Traktorer och processorer

investera i processor till traktorn?

202 inlägg 97374 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40795 Apropå problem vid vinshning så kan det enkelt avhjälpas med pulka.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
simon  
#40841 Frågan är om det är ekonomiskt försvarbart för en självverksam med mindre än 50 ha skog att äga en processor. Hur mycket måste man ha för att det ska bära sig utan att behöva leja ut sig? Och hur mycket kan man ta betalt per timme om man kör åt andra. Ska man köra på timpris eller fastpris?
Har som sagt bara 40ha själv varav ca 20ha som ska gallras och röjas.

Avatar Fallback
stefan andersson  
#40844 40 hektar är nog för lite för att investera i processor men man lever bara en gång i livet :D så köp en processor...

   TS
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41006 Stegmaster,blir det inte svårt att ta sig fram lätt i en gallring när du har kranen och aggregatet på vagnen?
Jag har en Arbro själv men jag har min kran på traktorn och de funkar rätt bra
rätt om jag nog varit på lite för stora träd efter Gudrun o Per.

Avatar Fallback
stefan andersson  
#41037
getost91 skrev:vi har den äldre. kan räkna med att få byta nån slang och nåra nya bussningar på dom kan jag tro. radiostyrningen är väl det på dom äldre som inte är klockrent, finns väl 3 varianter på den och finns väl nackdelar med alla 3. men ofta så behöver man inte använda radion så ofta, då avstånden att gå inte är så långa.


Hur grovt kan man köra genom den äldre niaben?
Finns det vinsch på alla niab processorer? utan blir man vell ganska handikappad! Hur mycke kan man hugga med en sån per dag?

   TS
Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41043 står 35 i brochyren, tror att jag har kört ca 30 dock inte säker, problemet med dom grova stammarna är att kvistarna också blir grövre. spec tall. då får ofta motorsågen ta en del kvist, men man får iaf bra arbetshöjd.
vinch finns på alla maskiner, man har ju "armen" att plocka med, når dock bara 2 m. men är en stor fördel när man har kört 3 risiga granar på samma ställe och ska ta en till. att inte kunna flytta ris då gör ju att man måste byta ställe.

Användarvisningsbild
stegmaster  
#41064 gnisten83 ,du har helt rett i at kjørning i gallring ble et problem, man måste ha stickvag som når man brukar en processor(jag brukade vinsj på kranen for at dra trædet intil kranen) men kostnaden var jo låg och utstyret fungerade ok, den byttades sedan i en Stegmaster monterad på en gravmaskin som du kan se en video av her

Med den her ble allting mycket bettre, men ochså mycket dyrare, fast jag hadde graveren innan jag handlade stegmastern :wink:

Avatar Fallback
bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41075 En processor är väl inte osäljbar efter att man har gjort färdigt gallringen.

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41077
bengt.a skrev:En processor är väl inte osäljbar efter att man har gjort färdigt gallringen.

Helt rätt, det måste man väga in, hur pass gångbar maskinen är på marknaden osv.

Avatar Fallback
stefan andersson  
#41117 Ja det är skillnad på att köpa en ny bil för 200-300tusen eller en processor för samma pengar! På processorn får man ju inkomster oxå och skogen blir gallrad :D

   TS
Avatar Fallback
stefan andersson  
#41664 Funderar på vilken typ av proseccor som är mest smidig när man gallrar!
1 Den typen där man vinchar fram träden o står bredvid o arbetar upp! ex niab, hypro 300 ,vimek

2 Man sitter i traktorn o använder en kran o lägger träden i procsessorn ex kesla, hypro 755+555, skogsolle

3 Man vinchar fram träden står ute och lyfter upp träden med kran ex hypro 450

4 Man har processorn i kranen och sitter i traktorn o kör! ex bjm

   TS
Användarvisningsbild
Christer j  
#41668 Jag har en patu stegmatare som jag satt på en kärra.Jag tyckte den blev för tung för tre punkten. Jag har tidigare haft en svart niab och dessföinnan en vimek g30 och får säga att denna är klart bättre. Största fördelen är att man har kran och att man kan köra i från båda sidor,vinchen är starkare(wimek 1700 kg) och det märks att patu har bättre kvalite´. På minus är att man inte har en bra längd o diametermätning (någoot jag funderar på) samt att separat hydraulstem behövs vilket dom säljs utan.Proccesorn ska lite senare,ej färdigbyggt än, gå att ta av o kärran ska förses med frontgrind o köras ut med.
Patus eget systen där kran ska förflyttas mellan traktor o kärra är jag tveksam till.
Kärran är f.ö kts vilket jag kan rekomendera,riktigt bra grejjer faktiskt.

Avatar Fallback
stefan andersson  
#41678 Du tycker patu processorn funkar bra! Har funderat länge på och köpa den eftersom jag har patu kärra o kran. KESLA heter dom ju numera.
Billigaste allternativet bland traktorprocessorer är det ju oxå.
synd att det inte är riktig längd o diameter mätning på den men då blir väll
priset ett annat. Lägg gärna in fler bilder på ekipaget.

   TS
Användarvisningsbild
Christer j  
#41691 Om du funderar på kessla processorn som den numera heter o skall ha den i trepunkten så bör traktorn väga minnst 5 ton. Jag hadde den på min 140 hk valmet o tom den var lätt i näsan,nu är det en gammal mf 575 framför o det räcker väl. Kran, vinch o processor väger ca 1600 kg tilsammans,alltså som en 4 skärig växelplog. Jag har separat hydraulsystem med maxföde på 90 minutliter vilket är vad som krävs för att få fart på såg o kvistning,gärna lite till. Nackdelen är att kranen blir lite stissig men på tomgågn går den lagom fort.

Avatar Fallback
stefan andersson  
#41773 Min Valmet 665 väger 3300 kg enligt boken! Jag har 350 kg i frontvikter o även frontlastare men den vill jag ju gärna ta av när jag kör i skogen, Har haft mina aningar att den kan bli lite lätt i näsan med keslas lösning. Behöver nog då kanske ett ton i vikter fram för att klara det!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).