Öppna kategorin

Kor i skog och hagar är bra för miljön

45 inlägg 10647 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

isteskog  
#417606 När jag hade mjölkkor så blev man varse att även SRB kunde försvara kalven när man skulle hämta den på betet .... :shock:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

tyke  
#417613 Nötdjur i all ära men jag föredrar nog älgkor i min skog.

Avatar Fallback

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

isteskog  
#417616 Själv föredrar jag nog en ko av nöt mot en älgko. Räknat på vad en älgko med kalv kan förstöra mot en köttko så talar mycket till köttkons fördel. :wink:

Avatar Fallback

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

tyke  
#417774
isteskog skrev:Själv föredrar jag nog en ko av nöt mot en älgko. Räknat på vad en älgko med kalv kan förstöra mot en köttko så talar mycket till köttkons fördel. :wink:

Då har inte du haft nötkreatur i skogen. Att ha nöt i skogen får älgen att framstå som änglar. Ett gäng med nöt både trampar,betar och stångar mer än vad någonsin viltet skulle göra.

Användarvisningsbild

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417777 Fast det är ju lättare att flytta på nöt än på vilt, om det börjar bli skador...
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

isteskog  
#417781 Som jag skrev tidigare: Nöt på skogen kräver omvårdnad! Det vill säga: Stora arealer som inte betas för hårt och helst lövdominerade skogar. Sen på vintern har man djuren på stall eller vindskydd i anslutning till där man bor. Det finns väl ingen som har nöt på skogen vintertid, hoppas jag :surp: Och det är väl efter växtsäsongen som de största skadorna av älgen sker .... eller?

Avatar Fallback

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

tyke  
#417791
isteskog skrev:Som jag skrev tidigare: Nöt på skogen kräver omvårdnad! Det vill säga: Stora arealer som inte betas för hårt och helst lövdominerade skogar. Sen på vintern har man djuren på stall eller vindskydd i anslutning till där man bor. Det finns väl ingen som har nöt på skogen vintertid, hoppas jag :surp: Och det är väl efter växtsäsongen som de största skadorna av älgen sker .... eller?

Och det är på sommaren på växtsäsonen som nötet förstör som mest . Du kan inte beta skogen med nöt och tro att de får tillräckligt med näring för att växa och bygga kilon till slakt eller livdjur.

Avatar Fallback

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

tyke  
#417801
Niking skrev:Fast det är ju lättare att flytta på nöt än på vilt, om det börjar bli skador...
/Niklas

Och sedan skyller man allt på viltet.

Användarvisningsbild

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417806
tyke skrev:
Niking skrev:Fast det är ju lättare att flytta på nöt än på vilt, om det börjar bli skador...
/Niklas

Och sedan skyller man allt på viltet.

Tja, det blir skador i skogen även utan nötkreatur...
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

isteskog  
#417822 Man får ha raser som är anpassade till skogsbete såsom Fjällko eller Highland Cattle så fungerar det bättre. De raserna letar reda på betet på ett helt annat sätt än de vanliga SRB och SLB. Läs det Kelvin Ekeland skrev så framstår det bättre hur det praktiskt ska gå till! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

Anders Rydén  
#417852 Hej,
Det är mitt första inlägg här på forumet.

Om man nu har kor på skogsbete, på lämplig skogsmark förstås, då lär väl korna gödsla en del där.
Det borde väl påverka boniteten till det bättre?
Kan man få djuren att ta en del av det sly som kommer mellan träden man har röjt fram, vilket inte bör vara så svårt :wink: då kanske man har sparat en del arbete också.

Jag vet inte, men om man vänder fokus från att "föda upp djur i skog" till att låta "djuren vara med och sköta om skogen" så har man nog vunnit en hel del.

Avatar Fallback

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417909 Korna är tyvärr inte selektiva nog till röjning. De är som älgen och äter det de tycker är gott.
I ungskog skulle jag definitivt inte vilja ha dem då det är där de har mest att ödelägga.
Men i vuxen lövskog av timmerställningskaraktär kan det nog vara en mycket bra idé. Men då är det nästan som vanligt naturbete.

Användarvisningsbild

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

Anders Rydén  
#418042 Efter den första röjningen är nog får att föredra föstårs, det är nog som du säger lite väl riskabelt med kor där.

Kanske det skulle fungerar om man väntar med att släppa in korna när träden är ungefär fyra meter höga.
Jag har lekt lite med tanken att ha djur på skogen.
Men det är för att se om det går att minska behovet av en andra och tredje röjning och eventuellt hoppa över första gallringen.

Men som sagt var, hjälper djuren inte till med skogsbruket ser jag ingen nytta med att ha de där.

Avatar Fallback

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

haggloader  
#418050
Anders Rydén skrev:
Om man nu har kor på skogsbete, på lämplig skogsmark förstås, då lär väl korna gödsla en del där.
Det borde väl påverka boniteten till det bättre?

Nej, eftersom korna växer och bygger biomassa blir det mindre näring i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

Anders Rydén  
#418054
haggloader skrev:
Anders Rydén skrev:
Om man nu har kor på skogsbete, på lämplig skogsmark förstås, då lär väl korna gödsla en del där.
Det borde väl påverka boniteten till det bättre?

Nej, eftersom korna växer och bygger biomassa blir det mindre näring i skogen.

Intressant det du säger, finns det någon forskning som stödjer att bete utarmar jordarna på våra breddgrader?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).