vill jag få det till att det stamrika beståndet behöver bli avsevärt äldre än det konventionellt skötta för att uppnå likvärdig medelstam, vilket innebär att kapitalet i skogen binds längre tid.

Att stamkvista så gott som alla träd i röjningsfasen ger förvisso valfrihet för framtiden, men det måste ta en hiskelig tid. Jag tycker knappt att tiden räcker till plantering, röjning, plantbehandling, gallring m.m. utöver det vanliga lönejobbet.

MVH
Alias


Hej Alias ! Jag har skog på ca. 400-450 m höjd i Härjedalen. Boniteten har jag inte så bra koll på. Det jag ser till är de enskilda träden i de grövre bestånden. Jag har lite bilder i tråden om självgallring. Och vad gäller utvecklingen av andelen timmerträd i slutfasen innan avverkning, så är ju tiden den minst viktiga faktorn för mig. Jag har väl tänkt mig att det är ju inte jag som ska få ta frukten av vad jag gör idag. Det hoppas jag kan bli den största delen i vad man lämnar efter sig.
Vad gäller stamkvistningen o den tid det tar, så;-Ja, visst tar det tid. Men jag behöver ju inte varken röja, plantbehandla eller gallra i den omfattning som andra gör. De planteringar jag gjort har inte gått till sig så där bra, så därför försöker jag ju även får så stor andel självföryngring det går också. så där ligger väl också en tid o kostnadsvinst. Sen vill ju jag ta så mycket av mitt ansvar jag kan i det som väl ändå kan anses vara vårt skapade miljöproblem, med den globala uppvärmningen och CO2 utsläppen. Och då bör väl mängden träd / area var av stort värde i det arbetet. Och då jag också är jägare, har ju inte mitt arbete för att även skapa dessa värden, varit lottlösa !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).