Arbetskläder för skogen

Ullfiltsulor i storlek 48-49 sökes

10 inlägg 3213 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ullfiltsulor i storlek 48-49 sökes

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416784 Är det någon som vet om det görs ullfiltsulor i stora storlekar (48 och 49 i mitt fall)? De största jag sett är storlek 47 (Husqvarna/Jonsered) och det blir för litet för min del.
/Niklas



   TS
Avatar Fallback

Re: Ullfiltsulor i storlek 48-49 sökes

bgl  
#416802 http://www.jakthandeln.se/p-32663-lundh ... ricerunner
Lundhags gamma isolde!
Itab har en 48-sula av ull och lite hokuspokus med aluminiumfolie för värmereflex!

Användarvisningsbild

Re: Ullfiltsulor i storlek 48-49 sökes

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416815 Tack bgl, då var åtminstone 48-orna räddade.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Ullfiltsulor i storlek 48-49 sökes

axwell  
#416877
Niking skrev:Är det någon som vet om det görs ullfiltsulor i stora storlekar (48 och 49 i mitt fall)? De största jag sett är storlek 47 (Husqvarna/Jonsered) och det blir för litet för min del.
/Niklas


Det är ju bara att tova fram den storlek som passar i skon.
Försök att få kontakt med någon som brukar leverera till din hemslöjdsaffär. 🧠

Användarvisningsbild

Re: Ullfiltsulor i storlek 48-49 sökes

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416880
axwell skrev:
Niking skrev:Är det någon som vet om det görs ullfiltsulor i stora storlekar (48 och 49 i mitt fall)? De största jag sett är storlek 47 (Husqvarna/Jonsered) och det blir för litet för min del.
/Niklas


Det är ju bara att tova fram den storlek som passar i skon.
Försök att få kontakt med någon som brukar leverera till din hemslöjdsaffär. 🧠

Tovade sulor var ju förstås en idé. Vid närmare eftertanke vet jag en som tovar.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Ullfiltsulor i storlek 48-49 sökes

axwell  
#416883
Niking skrev:d närmare eftertanke vet jag en som tovar.


Toppers, då slipper jag tipsa om min svägerska. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Ullfiltsulor i storlek 48-49 sökes

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418219 Var förbi Madame Lutuss i går och köpte upp 5 par ullsulor i storlek 48. Invigde det första paret idag.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Ullfiltsulor i storlek 48-49 sökes

Jim_90  
#418308 Förklara gjärna fördelen med ullsulor. har själv problem med först svettiga fötter och sen börjar frysa pga blöta strumpor så skulle ullsulor va lösningen till mitt problem?

Användarvisningsbild

Re: Ullfiltsulor i storlek 48-49 sökes

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418314
Jim_90 skrev:Förklara gjärna fördelen med ullsulor. har själv problem med först svettiga fötter och sen börjar frysa pga blöta strumpor så skulle ullsulor va lösningen till mitt problem?


Ull isolerar bra och värmer även när det är lite blött (läst någonstans att ull kan suga upp vätska 8 ggr sin egen vikt utan att kännas blött), till skillnad från många syntetsulor. Därför ger ullsulor en bra komfort vintertid (och annars med, för den delen). Dessutom brukar ullfiltsulorna vara klart billigare än diverse anatomiska plastsulor.

Självfallet kombineras ullfiltsulor med ullstrumpor och ullsockor vintertid. Bomullssockor och bomullsstrumpor har ju över huvud taget inget existensberättigande oavsett årstid (det heter väl bom-ull just för att materialet fullständigt bommar ullens fina egenskaper). Syntetsockor i s.k. funktionsmaterial är ofta bra under tre årstider, men mindre lyckade när det börjar bli kallt.

Självfallet ska blöta sulor tas ut och lufttorka under natten. Blöta kängor torkas lämpligtvis med 2 par http://www.husqvarna.com/se/reservdelar ... 544964001/ eller http://www.jonsered.com/se/accessories- ... toveltork/
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Ullfiltsulor i storlek 48-49 sökes

Jim_90  
#418347 Allright ullsulor lagt till på inköpslistan :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).