Traktorer och processorer

Hypro 500 ls

151 inlägg 76301 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hypro 500 ls

Fredrik N  
#413079
1476634949_dsc_0047.jpg
Har ett litet område som är igen planterade gärden. Men nu hugger jag ner allt och så ska det bli björk.
Äldsta grabben var hemma på älgjakten med sin unghund, nu gick älgjakten bra så då fick jag hjälp i skogen. Riktigt roligt.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hypro 500 ls

rikard_e  
#413091 Mycket trevliga bilder :grin:

Hade behövt en hypro 500 eller 755:a nu.

Traktorn känns stabil efter lådbygget?

Avatar Fallback

Re: Hypro 500 ls

Fredrik N  
#413130 Ja, faktiskt. Det gjorde stor skillnad. Det kändes när man körde upp på vägen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hypro 500 ls

loppan  
#417119 Nu har även jag fått igång min gamla skralle efter div.reparationer och inkörningsproblem.
Jag har dessvärre ingen insruktionsbok och jag blir inte helt överrens med längd mätningen.
Om jag kör ut en stock som är fyra meter så visar mätverket fyra och trettio.

Det slirar alltså inte utan visar för mycket.
Går det att korigera på något vis?

Avatar Fallback

Re: Hypro 500 ls

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417139 Har för mig att det står om kalibrering av mätsystem i bruksanvisningen till vår gph03 som verkar ha samma mätsystem, har du någon bruksanvisning till din?

Avatar Fallback

Re: Hypro 500 ls

Blondin 750  
#417173 Jag har för mig att den ena dioden är för att fotocellen är aktiverad, alltså att räkneverket ska räkna när mäthjulet rullas. De andra två indikerar att pulsgivaren ger signal, tänd-tänd-släck-släck osv. Kalibreringen minns jag inte hur man gjorde men kolla så att du har ett linjärt fel, alltså att en 4m bit visar 4,3m och i så fall ska en 2m bit visa 2,15m. Då ska pulsgivaren kalibreras och det är enkelt med instruktionen, tar mindre än en minut. Jag har för mig att man kör igenom en bit, kanske 4m, mäter med måttband, håller in "C" och stegar upp/ner med +- till rätt värde uppnås. Även ett "offset" värde ska ställas in, måttet mellan fotocellen och svärdet (6-7cm), då startar alltid räkneverket från 6-7cm men rätt blir det av någon konstig anledning. Kanske onödigt på massaved...

Användarvisningsbild

Re: Hypro 500 ls

hlb  
#417182 Blondin 750 har nog rätt klart för sig. Ring Hypro så skickar de nog en kopia på anvisningen.

Avatar Fallback

Re: Hypro 500 ls

Blondin 750  
#417236 Har inte hlb eller någon annan möjlighet att lite snabbt hjälpa loppan med att scanna in era kalibreringsinstruktioner? Det kan ju vara bra även för andra när det är lite bråttom och man vill köra.
Loppan: Startar mätverket på noll efter kap?

Användarvisningsbild

Re: Hyprmärke o 500 ls

hlb  
#417240 Kör fram en stock ca 3,5 m. Gör märke med sågen. Mät med måttband. Tryck in + och - samtidigt i 15 sek tills CL visas. Ställ rätt längd med + och - . Tryck in + och - samtidigt i ca 1 sek. Saxat ur Hypros anvisning till dator C-373. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Hypro 500 ls

Blondin 750  
#417242 Bra där hlb, enkelt och tydligt! :-BD Minnet sviktade visst en smula...
Skogsforum- en källa för snabb problemlösning!

Avatar Fallback

Re: Hypro 500 ls

Fredrik N  
#417252 Bra och snabbt svarat av hlb.
Själv har jag inte instruktionsboken i närheten.
Behöver ni kalibrera längdmätningen ofta?
Ska lägga upp några bilder från helgens körning ikväll.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hypro 500 ls

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417253 Spännande läsning, menar ni att NIAB är för enkel jmfr en Hypro?

Användarvisningsbild

Re: Hypro 500 ls

hlb  
#417254 Jag har på över 8 år aldrig behövt kalibrera min maskin.

Avatar Fallback

Re: Hypro 500 ls

Fredrik N  
#417280 För enkel vet jag inte, det är väl bra om det är enkelt.
Men det är svårt att jämföra en Hypro med en Niab. Det är en väldig skillnad i vad man hinner producera. ( nu säger jag detta utan att ha kört någon Niab)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hypro 500 ls

Fredrik N  
#417284
1478704759_dsc_0069.jpg
1478704753_dsc_0068.jpg
Blåsigt och lite snö i helgen. Jag fällde en del på lördagen och bestämde mig för att det var varmare och skönare att sitta i traktorn på söndagen.
Det tar längre tid än man tror att köra ihop virket. Och då är jag och fäller precis vid vägen där jag lägger virket.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).