Skogsvagn (Huggarvagnar)

Funderingar kring ombyggnation vajerkran

11 inlägg 5297 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Funderingar kring ombyggnation vajerkran

Tomasumeå  
#417472 Hej, ny på forumet. Jag och min bror äger en Boxer 350 tillsammans. Till den har vi en enklare boggie skogsvagn och en vajerkran. Pappa äger en liten skogsplätt där vi brukar röja och ta ut några träd per år mest bara för att det är kul att greja. Alltså inga krav utan bara för det är kul och charmigt att köra litegrann.

Vinschen på kranen går på kraftuttaget. Det är lite klurigt att köra denna med precision och utan att folk för hoppa undan när man lastar vagnen. Man måste ta det försiktigt då man släpper trumman för då faller stockarna till backen.

Min fråga är om det finns någon som tagit bort vajerspelet och ersatt den med en vanlig elektrisk vinsch. Funkar det att ha vinchen så att vajern dras uppåt , via löphjulet och sen ut på kranen. Ska man lösa det med extra vajerstyrare? Klarar vinschen det eller är den gjord för bara belastning framifrån. Men de blir egentligen framifrån då vajern går över löphjulet
Vore suveränt då man får möjligheten att backa vinschen och sänka stockarna kontrollerat. plus att det går att få fjärrstyrning till vinschen.
Att lösa det elektriskt är inga bekymmer för mig. Och traktorn är utrustad med en större växelströmmare så det borde gå bra.


Senast redigerad av Tomasumeå tor 10 nov 2016, 17:15, redigerad totalt 1 gång.

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Funderingar kring ombyggnation vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417475 Din gamla vajerkran verkar inte vara hel, för sådär skall det inte funka. Vad är det för sort? Vet tyvärr inte mycket om elvinschar.

Användarvisningsbild

Re: Funderingar kring ombyggnation vajerkran

Göt  
#417476 Bromsarna på kranen behöver justeras. När du släpper lyftspaken så ska stocken hänga kvar och inte dimpa ner i vagnen

Användarvisningsbild

Re: Funderingar kring ombyggnation vajerkran

Tomasumeå  
#417478
Mangan skrev:Din gamla vajerkran verkar inte vara hel, för sådär skall det inte funka. Vad är det för sort? Vet tyvärr inte mycket om elvinschar.


Vet inte vad det är för kran, kan fota och kolla nästa gång jag åker ut dit traktorn står.
Har alltid trott att den är skapt så då den fungerat så sen vi fick tag på den. men då kanske man får skruva isär eländet och titta hur den är gjord.

   TS
Avatar Fallback

Re: Funderingar kring ombyggnation vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417479 Kan vara trasig, kan vara dåligt justerad. Kan vara handhavandefel. :)

Användarvisningsbild

Re: Funderingar kring ombyggnation vajerkran

Göt  
#417480 om du går in på forumet maskinisten så kan du få en del hjälp och eventuellt om du har tur instruktionsbok

Avatar Fallback

Re: Funderingar kring ombyggnation vajerkran

jannee  
#417482 Bromsbanden måste vara ok eftersom du kan dra till dig och lyfta stock. Troligtvis behövs en enklare justering.
Eller som Mangan var inne på, du begriper inte hur ett vajerspel fungerar. :grin:

Avatar Fallback

Re: Funderingar kring ombyggnation vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417496 Min kran har olika broms- och drivningsband.

Användarvisningsbild

Re: Funderingar kring ombyggnation vajerkran

Tomasumeå  
#420412 Idag plockades kranen fram och vi provkörde litegrann. Bromsen när man släpper är lite diffus, men är man jäkligt lugn på handen så går det att släppa ner försiktigt. Men när man drar in och det är nåt som tar emot så vill den börja slira direkt, samma vid lyft från backen vid vagnen ,räcker med 2-3 småträd som man snarade ihop så orkade den inte så det blir en är demontering och inspektion av bromsar.
1480185658_img_3150[1].jpg

1480185802_img_3165[1].jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Funderingar kring ombyggnation vajerkran

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420677 Det ser ut som en Limakran

Avatar Fallback

Re: Funderingar kring ombyggnation vajerkran

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420686 Om den slirar vid lyft/drag så ä det inte bromsen du skall titta på utan kopplingen. Se till att ytorna på kopplingen och skivan (trumman) som de går emot är rena och torra. Bromsen är lite diffus på min med, men med lite känsla så är det inga problem att sakta sänka ner. Men ofta behöver man ju inte finlira precis [emoji3]

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).