Logistik, Transport

avverkningars slitageavgift?

4 inlägg 9249 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

avverkningars slitageavgift?

brassel  
#146768 Krävs avverkningar på "slitageavgift" i vägföreningarna?

Var på ett REV-möte (Riksförbundet Enskilda Vägar) häromkvällen, o där framkom de att de skall hjälpa (ev driva något pilotfall) där de anser att en skogsavverkning har slarvat med slitageavgift som uppenbarligen de anses skall betalas.

Jag har trott att skogen i vägföreningar enbart belastas utifrån uträknat andelstal (ha gånger sträcka oftast) men de finns sas de exempel i "förarbetena" (en Lantmätare sa så på mötet) omkring även sk slitageavgift även kopplat till specifik avverkning.

Nån som har erfarenhet?



   TS
Användarvisningsbild

Re: avverkningars slitageavgift?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146915 Har avverkningen (eller snarare timmertransporterna) skadat vägen (t.ex. i samband med tjällossning eller kraftigt regn), så bör ju markägaren bli ansvarig för att återställa vägen. Annars har jag svårt att se hur markägaren skulle behöva betala någon "slitage-avgift".

Nyttjas en väg markägaren inte har andel i, så är det ju givetvis en annan femma.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: avverkningars slitageavgift?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416367 Här kan ni läsa mycket intressanta fakta och annat om slitageavgift i Revriks tidning Bulletinen.
http://www.revriks.se/media/1349/bullet ... -1_web.pdf
Bla en nyligen avgjord dom där man bedömt precis som Niking sa att andelstalen skall betala även för avverkningens kostnad. Revriks verkar stå fritidshusägarnas sida om man läser mellan raderna. :)

Man tog även med Sveaskogs slitageavgift för "utsocknes", I södra Sverige 8 kr/m3fub och påbörjad km för otjälad väg, 5 för tjälad.

Kan vara värt att tänka på!

Användarvisningsbild

Re: avverkningars slitageavgift?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416460 REV Riksförbundet Enskilda Vägar har gamla lantmätare och jurister som stenhårt attackerar och vill påverka lantmäteriet i deras och stugägares intressen mot markägare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).