Skogsvagn (Huggarvagnar)

Weimer

401 inlägg 146029 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Weimer

loppan  
#411748 Jag tror att leden var längre bak förut.
Härandet är ca 240

FTG
Användarvisningsbild

Re: Weimer

stegmaster  
#411770 Er det dom priser som står under vagn/kran på deras hemsida som gjelder, eller gir dom ennu lite mer avslag???
Det står ju "begär offert", even om jag tycker prisarna redan er helt ok.
Det verkar som det er svårt att komma överens med Kesla ÅF, så kollar lite nu på Weimer.
Har skickat et mail til weimer, men inte fått nåt svar.
Hur det er med att sälja til Norge, eller om dom redan har nån ÅF här??

Användarvisningsbild

Re: Weimer

JohannesG  
#411787 Kan inte svara på om det blir någon ändring av priset vid en offert. Offerten jag fått är inte riktigt på standardgrejor...

Jag har också skickat mail till dom vid ett par tillfällen, men utan svar. Det bästa är att du ringer och pratar med Urban på Weimer, så får du snabbt svar på vad du vill veta, samt om du vill en offert via mejl.

Användarvisningsbild

Re: Weimer

stegmaster  
#412292 Fick svar i dag från Urban.
Var ett rett hyggligt pris på en bra utstyrt vagn/kran. (12t vagnen med 8,3m kran och vel nästan alt som fanns av utrusting til)
Fått göra lite endringer på den offert jag fick, då jag inte var så tydlig vid första henvendelse, så får se var slutsumman lander, men farlig dyra er dom inte.
Dom har ingen ÅF i Norge, så det blir att köpa direkt från weimer i Sverige.

Er ni fortfarande lika nöjda ni som köpt vagner??
Något man bör kolla upp innan/efter köp??

Användarvisningsbild

Re: Weimer

JohannesG  
#412340 Jag tror att Weimers grip är något mindre än konkurrenternas, kolla på det.

Användarvisningsbild

Re: Weimer

stegmaster  
#412407 Precis, det er en 0,20m2 grip, som er just lagom tycker jag.
Den lukkar helt til 50mm, dom större som sitter på kesla går endast ner til 80mm.
Jag sysslar endast med ved, och ofta klent virke, så det er just fint att inte gripen er förr stor.
Men ser man på lyftkraften i kranen så kunne man nog haft en 0,35m2. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Weimer

loppan  
#412420 Jag tycker inte gripen känns så liten.Den förra jag hade var 0,20 med men den kändes mindre.
1476287542_20161012_172054.jpg


Jag gillar slangdragningen till ventilbord och pump.
1476287654_20161012_171700.jpg


Jag är dock lite tveksam till val av hydraulslang på kärran.Det är en lindad tvåstålsslang.Min erfarenhet säger att höljet inte håller på dessa slangar.Det skall vara helgjutet hölje på slangarna som är slätt.
Framtiden får väl visa om dom håller.

Användarvisningsbild

Re: Weimer

JohannesG  
#412460 Är det bilden som luras, eller har inte hitchkroken gått upp helt? Ser ut som att kärran skulle kunna hoppa av om den blir baktung? :surp:

Användarvisningsbild

Re: Weimer

loppan  
#417117 Premiär lasset i dag.
7200 är en ganska brutal kran både i lyftktaft och räckvidd.
Jag undrar hur mycket det lasset kostade i sänkt andrahandsvärlde?

1478620646_20161108_155622.jpg

Avatar Fallback

Re: Weimer

Eremiten 74  
#417120 Tänk inte på andrahandsvärde :-) Bara kör och njut :-) fantastiskt snygg skogsvagn :-)

Avatar Fallback

Re: Weimer

martiniholma  
#417124 Grattis loppan! Du har säkert många goa timmar framför dej :D

Användarvisningsbild

Re: Weimer

stegmaster  
#417130 Grattis Loppan til en riktig fin vagn. :-BD
Om det kan vara nån tröst, så er det minskat andrahandsvärlde knappast mer en halften av min Kesla. :wink:
Ser att du har vinch och egen pump/tank. Er vinchen kopplat innom kransentralen på din vagn, eller???

Användarvisningsbild

Re: Weimer

loppan  
#417141 Vinchen går på kärrans hydraulik och fungerar mycket bra.
Pumpen skall ge ca 80 minutliter vid 540 rpm på kraftutaget och det är nästan i överkant vad gäller flödesbehov till kranen.
Traktorn går på 1000 rpm på motorn.

Användarvisningsbild

Re: Weimer

stegmaster  
#417151 Jo, men du har vel pumpen på 1000 varv tappen, så att det varvas nästan 540rpm på pumpen vid 1000rpm på traktor???
Hur funkar det??
Och hur blir det när du varver lite mer, typ 1400rpm på traktoren, om du ska köra lite fram/bakåt t.eks, då får ju pumpen typ 600-700rpm, och et vansinnigt högt flöde, typ 100l/min????

Sen var det ju någon annan medlem som inte lyckas driva pumpen på annat enn 540pto med en 90hk traktor :surp:
Snurrar pumpen lett på din traktor på 1000 varvs tappen???

Användarvisningsbild

Re: Weimer

loppan  
#417163 Nej Nej.Jag får förtydliga mig lite.
Växellåda och pump är anpassade för 1000 varv tappen.
Pumpen ger 78 minutliter vid ca1500-1600 rpm motorvarv när den är placerad på 1000 varvs kraftutag.
Den ger ett flöde som motsvarar ca 3 km i timmen när drivrullarna är i och motorn varvar 1200 rpm

Självklart går det inte att sätta en pump avsedd för 540 rpm på 1000 varva tappen,det skulle bara ge höga oljetemeraturer.
Allt är beräknat för 1000 varvs kraftutag därför att det ger högre frigångshöjd från dragstången då 1000 varvs tappen sitter överst.

Det spelar ingen roll var man har utväxlingen för en pump,det är ingående varvtal på pumpen som styr.
En växellåda avsedd att sätta på 540 tappen är högre uppväxlad än denna för 1000 varvs kraftutag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).