Servicebyggnader

Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

211 inlägg 85743 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Blivande snickare  
#416757 Samma här!

Användarvisningsbild

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Skogshuggarn  
#416759 Här är avverkningen slutförd (After Skog tydligen :grin: ) Lämnade lite höga stubbar så att grävarn skulle få något att "klösa" fast i. Bild 2 Arbetskollegan på plats med grävarn.Här har vi "förtennat" nya infarten lite grovt så att grusbilarna kunde börja rulla mot långsidan på grunden. Samt markavtäckning. Helvetes vad grus det gick åt!. :surp:
20160513_205012-1-1.jpg
20160417_192231.jpg

Användarvisningsbild

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Skogshuggarn  
#416769
20160517_153900-1-1.jpg
Del av kantbalken till maskinhallen lossad.. Vi bygger en Attefallare oxå paralellt, så kortbitarna är nog mest till denna.
Här är iaf avtäckningen klar, markduken på plats och bärlaget utlagt lite grovt innan filiret med avvägning och packning påbörjas.

Användarvisningsbild

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Skogshuggarn  
#416776 Klart för gjutning.

Kantbalken mont. 200 mm isolering i botten golvvärmeslang fördelat på 2 slingor och 1200×100 utv isolering. Armerat givetvis.
Vi körde lite tjockare gjut i maskindelen. Ca 150 mm.

Nya infarten klarade pumpbil + betongbilarna galant (tunga grejer). 😈
20160608_102057-1-1.jpg

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

JacobCarlson  
#416817 Gjut minst 12 cm platta och en rejäl kantbalk. De sista cm är billiga jämnfört med om det inte håller och behöver rättas till.

Sen skulle jag ställa skalblock ett varv, inte Leca. Med skalblock så får du rejält att skruva/spika svullen i. Förbered gärna med järn som sticker upp ur betongen som passar i skalblocken, då binder man samman betonggolvet och väggen bra och i princip så behövs ingen formning. Det är på detta sätt som man kan bygga plansilos med så det är beprövat.

Då du inte ska hålla det uppvärmt så ska du inte tänka för mycket på isoleringen. Ett lager cellplast är aldrig fel men resten är överkurs.

Användarvisningsbild

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Skogshuggarn  
#416826 Vet dom som kör 11-14 tons grävare bla på 10 cm gjut och det håller, men jag har alltid följt "tumregeln" om 1 cm gjut per maskinton 12T = 12cm.
Gjuta sula och snåla in på div är nog att "bita sig själv i röven". Isoleringen skulle jag aldrig välja bort ens om jag var inställd på att hålla det kallt. Tjälskador är en aspekt och vill man någon gång göra varmt/varmdel så har man mycket vunnet.

Jag hade faktiskt tänkt att välja bort golvvärmeslangen, :oops: men för de ynka tusenlapparna det kostar att lägga in den och få ett "alternativt värmesystem" kändes det "toksnålt".

Dessutom är det försent att ändra sig när man väl spolat på betongen. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416828 Var det sån där SKB eller vanlig betong?

Användarvisningsbild

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Skogshuggarn  
#416830 Du menar "Självkompakterande"?.

Användarvisningsbild

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416832
Skogshuggarn skrev:Du menar "Självkompakterande"?.

Så var det nog det hette ja

Användarvisningsbild

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Skogshuggarn  
#416836 Tror det var den som användes?.

Lyckligt lottad att ha en kompis som har egen "grundmontagefirma", så jag överlät val av betong och själva gjutjobbet åt honom. (Slapp "betongfrossan") :lol:

Den var iaf otroligt vikter per kubik, men kommer inte ihåg siffrorna.

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Sture Andersson  
#416869
JacobCarlson skrev:Gjut minst 12 cm platta och en rejäl kantbalk. De sista cm är billiga jämnfört med om det inte håller och behöver rättas till.

Sen skulle jag ställa skalblock ett varv, inte Leca. Med skalblock så får du rejält att skruva/spika svullen i. Förbered gärna med järn som sticker upp ur betongen som passar i skalblocken, då binder man samman betonggolvet och väggen bra och i princip så behövs ingen formning. Det är på detta sätt som man kan bygga plansilos med så det är beprövat.

Då du inte ska hålla det uppvärmt så ska du inte tänka för mycket på isoleringen. Ett lager cellplast är aldrig fel men resten är överkurs.

Vilken är fördelen med skalblock jämfört med att gjuta . Skalblock isolerar väl inte bättre än en gjuten sockel .Du fyller väl skalblock med betong .
Tycker detta forum är suveränt att vi kan diskutera och vända och vrida på saker ,tillslut måste man ju fatta sitt egna beslut ,men många gånger får man mycket bra förslag här.

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416902 Skalblocken sätts väl ovanpå gjutna plattan och gjuts fast mot den så du behöver ingen tät form för att gjuta en hård kant

   TS
Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

JacobCarlson  
#417029 Stämmer att man gjuter i skalblocken. Men i detta fallet när man inte ska ha det uppvärmt så spelar det ingen roll. När han väl värmer upp det så gör det ingen skillnad. Vill man så kan man gjuta med EPS-betong, eller blanda i Lecakulor om man vill ha lite isolering.

Men skulle som sagt inte använt Leca pga puts och det är lätt att köra emot och skada. Lätt med köldskador när väl muren är påkörd med. Då blir det jobbigt på riktigt...

Den största fördelen tycker jag att ingen formning behövs. Spar en MASSA tid och energi. Ställ dit ett lager eller två, i med lite järn och på med betong. Dags för kaffe!

Användarvisningsbild

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Skogshuggarn  
#417080 Blev lite "random", men bild 1 har väggblocken börjat ställas på syllen och spolkanten.. jag körde 200x100x500 LECA (Putsat) eftersom det har skapligt isolervärde och för att undvika "köldbrygga" mellan sula och syll. För att få det snyggt så "drog vi ner" ytterpanelen 120 mm för att slippa se "skarven" och som skydd för LECAN utvändigt.
Väggblocken + syll + LECA är förankrat i kantbalken med M12 gängad stång och "kem-ankare". Det får alltså "blåsa Gudrun" utan problem. :geek:

Bild 2. Min gamla "trotjänare" håller fram mtrl, men när det blev dags för lyft av takstolar så plockade vi in en besiktad och godkänd Teleskoplastare (bild 3) Detta i kombination med ordentliga ställningar på vardera långsidan gjorde att vi sparade enormt med tid när "stolarna" skulle finliras på plats och egentligen allt som rörde takmontaget. Plåttaket (TRP 20) blev lagt på 6 timmar (3 pers),,,, färdigmonterat!.

20160629_071541-1-1.jpg
20160627_145010-1-1.jpg

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Jole  
#418388 Väldigt vacker baklastare! Alltid kul att se gamla maskiner i fint skick.
Är det en 642?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).