Grävmaskiner

Klyver til minigraver

13 inlägg 8293 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Klyver til minigraver

Initium  
#417133 Jeg får veldig mye grov ved av en trefeller, som er et slit å håndtere.
Er det noen som har erfaring med å snekre sammen en klyver som går på minigraveren for å splitte de største stokkene ?



   TS
Avatar Fallback

Re: Klyver til minigraver

Robertberg  
#417192 Till grävmaskin tror jag mest på skruvklyv, det verkar vara effektivt. Det bör väl även gå att flytta runt till bitarna med den om man inte skruvar tills bitarna klyvs?

Användarvisningsbild

Re: Klyver til minigraver

stegmaster  
#417199 Eller så gör man den med grip. :grin:


Avatar Fallback

Re: Klyver til minigraver

Initium  
#420151 Ingen dårlig ide, hvor får man kjøpt noe sånt ?

Som dere ser, endel av denne veden er et slit å håndtere, så noe mer effektivt enn en vanlig hydraulklyver bør til...

1480079611_imag0994.jpg

1480079611_imag0958.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klyver til minigraver

stegmaster  
#420189
Initium skrev:Ingen dårlig ide, hvor får man kjøpt noe sånt ?


Om du mener black splitter, så selges den i Norge av dette firma.
http://thor-heldal.no/skog/tommer-splitter/


Og billig er den ikke, :shock:
http://thorheldal.no/index.php?main_pag ... cts_id=176

Avatar Fallback

Re: Klyver til minigraver

Initium  
#420192 jeg kan ikke forstå annet enn en helt vanlig Dalen klyver, som man fjerner sentral osv på, og monterer opp-ned på et hurtigkoblingsfeste, helt garantert vil gjøre jobben.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klyver til minigraver

stegmaster  
#420199
Initium skrev:jeg kan ikke forstå annet enn en helt vanlig Dalen klyver, som man fjerner sentral osv på, og monterer opp-ned på et hurtigkoblingsfeste, helt garantert vil gjøre jobben.


Er helt enig i det.
Men ser ut som du kapper mye av veden i 60cm (eller mer??), og da rekker nok ikke alltid sylinderen som sitter på gammel klyver, som vanligvis klarer ca 5t (63mm). En sylinder på minst 80mm hadde vært fint, men da blir kanskje resten litt kleint, så kanskje like greit å bygge en selv på en H bjelke av grov dim.
Skulle vel ikke ta så mange timene å sveise ihop noe selv. :???:

Avatar Fallback

Re: Klyver til minigraver

Initium  
#420202 nei, veden er sånn fordi trefelleren leverer den sånn. Jeg kapper jo alt 50cm eller kortere.

Det er noe styr å skaffe H-bjelke og sylinder og kniv, og styr, ser at jeg får en brukt traktorklyver for 5000kr, og det koster fort sylinder og kniv også, minst..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klyver til minigraver

stegmaster  
#420206 Ok.
Da skal nok en gammel traktorklyv fungere.

Användarvisningsbild

Re: Klyver til minigraver

stegmaster  
#420209 Da blir det vel som dette du mener.


Avatar Fallback

Re: Klyver til minigraver

hinowa  
#422545 Jag byggde en likadan,fast jag har klyven på andra hållet med X skär. Min tar max 50 cm.
Först sågar jag klabbar när jag har en timmergrip på grävaren så man kan stå rak i ryggen.
Väldigt smidigt att ta ifrån backen och sedan lägga på hög. :-BD

Avatar Fallback

Re: Klyver til minigraver

Tosca  
#429930 En bild @hinowa ?

Avatar Fallback

Re: Klyver til minigraver

hinowa  
#429986 Ja det skall jag kunna fixa till våren,klyven är 50 mil hemifrån just nu :sad:
Jag lät en kille fräsa bitarna som gör att trycksidan glider på balken och sedan är det plogstål i klyvjärnet/yxan.
Ser nästan exaxt likadan ut som på denna film ovan.Men jag har fästet på andra hållet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).