Öppna kategorin

Kor i skog och hagar är bra för miljön

45 inlägg 10640 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kor i skog och hagar är bra för miljön

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Avatar Fallback

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

isteskog  
#417239 Kelvin Ekeland har rätt i sak, men hur det praktiskt ska fungera är nog svårare. Med stora stammar av Varg och Björn är det svårt att ha djuren utom hagarna. Sen har vi nog för lite av de lantraser som är duktiga på att beta i skogen. Dagens framavlade boskap kräver andra beten är jag rädd för.

Användarvisningsbild

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417259 Jo, du har rätt i sak. Det är ju gamla landbaserade som gäller, typ Highland cattle, fjällkor etc.

Sedan är ju frågan hur ett sådant skogsbete kommer att påverka virkeskvaliteten och tillväxten i skogen.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417270 Skogsbete ska inte kombineras med barrskog. Ska försöka kommaihåg att lägga ut en studie i ämnet.
Lövskog däremot kan det fungera mycket bra i.

Avatar Fallback

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

haggloader  
#417349 Jag har haft skogsbete av fjällkvigor på mina marker och tyvärr slits det ganska bra på skogen, särskilt gran men också förmodligen asp men där är jag mera osäker.

Avatar Fallback

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

jannee  
#417351 Korna på skogen är ett bra sätt att få in rotröta :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

isteskog  
#417356 Tror som BushOlle att man ska nog ha kor i lövskog. Barrskogen föder nog inte många kor, bara älgkor i tallskogen .... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

Göt  
#417360 Mjölkkor på skogen visst skulle det gå men utan tillsatsfoder blir det inte mycket mjölk. Har läst någonstans att en ko inte producerade mer än 7-800 liter mjölk per år för hundra år sedan.

Avatar Fallback

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

isteskog  
#417366 Med dåtidens storlek på korna och den svältföda de i regel fick på vintrarna i lagårn så var det nog inte undra på! Många gånger orkade knappt korna gå ut själva när de första grässtråna började komma upp. Korna idag har det nog bättre ..... :smile:
Förr i tiden när man hade kor på skogen så betade de först och främst myrkanter, bäckkanter och nyavverkade delar av skogen. Ren barrskog har sällan fött några nöt :wink:

Avatar Fallback

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417431 http://publikationer.slu.se/Filer/Rapport_14.pdf

Från sidan 20 och framåt finns att läsa angående skogsbete.
Jag har djur i ett mindre skogsdunge och om jag skulle behålla skogen där så hade jag varit ordentligt oroad för dess framtida utveckling. Troligen ryker skogen där nästa år till förmån för nyodling av åkermark så det är därför jag låtit djuren nyttja området.

Avatar Fallback

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

isteskog  
#417434 Skogsbete på sommaren med stor areal att beta på är nog att föredra. Det är nog vintertid de stora skadorna blir till när koncentrationen av djur och kombinationen med otjälad mark ställer till det. Har själv arrendekvigor på både skogsbeten och beteshagar på sommaren. Får de gå för länge i samma fålla så kan det bli skador även då. Rätt skött tror jag att skogsbete är en underskattad metod för att få både öppna landskap och biologisk mångfald. Man får kanske tänka bort lite produktion i förmån för en trevligare livsmiljö. Men det ska vara upp till varje markägare att ta det beslutet ..... :smile:

Användarvisningsbild

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

Göt  
#417492 Har haft kor själv och de har gått på betesmarker som växer igen. Under de senaste åren köttkor och i fjol sinkor. De kan inte hålla markerna öppna utan det växer igen. Skulle nog behöva ett högre betestryck men troligen får djuren inte tillräckligt med mat då.

Den betande mulen är en förutsättning för öppna landskap!

Användarvisningsbild

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

hlb  
#417494 Har drygt 1 Ha skogsbete (löv NS). Max 24 tim för 40 köttdjur ca 3 ggr per år, fungerar hyggligt.

Avatar Fallback

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

skogsterri  
#417599 Vi hade 4 highland cattle på ett skogsparti där det nästan hade blivit igenvuxet av sly och undervegitation. Men vilken skog det blev efteråt.
men som sagt, gäller att ha rätt ras.
Kan tillägga att märkning av nyfödda kalvar inte är något ensamarbete, märka och lägga benen på ryggen :)

Användarvisningsbild

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

Torbjörn Johnsen  
#417602 Kanske läge att dra igång en kurs i rodeo[emoji51]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).