MartinH skrev:God morgon mitt i snöstormen , nästan i alla fall, det snöar och har snöat en del i Umeå under helgen.
Detta med gammal transmissionsolja och även gammal motorolja från bilen känner jag mig lite tveksam inför.
Om jag förstått det rätt så bildas en dimma runt motorsågen när man kör, rätta mig om jag har fel. Denna oljedimma kan och kommer dras in via fläkten och kan fastna på cylindern. Jag köpte en skuren 242:a med ett svart pansar runt flänsar och cylinder. Mellan ljuddämpare och cylinder hade det byggts upp så mycket att som jag bedömer det så hade det orsakat att cylindern skar, detta på grund av att kylningen påverkades negativt.
Sedan vet jag inte hur hälsosamt det är att dra in detta heller.
Mvh! MartinH
Elfving skrev:[
Borde inte denna dimma vara lika problematisk oavsett vilken olja man använder? Enda sättet att komma runt problemet lär vara att hålla kylflänsar rena.
Har inte testat rapsolja men måste göra det baserat på omdömena i denna tråd. Använder för tillfället fossilbaserad sågkedjeolja från 20l dunk.
Mange skrev:Hur mycket kör du? För en huggare som kör 20L på 14-20 dar så får han åka rätt mycket med traktorn för o klara sig 10 år.
Tallberg skrev:Har någon koll på hur de olika kedjeoljorna påverkar tillväxten på de träd som lämnas kvar? Tex lämnar spill från mineralolja fläckar som varar flera år på en gräsmatta. Dvs förstör vi det som lämnas kvar genom att välja "fel" smörjmedel?
Elfving skrev:Orsaken till att jag köper mineralolja istället för vegetabilisk är påståenden om att den senare kan kladda igen smörjsystemet om sågen står oanvänd en tid. Ren rapsolja är något annat än vegetabilisk sågkedjeolja, men man undrar varför oljeleverantörerna skapade en vegetabilisk sågkedjeolja som inte fungerar till hundra procent när denna tråd menar att den rapsolja är tillfyllest bra? Kanske dagens vegetabiliska fungerar utan problem, men den känns ändå onödig baserat på det betyg ren rapsolja får i denna tråd...