Motorsåg och handhållet

Husqvarna 560XPG Hantagsvärme ??

22 inlägg 10699 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 560XPG Hantagsvärme ??

bm555  
#417452 Hej har köpt en ny husqvarna med handtagsvärme. Har kört 5 tankar med den nu. Först var handtagsvärmen bra. Fick stänga av den efter ett tag när det blev för varmt genom handskarna. Men nu när jag kör så är det knappt att man känner utan handskar att sågen blivit varm i handtagen. Handtagen blir knappt ljumna. Jag undrar om det är någon annan som har varit med om samma problem. Och vad ni gjort för att åtgärda det.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560XPG Hantagsvärme ??

jannee  
#417453 En ny såg ska man INTE mickla med själv, återförsäljarens jobb :grin:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560XPG Hantagsvärme ??

anersimyra  
#417457 Jag upplevde samma på min 550 och lämnade in utan att de hittade något fel. Den typen av värmesystem ger tyvärr ojämn värme som är varvtalsberoende.. :???:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560XPG Hantagsvärme ??

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417460 Värmen på min 550 la av rätt så kvickt, det var tydligen något känt fel. Det skall bli så att det bränns efter lite kvistning. :)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560XPG Hantagsvärme ??

svampbob  
#417465 Det ska vara riktigt grov huggning innan handtaget blir brännande hett.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560XPG Hantagsvärme ??

anersimyra  
#417515 Det blir allt brännhett vid kvistning i klena bestånd också.. :wink:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560XPG Hantagsvärme ??

isteskog  
#417522 Min 550 fungerar som den ska. Efter kvistning en stund så är det bara att stänga av värmen. Skönt såna här dagar när man blir blöt fort i handskarna. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560XPG Hantagsvärme ??

svampbob  
#417523
anersimyra skrev:Det blir allt brännhett vid kvistning i klena bestånd också.. :wink:

Ja men inte när det är -15 och kallare och man verkligen behöver värmen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560XPG Hantagsvärme ??

TrioBrake  
#417666 Humm... Aldrig tänkt på det där, får kolla imorgon då 560 ska rastas lite. Dock så blir min 346 skapligt varm utan problem [emoji28]

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560XPG Hantagsvärme ??

bm555  
#417669 Har lämnat in sågen hos en återförsäljare. Mekanikern tyckte när jag hämtade sågen att handtagen bara blir ljumna är okej. Och var jag inte nöjd så kunde jag gå till en annan återförsälja. Jag åkte till en annan återförsäljare som provkörde sågen. Han sa att handtagsvärmen inte var okej och att han ska reparera sågen. Jag har blivit klokare på vilken återförsäljare jag ska handla hos i fortsättningen. :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560XPG Hantagsvärme ??

SawTroll  
#417749 Jeg har aldri hatt noe problem med håndtaksvarmen på noen sag (Husqvarna, Jonsered, Stihl og Dolmar) - blir det for varmt så er det jo bare å slå den av en stund - men så sager jeg ikke i -20C.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560XPG Hantagsvärme ??

jannee  
#417754 Saw Troll har tydligen inte varit med så länge. När handtagsvärmen kom fick man vara glad om lödningarna höll en dag och höll de en vecka ja då var man överlycklig.
Rengöra sågen och löda om hörde till vanligheterna, var det inte lödningarna så var det kontakten eller gick kabeln av.
Ibland hjälpte inte felsökningen, hittade inget fel och värmen kunde fungera en tank, ibland två eller ingen :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560XPG Hantagsvärme ??

alias  
#417794 Jobbar ni er inte varma om händerna?

Jag fryser som en hund om både händer och fötter när jag är stilla och det är rått eller kallt ute, men så fort man börjar röra sig så man får upp flåset lite så tycker jag det går över direkt. Däremot bär det mycket emot att dra på sig ett par blöta kalla handskar efter att man har tankat och fikat - usch!

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560XPG Hantagsvärme ??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417797
alias skrev:Jobbar ni er inte varma om händerna?

Jag fryser som en hund om både händer och fötter när jag är stilla och det är rått eller kallt ute, men så fort man börjar röra sig så man får upp flåset lite så tycker jag det går över direkt. Däremot bär det mycket emot att dra på sig ett par blöta kalla handskar efter att man har tankat och fikat - usch!

MVH
Alias


Byt till torra reservhandskar då! Finns ju ingen anledning att harva runt med blöta handskar i onödan. Å så dyra är ju sällan arbetshandskarna...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560XPG Hantagsvärme ??

alias  
#417799
Niking skrev:
alias skrev:Jobbar ni er inte varma om händerna?

Jag fryser som en hund om både händer och fötter när jag är stilla och det är rått eller kallt ute, men så fort man börjar röra sig så man får upp flåset lite så tycker jag det går över direkt. Däremot bär det mycket emot att dra på sig ett par blöta kalla handskar efter att man har tankat och fikat - usch!

MVH
Alias


Byt till torra reservhandskar då! Finns ju ingen anledning att harva runt med blöta handskar i onödan. Å så dyra är ju sällan arbetshandskarna...
/Niklas


Brukar göra det, men ibland så har det hänt att jag råkat plocka med mig ett par av farsgubbens arbetshandskar som reservhandskar av misstag - något som inte funkar så bra då han brukar ha 1-2 storlekar mindre handskar än vad jag använder.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).