Gallring

Tältet

45 inlägg 32521 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tältet

Camwood  
#312121 Trevligt om man kan ha något väderskydd när man håller på i snö och slask i skogen :grin:
Hittade det här i en katalog med skogsutrustning från 1962 Skogsdon AB i Stockholm
skogstält 1962.jpg

Eller varför inte en portabel träkoja
Raststuga 1962.jpg

Och kanske den maskinen för att transportera dom :grin:
Snötraktor 1962.jpg

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Tältet

freasp  
#332051 [
Hejsan
Jag har ett mystiskt mässingverktyg mätverktyg från just Skogsdon som jag inte begriper vad det är. Om jag skickar en bild , har du möjligen tid att se om det finns i katalogen?

Mvh Fredrik Asp

quote="Camwood"]Trevligt om man kan ha något väderskydd när man håller på i snö och slask i skogen :grin:
Hittade det här i en katalog med skogsutrustning från 1962 Skogsdon AB i Stockholm
skogstält 1962.jpg

Eller varför inte en portabel träkoja
Raststuga 1962.jpg

Och kanske den maskinen för att transportera dom :grin:
Snötraktor 1962.jpg
[/quote]

Avatar Fallback

Re: Tältet

bgl  
#332095 Enligt katalog från 1972 fanns det 2 olika tält att köpa. Dels modell 'gnarptältet', pris komplett 775:-. dels 'BABE-rasttält, pris 595:-
Vi lånade ett gnarptält en vinter . Det gick och fälla ihop för att bäras av en man. Vikt i torrt skick ca 40 kg! med snö och div skräp närmare 50. funktionen var perfekt när vi hade en pensionär med oss som högg ved och eldade hela tiden. Kläder och handskar torkade nästan blixtsnabbt, men man fick passa sig noga när man satt och fikade så man inte blev kall om ryggen. I alla fall gick torkningen mycket snabbare än i en eländig plastkoja med fotogenkamin vi köpte senare. Jag höll för övrigt på att bli indragen i firman eftersom en släkting satt närmare 1 år(!) och körde ikapp bokföringen som inte fullgjorts på många år.

Avatar Fallback

Re: Tältet

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332110 isteskog,du har verkligen givit en idé till vad man ska använda den gamla hösvansen till.
Du byggde alltså uppepå tinnarna?
Väggtjocklek?

Avatar Fallback

Re: Tältet

Power Major  
#332179 Pratade med en televerksgubbe förra veckan. Tältet han hade var 178cm x 178cm, vägde 9,2kg. väldigt enkelt att sätta upp. Dock ingen kamin men en liten portabel värmare. Var köpt i Ljungskile.
Gå in på www.axioma.se
Finns både mindre och större tält.
Hittade en sida till med tält.
www.safetrack.se
Gillar hösvanskojan, bygger nog en sådan för den egna skogen, men köper troligtvis ett tält för att när jag röjer på entreprenad. För egen del räcker det med lä och värmen från en marschall, har ändå med flera ombyten och x antal handskar.

Användarvisningsbild

Re: Tältet

Skogshuggarn  
#332352 En 5x7m lättviktspresenning uppspänd som bivack och en "nying" har gjort skogslivet drägligare många ggr i regn/blötsnö mm, Köpte mig dock ett på tok för stort "Norrlandsvagn" för något år sedan. Rena lyxlivet!, men kan tyvärr inte dra ut det på alla skiften. Därför skulle en liten fraktbar koja mod "hösvansen"/pricken osv vara ett bra komplement.

Gärna en lätt/smidig mod som man kunde dra ut med 6 hjulingen (byggd på ATV vagn)..

Användarvisningsbild

Re: Tältet

sundelius  
#416968 Nu är säsongen igång på riktigt, tältet är på plats :smile:
1478535912_20161107_154009.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tältet

Erre  
#416970 Gutt!!

Har du julpynt med dig eller ser jag fel? :grin:

Användarvisningsbild

Re: Tältet

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416981
sundelius skrev:Vilket årtal var detta Slurfi?

Frågan gäller alltså bilden med hösvans och Porsche, jag gissar sent sjuttiotal.

Användarvisningsbild

Re: Tältet

sundelius  
#416984
Erre skrev:Gutt!!

Har du julpynt med dig eller ser jag fel? :grin:

Nog för att jag trivs i skogen och lite tossig är jag nog men julpyntet får allt vara kvar hemma.
Det måste vara min röda filklo (sätts fast på ett bord eller en hög stubbe, sen skruvar man fast svärdet)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tältet

Erre  
#417003 Ahh.
Såg ut som en tomte i en släde. :mrgreen:
Tänkte att det var en hyllning till Jens när han kommer å hälsar på. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Tältet

sundelius  
#417006
Erre skrev:Ahh.
Såg ut som en tomte i en släde. :mrgreen:
Tänkte att det var en hyllning till Jens när han kommer å hälsar på. :wink:

En god ide´ dock :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tältet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417796 Istället för rastkoja http://www.skogen.se/nyheter/i-stallet-for-rastkoja
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tältet

Tuss  
#446038 Underbart tält Sundelius:):) Är det avdragsgillt att införskaffa ett tält för att kunna rasta i vid dåligt väder?

Användarvisningsbild

Re: Tältet

sundelius  
#446070
Tuss skrev:Underbart tält Sundelius:):) Är det avdragsgillt att införskaffa ett tält för att kunna rasta i vid dåligt väder?

Jag skulle då dra av det utan tvekan vid inköp

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).