Motorsåg och handhållet

1 eller 2 motorsage

21 inlägg 4092 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

1 eller 2 motorsage

Klausan  
#416485 Hej

Fölåt mit svenska men jag er dansk.

Jag har haft en Stihl 025 med 16" og .325 kedja. Den har været bra men er gåt sönder. Jag skal bruka en sag til ved og göra omtrent 20 m3 pr. år. Veddet er särskilt al, ask, björk og gran. Mycket er mellem 20-30 cm i tjocklek, men op til 40 cm. Jag gör også första og annan gallring i ek og bok 1 gång per vecka.

Jag vet inta om jag ska köpa 1 eller 2 motorsag. Jag har inte stark fysik. Hvis det skal vara 1 sag har jag övervägt Stihl 241 (16"). Hvis 2 sage har jag övervägt Stihl 201 (13") og Stihl 251/261 (16"). Den stora sag skall jag bruga minst. Kan 1 sag vara tillräckligt med det riktige svärd eller skogsarbetet så olikt at 2 sage er bra?

Klaus



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 1 eller 2 motorsage

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416488 Annars kanske alternativet TRE sågar kan vara något att fundera över? :shock:

Användarvisningsbild

Re: 1 eller 2 motorsage

JensSkoog  
#416491 Alltid bra med två sågar, så har man reserv i fall man sätter fast den man
använder, eller något att ta till om den ena strular :wink:

Om ekonomin tillåter det skulle jag köpt en MS261 och en MS201. Där har du en grym duo :lol:
Du vil finna att det finns mycket mera klipp i 261'n än i din gamla 025.

MS241 är 600 gram lättare än 261, och jag känner många som har den som enda
sågen, men på vedbacken skulle jag nog satsa på 261 som har mera krut!

MS201 klarar av med det mesta av det du ska ha ner. Den klarar gott gallring och är lätt och snabb.

Avatar Fallback

Re: 1 eller 2 motorsage

tallen100  
#416503 Två sågar är det minsta man ska ha :wink: :geek:

Avatar Fallback

Re: 1 eller 2 motorsage

jannee  
#416505 Kör du Jonsered räcker det med en, men inhandlar du Stihl så har nog Tallen och även Jens rätt. :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: 1 eller 2 motorsage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416517 @jannee så du har aldrig fastnat med motorsågen ?
2 sågar är bra i alla lägen även om jag kör Husqvarna

Avatar Fallback

Re: 1 eller 2 motorsage

tallen100  
#416518
gnisten83 skrev:@jannee så du har aldrig fastnat med motorsågen ?
2 sågar är bra i alla lägen även om jag kör Husqvarna

Han skrev ju aldrig hur många extra svärd och kedjor man ska ha till sågen :wink: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: 1 eller 2 motorsage

JensSkoog  
#416524
jannee skrev:Kör du Jonsered räcker det med en, men inhandlar du Stihl så har nog Tallen och även Jens rätt. :grin: :grin:

Nu är jag överhuvudtaget inte interesserad av att prata ner sågar, men sista sågar jag hade innan jag fick min första Stihl, var en två Jonsered, 50 kubikare, och då fick jag alltid ha med dom båda eftersom det var omöjligt med start efter tankning när de var varma! Får medge att jag ogillade dom röda då :mrgreen:

Annars reknar jag Husqvarna, Jonsered, Stihl och även Dolmar som hyfsad bra sågar. Vad
man väljer, beror ju lite på vad man behöver och vilka man gillar ha i händerna :wink:

Användarvisningsbild

Re: 1 eller 2 motorsage

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416596
tallen100 skrev:
gnisten83 skrev:@jannee så du har aldrig fastnat med motorsågen ?
2 sågar är bra i alla lägen även om jag kör Husqvarna

Han skrev ju aldrig hur många extra svärd och kedjor man ska ha till sågen :wink: :mrgreen:

Om man fastnar är det ju bra med en utanpåliggande kedja. Kan bli lite besvärligt med Jonsered/Husqvarna såvida man inte har en 2054 eller 2055 :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: 1 eller 2 motorsage

Hema  
#416624
JensSkoog skrev:
jannee skrev:Kör du Jonsered räcker det med en, men inhandlar du Stihl så har nog Tallen och även Jens rätt. :grin: :grin:

Nu är jag överhuvudtaget inte interesserad av att prata ner sågar, men sista sågar jag hade innan jag fick min första Stihl, var en två Jonsered, 50 kubikare, och då fick jag alltid ha med dom båda eftersom det var omöjligt med start efter tankning när de var varma! Får medge att jag ogillade dom röda då :mrgreen:

Annars reknar jag Husqvarna, Jonsered, Stihl och även Dolmar som hyfsad bra sågar. Vad
man väljer, beror ju lite på vad man behöver och vilka man gillar ha i händerna :wink:

Min Jonsered bör man inte låta gå torr i tanken, utan direkt när den börjar låta lite tom i tanken bör man tanka, annars kan den bli svårstartad. Ånglås kanske?

Avatar Fallback

Re: 1 eller 2 motorsage

Hema  
#416626
Klausan skrev:Hej

Fölåt mit svenska men jag er dansk.

Jag har haft en Stihl 025 med 16" og .325 kedja. Den har været bra men er gåt sönder. Jag skal bruka en sag til ved og göra omtrent 20 m3 pr. år. Veddet er särskilt al, ask, björk og gran. Mycket er mellem 20-30 cm i tjocklek, men op til 40 cm. Jag gör også första og annan gallring i ek og bok 1 gång per vecka.

Jag vet inta om jag ska köpa 1 eller 2 motorsag. Jag har inte stark fysik. Hvis det skal vara 1 sag har jag övervägt Stihl 241 (16"). Hvis 2 sage har jag övervägt Stihl 201 (13") og Stihl 251/261 (16"). Den stora sag skall jag bruga minst. Kan 1 sag vara tillräckligt med det riktige svärd eller skogsarbetet så olikt at 2 sage er bra?

Klaus

Säger som Jens, 201 (är det inte 12 eller 14"?) + 261 (gärna med handtagsvärme), ett val du med stor säkerhet kommer bli nöjd med. För 201:an är det väl extra stor vikt att du håller kedjan riktigt vass för att den skall ge bästa prestandan i och med jobb i hårdare träslag. Lycka till och återkom gärna med resultatet och din nya erfarenhet.

Användarvisningsbild

En Jonsered såg räcker inte - minst två, helst fyra!

traktorz  
#416637
Hema skrev:
JensSkoog skrev:
jannee skrev:Kör du Jonsered räcker det med en, men inhandlar du Stihl så har nog Tallen och även Jens rätt. :grin: :grin:

Nu är jag överhuvudtaget inte interesserad av att prata ner sågar, men sista sågar jag hade innan jag fick min första Stihl, var en två Jonsered, 50 kubikare, och då fick jag alltid ha med dom båda eftersom det var omöjligt med start efter tankning när de var varma! Får medge att jag ogillade dom röda då :mrgreen:

Annars reknar jag Husqvarna, Jonsered, Stihl och även Dolmar som hyfsad bra sågar. Vad
man väljer, beror ju lite på vad man behöver och vilka man gillar ha i händerna :wink:

Min Jonsered bör man inte låta gå torr i tanken, utan direkt när den börjar låta lite tom i tanken bör man tanka, annars kan den bli svårstartad. Ånglås kanske?


→ Ånglås! Ja, med all största sannolikhet.
Jens har bra minne, för det var vanligt på de tidiga 80-talsmodellerna med bränsletank i metall, t.ex. Jonsered 510SP. Våra gamla vidareutvecklade Jonsered 535'or hade forcerad tankkylning med en luftspalt, så på våra gamla modeller hade vi inte detta problem. Ändå hade vi två Jonsered-sågar redan då. Senare ersatta av CS2150 & CS2152, båda med bränsletankar av plast, som ju alla sågar numera.

Ref:
Varför kokar jonsered 525?

P.S:
Om vi däremot kikar på dagens Jonsered-sågar, så en all round modell att rekommendera, skulle kunna vara CS 2245 II. En fördel med denna andra generationens modell från Jonsered gentemot Stihl MS241, är att CS2245 II levereras med en .325" kedja, vilken är tåligare än den klenare picco-kedjan på MS241. Dessutom inte lika hårt trimmad som Stihlen, utan med ett bättre bottendrag i motorkaraktären hos de svenske.

Passar perfekt med Husqvarnas nya X-CUT kedja SP33G. Husqvarnas 445 och Jonsereds CS2245 sågar, likt de tidigare 345/CS2145, klarar i händerna på en skicklig huggare av det mesta, men skulle ändå rekommendera 13" svärd för smidigheten. Enda nackdelen i mitt tycke med dagens 445/CS2245II modeller, är den verktygslösa kedjespännaren, men ska enligt uppgift kunna bytas ut mot en kåpa med två muttrar som på de större modellerna.

Användarvisningsbild

Re: 1 eller 2 motorsage

Klausan  
#416646 Okay, 1 sag måsta vara for liten. Så tror jag at det bliver 201 (12") og 261 (16"). Så vil jag också have 2 bra sage i mange år. Därför er Jonsered 2245 väl inte bra, när jag köper 2 sage?

Hema, jag vill försöke at hålle kedjan vass, men det är svårt for mig men jag blir bättre hela tiden og skogsforum.se er en god hjälp.

Tack så mycket for hjälpen. Jag skrivar, når sagene er köpt och provat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: En Jonsered såg räcker inte - minst två, helst fyra!

JensSkoog  
#416647
traktorz skrev:→ Ånglås! Ja, med all största sannolikhet.
Jens har bra minne, för det var vanligt på de tidiga 80-talsmodellerna med bränsletank i metall, t.ex. Jonsered 510SP. Våra gamla vidareutvecklade Jonsered 535'or hade forcerad tankkylning med en luftspalt, så på våra gamla modeller hade vi inte detta problem. Ändå hade vi två Jonsered-sågar redan då. Senare ersatta av CS2150 & CS2152, båda med bränsletankar av plast, som ju alla sågar numera.

Ref:
Varför kokar jonsered 525?

P.S:
Om vi däremot kikar på dagens Jonsered-sågar, så en all round modell att rekommendera, skulle kunna vara CS 2245 II. En fördel med denna andra generationens modell från Jonsered gentemot Stihl MS241, är att CS2245 II levereras med en .325" kedja, vilken är tåligare än den klenare picco-kedjan på MS241. Dessutom inte lika hårt trimmad som Stihlen, utan med ett bättre bottendrag i motorkaraktären hos de svenske.

Passar perfekt med Husqvarnas nya X-CUT kedja SP33G. Husqvarnas 445 och Jonsereds CS2245 sågar, likt de tidigare 345/CS2145, klarar i händerna på en skicklig huggare av det mesta, men skulle ändå rekommendera 13" svärd för smidigheten. Enda nackdelen i mitt tycke med dagens 445/CS2245II modeller, är den verktygslösa kedjespännaren, men ska enligt uppgift kunna bytas ut mot en kåpa med två muttrar som på de större modellerna.

Ja, det stämmer nog det där med ånglås. Hade problemet ochså med en Partner som jag hade på sjuttitalet.
.325 kedjan är nog att föredra i många fall, men verktygslös kedjespänning är det värsta jag vet. Servar många sågar genom året, och 90% av dom som kommer med sågar med den verktygslösa har körd med kedja som inte har stramats tilräckligt 😡

Men mitt minne är inte det bästa, eftersom jag inte kommer
i håg exakt vilka sågar jag körde, bara fabrikatet - men
gamla gubbar glömmer, vet ni :lol:

Användarvisningsbild

Re: 1 eller 2 motorsage

JensSkoog  
#416658
Klausan skrev:Okay, 1 sag måsta vara for liten. Så tror jag at det bliver 201 (12") og 261 (16"). Så vil jag också have 2 bra sage i mange år. Därför er Jonsered 2245 väl inte bra, när jag köper 2 sage?

Hema, jag vill försöke at hålle kedjan vass, men det är svårt for mig men jag blir bättre hela tiden og skogsforum.se er en god hjälp.

Tack så mycket for hjälpen. Jag skrivar, når sagene er köpt och provat.

Jonsered 2245 är en bra allroundsåg, och kan väl jamställas med Stihl MS 241. :wink:

Med MS201 får du en hyfsad bra, lätt såg, och med MS261 får du en arbetshäst
som har .325 delning på kedjan som standard, så med de två är du bra rustad
för jobbet med skog och ved.

En sak som ingen har skrivit om här, är att en bra återförsäljare ofta kan vara lika viktigt
som sågfabrikatet. För oss som gillar motorsågar är det en lycke när vi finner en ÅF som
gillar sågar och har bra koll på sitt jobb, och som är intresserad av dig och vad du
behöver, inte vilken kampanj han har just nu :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).