Öppna kategorin

Mössa

27 inlägg 6954 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mössa

Gogg  
#416542 Tja!
Vet inte om detta är redigt rätt men dags att byta ut min gamla keps.
Och efter som jag gör av med ganska många mössor på en vinter så undrar jag om någon hörtalas om : Beechfield nitted.
https://myhat.se/mossor/beechfield-knit ... art-mossa/

dem mössorna? Är det något och ha? Dem är iaf billiga?


Senast redigerad av Gogg sön 06 nov 2016, 12:44, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Mössa

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416561 Akryl känns väl si så där som värmande lager. Dessutom lär väl inte materialet vara särskilt vindtät, varför det gärna vill blåsa igenom om du inte använder en vindtät huva eller hjälm utanpå. Normalt sett är jag bara intresserade av vindtäta assesoarer så här års...

PS, varför gör du av med många mössor per säsong?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Mössa

Gogg  
#416563 Jag är en mästare på lägga dem lite överallt! :/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mössa

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416564 Då bör du nog satsa på en riktigt dyr mössa, så att du lär dig hålla reda på den... :wink:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Mössa

Fredrik Reuter  
#416565 Hej,
Första inlägget har blivit anmält för troligt länkbygge/reklam eller dylikt.
Jag har tagit bort länken så länge.
Ursäkta Gogg, men detta händer titt som tätt när nykomlingar lägger in länkar på detta sätt. Håller vi inte en hård regel mot detta är risken att det blir lägre kvalitet på diskussionerna på skogsforum, det vill vi inte.

Användarvisningsbild

Re: Mössa

Göt  
#416568 har skogsforum någon mössa i sin butik

Användarvisningsbild

Re: Mössa

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416592
Gogg skrev:dem mössorna? Är det något och ha? Dem är iaf billiga?

Ingen större risk att detta är reklam. Aldrig i livet att man skulle köpa något baserat på någon som inte kan svensk grammatik :wink: :wink:

Avatar Fallback

Re: Mössa

axwell  
#416611
th skrev:Ingen större risk att detta är reklam. Aldrig i livet att man skulle köpa något baserat på någon som inte kan svensk grammatik :wink: :wink:


Vi har lite varierande språkbruk i "dem" olika delarna av landet.
Dom där mössorna skulle därför vara opassliga längre norrut i vårat land.
Risken finns för att man skulle kunna bli storsint av det där alkylatgarnets kliande. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Mössa

JensSkoog  
#416635
th skrev:Ingen större risk att detta är reklam. Aldrig i livet att man skulle köpa något baserat på någon som inte kan svensk grammatik :wink: :wink:

:lol: :lol:
Men det där med de/dem/dom är något av det mest kryptiska
och svåra med det svenska språket - jag känner mig dumm när
jag sitter här och river mig i skägget och undrar vad det ska vara :mrgreen:

Men när det kommer till mössor så finns det bara en sort som duger
i kylan och det är hemgjord yllemössa och om det är dårligt väder får man
ta en regnhatt över den :lol:

Användarvisningsbild

Re: Mössa

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416640 Regeln är jätteenkel. "De" är subjektsformen. dvs.när man gör någonting, t.ex. "de handlar sylt". "Dem" ar objektsformen, dvs. när man blir utsatt för någonting, t.ex. "jag ger sylten till dem". I svenskan är dessa subjekts/objektsformer: jag/mig, du/dig, han/honom. hon/henne, den/den, det/det, vi/oss, ni/er, de/dem. "Dom" är talspråk och används som ersättning både för "de" och "dem" och bör inte användas i skriftsspråk.

Sedan finns det också genitivformer, dvs att man äger någonting. Dessa är jag/mina, du/dina, han/hans, hon/hennes, den/dess, det/dess, vi/våra/ ni/era, de/deras
Senast redigerad av th lör 05 nov 2016, 22:52, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Mössa

JensSkoog  
#416649
th skrev:Regeln är jätteenkel. "De" är subjektsformen. dvs.när man gör någonting, t.ex. "de handlar sylt". "Dem" ar objektsformen, dvs. när man blir utsatt för någonting, t.ex. "jag ger sylten till dem". I svenskan är dessa subjekts/objektsfomer: jag/mig, du/dig, han/honom. hon/henne, vi/oss, ni/er, de/dem. "Dom" är talspråk och används som ersättning både för "de" och "dem"och bör inte användas i skriftsspråk.

"Mea culpa" :mrgreen:

Det svåra för oss norrbaggar, är att vi hör så mycket svensk, och tror att DOM är
det man ska använda överallt, för det gör ju DE som jobbar här :lol:

Tack för hjälpen, @th :-BD
Nu vet jag, så ni får käfta om jag gör fel :wink:

Användarvisningsbild

Re: Mössa

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416654 Ta en titt på mina uppdateringar så kan du se lite mer :grin:

Användarvisningsbild

Re: Mössa

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416663 @JensSkoog Hur ser motsvarande regler ut på norska?Jag kollar ibland på en diskussion på VG om Vintersport för att se vad norrmän tycker om världscuptävlingarna i längdåkning. Här dyker det upp dere och deres vilket verkar vara motsvarigheten till ni/era.

Avatar Fallback

Re: Mössa

Robertberg  
#416673
th skrev:Regeln är jätteenkel


Nää, regeln är ännu enklare :grin:

När "dom" kan bytas ut mot "vi", tex -Oj vad bra vi skriver. Då är det De som gäller är.

När "dom" kan bytas ut mot "oss", tex -Han bad oss att vara tysta. Då är det dem som gäller .

Vi = De och Oss = Dem. (Jag tror inget ansvar för om det ändå är krångligt på nirska :smile: )

//
En son inte vet vad subjekt och objekt är men iallafall kan skilja på de och dem.

Användarvisningsbild

Re: Mössa

JensSkoog  
#416676
th skrev:@JensSkoog Hur ser motsvarande regler ut på norska?Jag kollar ibland på en diskussion på VG om Vintersport för att se vad norrmän tycker om världscuptävlingarna i längdåkning. Här dyker det upp dere och deres vilket verkar vara motsvarigheten till ni/era.

Bra "komma i håg" regel, @Robertberg :-BD

@th Det är ungefär samma på norsk:
jeg/meg/min, du/deg/din, han/ham/hans, hun/henne/hennes, vi/oss/vår, dere/dere/deres, de/dem/deres.
Senn gör man som man vil i olika dialekt-och språkområden.
ex: Henne(hun) kommer nok en tur. Dem(de) skal stikke innom. Skal du besøke våre(oss)

Vem säger att språkär tråkiga saker :lol: :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).