Motorsåg och handhållet

examinator för motorsågskörkort

15 inlägg 6420 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

examinator för motorsågskörkort

jan larsson  
#416346 vad behövs för att bli examinator för motorsågskörkort. åtminstone nivå A, B och eventuellt nivå S eller C.
kursledare kan ju vem som helst bli. bara att följa kursmaterialet. eller?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: examinator för motorsågskörkort

cruisern  
#416493 Att tro att man bara behöver följa kursmaterialet är att underskatta ”kraven”. Då är jag tveksamt till att man är en lämplig kursledare eller examinator.

Jag kan inte uttala mig om de formella kraven utan snarare de ”mjuka kraven”. Man kan vara mycket skicklig rent tekniskt att fälla träd men man kanske inte är så duktig på att lära ut. Nedan är några ”mjukare krav” som jag tycker man bör tänka på om man skall bli kursledare. Det finns säkert fler.

Intresserad av att lära andra
Lägga ner en del tid på förbedelser
Ha tålamod för alla har inte samma förutsättningar
Kunna ge beröm och sporra deltagare
Kunna blanda allvar med skämt
Vara pedagogisk och duktig på att lära ut
Kunna erbjuda utbildning i ”klassrum” och ute i skogen
Ha bra mark/marker att öva på

Användarvisningsbild

Re: examinator för motorsågskörkort

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416521 Bra fråga.
Finns examinatorer utanför säker skog?
AV bestämmelser på detta verkar inte lätt o hitta.

Användarvisningsbild

Re: examinator för motorsågskörkort

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416574 Kan bara hålla med, skulle vara intressant med en mängd examinatorer utanför "Säker skog" klustret!
Konkurrens befrämjar både kvalitet och kostnad.

Användarvisningsbild

Re: examinator för motorsågskörkort

cruisern  
#416577 Konkurrens är bra men jag är inte övertygad om att konkurrens alltid medför både högre kvalitet och lägre kostnad. Det finns alltid lycksökare

Avatar Fallback

Re: examinator för motorsågskörkort

jan larsson  
#416721 hupp här var det en som kände sig hotad. jag hävdar fortfarande att vem som helst kan bli kursledare. t.ex. en grupp går ihop för att genomföra motorsågskursen. de utser en av dem som kursledare och kan därefter hjälpas åt med genomförandet av kursen. minimikravet är ju att bli godkänd vid provet. sen kan man ju tycka att erfarenhet och kunskaper att lära ut dem borde finnas. men det gör det inte. (exempel finns)

den egentliga frågan gällde möjligheten att bli examinator.
vem skall godkänna och vad är kraven.


det viktigaste är ju att oavsett vem som är examinator så skall det de godkänner, underkänner. vara synkroniserat för att bli lika vem det än är.
se bara på skillnaden, likheten mellan en lärare med nära noll i praktisk fysisk erfarenhet av skogsarbete. men massor av teoretiska kunskaper. jämfört med en skogsarbetare som har upplevt det mesta praktiskt men inte läst så mycket teoretiskt. båda finns som bra examinatorer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: examinator för motorsågskörkort

cruisern  
#416725 Vet ej om det var mig som du trodde kände sig hotat. Nej, jag är vare sig kursledare eller examinator och har inga sådana ambitioner.

Jag delar din uppfattning att en van skolarbetena som har många års erfarenhet är en tillgång mer än en som i princip enbart har teoretisk utbildning och kort erfarenhet.

Jag tar själv ofta råd av skogsbrukare som har mycket mer erfarenhet än jag har.

Användarvisningsbild

Re: examinator för motorsågskörkort

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416787 Skulle tro att det inte krävs så värst mycket att bli examinator mer än de krav säker skog ställer efter vad jag kan utläsa.
Arbetsmiljöverket utser inga examinatorer eller kursledare, håller heller inga kurser eller delar ut behörigheter så vitt jag begriper.
De har fasställt krav som går att hitta, men det är nog vad som de gjort.

Avatar Fallback

Re: examinator för motorsågskörkort

jan larsson  
#416899 detta hittade jag på säker skogs sida.
http://sakerskog.se/forsta-instruktorsu ... genomford/
den borde inte vara omöjlig att genomföra. verka dock kräva en hel del tid.

hittat i dena tråd. Certifierad examinator för motorsågskort
anersimyra skrev:
Vilebo skrev:Nej, Tosca. Finns inget i bestämmelserna om det. Citatet är vad som står. Men vist har du rätt i att det borde finnas någon form av godkännande av utbildarna.
- Men de tänkte väl inte på det. :mrgreen:
Det står ju dokumenterat, alltså ska man uppvisa någon form av utbildningsdokument, alltså, betyg eller diplom säger min fru som arbetar med utbildning. Ett arbetsgivarintyg duger inte som dokumentation. En AB kurs ger ju ett diplom, så det är bara att boka. :lol:


intressant ABC är jag ju godkänd i. och använder mig flitigt av praktiskt.

anledningen till frågan är att jag blivit tillfrågad om jag skulle vilja bli utbildare. främst för AB nivån då de anser att jag har fullt tillräcklig erfarenhet och kunskap.
det var då som tanken att även vara examinator väcktes. det har ju blivit glesare mellan både kurser och examinatorer. (första vågen är väl över) jag har inte heller tänkt mig att tjäna stora pengar på detta.
så ni får gärna sporra mig. avråda mig eller tipsa mig.
är det bara säker skog som gäller eller finns det andra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: examinator för motorsågskörkort

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416928 Kör på. Ska du bli examinator för säker skog är det nog inga större problem.
Ska du däremot köra nåt eget så ska Arbetsmijöverket godkänna det först om jag fattat det rätt. Sen kan du utfärda kort som Säkra Janne eller vad du vill.
Jag kan ha fattat detta fel, men den text jag hittat hittills säger inget annat.

Avatar Fallback

Re: examinator för motorsågskörkort

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416963
jan larsson skrev:detta hittade jag på säker skogs sida.
http://sakerskog.se/forsta-instruktorsu ... genomford/

Gör som säkerskog använd färdigt kurs matrial i från Husqvarna eller Skogstyrelsen.
Sen gör du en egen utbildnings plan som du skickar till amv för granskning sen gör du en riktig certifiering För troligen så har inte säkerskog några som är certifierade enligt swedac eller pfch eller någon annan certifiering om dom hade det så hade det ståt på deras hemsida .
Allt dom använder i sin utbildning är egentligen gammal skåp mat som har blivit avdammad och i vissa fall förfinad det är ungefär som Burträsk metoden en gammal klassiker som dom kallar för säkra hörnet hur fan man kan få ett hörn på ett träd. Så vad har dom kommit med som är nytt ???? INGET.

Avatar Fallback

Re: examinator för motorsågskörkort

Kenthf  
#419328 Vi har egen sågutbildning för motorsåg i Luleå. Granskad och godkänd av AV. Motsvarande ABCF.

Användarvisningsbild

Re: examinator för motorsågskörkort

Mats_Orberga  
#419331 Säker skog har inget monopol på motorsågsutbildning och det har de heller aldrig hävdat. De gör ett bra jobb och därför har de blivit stora på marknaden.

Användarvisningsbild

Re: examinator för motorsågskörkort

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419418 Nja, riktigt sant är det inte eftersom de finns flera som hävdar att det inte finns andra aktörer och då inte godkänner annat än Säker Skogs utbildningar.
Pratade med en som gått utbildning som är både bättre och mer omfattande än säker skog och han fick inte hugga åt ett bolag för han hade inte rätt behörighet eftersom han inte var utbildad av Säker skog.

Kändes lite konstigt eftersom hans kompetens var långt över vad de kan erbjuda.

Avatar Fallback

Re: examinator för motorsågskörkort

tallen100  
#419431 Säker skog har ordnat det bra för sej, men bara för att det är bra affärsmän betyder det inte att dom är så märkvärdiga "lärare" som en del tycker :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).