Skotare

Band eller kedjor fram?

25 inlägg 9749 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Band eller kedjor fram?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41263 Är nyfiken på hur ni "skor" era skotare fram,spec. ni som kör 8-hjuliga maskiner.
Band eller kedjor(hur många isåfall)eller om ni kör "utan" :D
Gärna en motivering,tack :!:

Själv så håller jag på att bli en bandfantast,anser att maskin går jämnare och drar bättre,sen förstör inte framdelen åt bakdelen på mjuka marker
Visst blir han skakigare på väg men so what,dom ska ju va i skogen :D



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41264 Vi tyckte att 1710an vart mycket stötigare att åka i med band fram. Men det kan delvis bero på att vi körde med olofsfors som man lär ha som fiolsträngar för att de skall ligga på bra. Har hört att de skall gå bättre med clark.
Sen vill dom ju gå rätt fram när du skall vrida upp på en väg.
Nu kör vid med 1 par kedjor på bakre hjulen på traktordelen bara. Mindre underhåll,pewag kedjorna slakar sig väldigt lite. Samt att den går mjukt och fint plus blir lite smidigare.

Avatar Fallback
zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41272 när vi åkte med band runtom på våran gremo 1250 tyckte jag den gick hur fint som helst. Spårade HELT prefekt med band också. Stora nackdelen är ju såklart att den går tungt och drar mkt sås. Normalt kör vi med ecobaltic bak och Gunnebo-kedjor på bakre hjulparet fram.

Avatar Fallback
Ellingsson  
#41275 tycker kedjor är bäst på framdelen,helst ; perfekt titan http://www.bemascandinavia.se/content.a ... 03&Level=4 extremt bra kedjor enligt mig då

Avatar Fallback
Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41276 vi kör me band fram och det går värre mjukt å fint

Avatar Fallback
ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41282 vi kör med band fram, drar bra,flyter fint och enkelt/snabbt att lägga på och spänna

Användarvisningsbild
GremoNiclas  
#41292 Kedjor fram, bakre paret. Och kedjor på vagnen, främre paret. Smidigt i gallring. Dyrt att köpa band + högre soppaförbrukning talar lite emot band. Men stålpriset hade väl sjunkit 40% tror jag!? Dags för band kanske...

Avatar Fallback
Tobias  
#41325 Finns tester som visar på att är det blöt och sankmark så drar maskinen mindre bränsle med band än utan. pga att den inte sjunker lika mycke, sjunker den så får ju hjulen jobba i uppförsbacke hela tiden.

Användarvisningsbild
Golddigger  
#41342 Gunnebo-kedjor på bägge paren fram för skydd samt bättre svängförmåga samt Eco-Trak bak under barmarkstiden samt Eco-Of under snösäsongen.

Avatar Fallback
Rickard Eklund  
#41350 Gunnebo kedjor fram som används när det behövs och clark-band bak. Har möjlighet att sätta band fram också pga. vi köpte nya band bak till förra säsongen.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41354 Gunnebo + Ofa kedjor på alla fram för skydd vid behov.
Eco-Trac bak vid behov.

Avatar Fallback
bracke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41361 helt klart så går maskin mjukare med band eco off går mycket stötigare än ecotrack

Avatar Fallback
Månstorpan  
#41603 bara testat ha band runt om på några enstaka hyggen när man satt i skotarn innan.. men bara älskade de, tyckte de gick lugnt å skönt..
behövde bara åka över stubbarna å all sten en enda gång.. stor skillnad faktiskt!
vet ej inte hur de går med kedjor fram men man kommer aldrig ifrån de att åka två gånger över samma hinder iaf...

Användarvisningsbild
Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41643 Kör med eco track band bak och kedjor på fram när det behövs.
Har testat med att köra med band runt om, perfekt när man körde på en mosse. Men jag körde på en del berg på vägen ut och det var ju inte direkt bekvämt, kör nog hellre med kedjor fram...

Och sen så gick det åt mycket diesel så jag tycker inte banden fram är värt det, men visst på enstaka hyggen är det fint.

Avatar Fallback

Re: Band eller kedjor fram?

Skogsmullle  
#43004 är med och kör en valmet 840 i bland snart blir det en 860 men men.

kör med kedior på bakre paret på traktorn och främre på kärran. upplever att det styr bäst då.
gillar inte band så mycket i gallring som maskinen går mest i.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).