Bioenergi

Miss ledde till genombrott i att omvandla CO2 till etanol

9 inlägg 5448 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Miss ledde till genombrott i att omvandla CO2 till etanol

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Miss ledde till genombrott i att omvandla CO2 till etano

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416260 Det är det mest spännande jag läst på länge. Blir det kommersiellt gångbart så blir klimathotet en parentes i historien. Men risken är väl att det blir som med vätgasen, en hägring i fjärran som påstås lösa energiproblemen men aldrig blir färdig för marknad.

Avatar Fallback

Re: Miss ledde till genombrott i att omvandla CO2 till etano

Blivande snickare  
#416267 Ännu en lysande uppfinning som aldrig kommer att nå marknaden och gemeneman. Finns helt enkelt för många som tjänar för stora pengar på att inte släppa ut det och tyvärr styr pengarna också i den här frågan.

Men jag hoppad innerligen att jag har fel :)

Avatar Fallback

Re: Miss ledde till genombrott i att omvandla CO2 till etano

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416275
busholle skrev:Det är det mest spännande jag läst på länge. Blir det kommersiellt gångbart så blir klimathotet en parentes i historien. Men risken är väl att det blir som med vätgasen, en hägring i fjärran som påstås lösa energiproblemen men aldrig blir färdig för marknad.


Ja, jag håller inte andan. :)

Användarvisningsbild

Re: Miss ledde till genombrott i att omvandla CO2 till etano

Torbjörn Johnsen  
#416280 Intressant!
Här hittar ni originalartikeln:
http://www.sciencealert.com/scientists- ... to-ethanol

Och även ett videoklipp:

Användarvisningsbild

Re: Miss ledde till genombrott i att omvandla CO2 till etano

Älgfoderodlare  
#416307 I princip skulle ju varje typ av förbränningsmotor eller eldningsaggregat, förses med en katalysator för omvandling av CO2 till Etanol samt en avgasrening. Så blir väl vårt klimathot ett minne blott inom snar framtid, OM den nu som sagt får nå sin behövda marknad. Här borde väl en sån org. som EU o övriga samfund som har skrivit under ex. Paris avtalet, verkligen agera. Vill man något verkligt, så är det upp till bevis och göra det nu.

Användarvisningsbild

Re: Miss ledde till genombrott i att omvandla CO2 till etano

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417586
Älgfoderodlare skrev:I princip skulle ju varje typ av förbränningsmotor eller eldningsaggregat, förses med en katalysator för omvandling av CO2 till Etanol samt en avgasrening. Så blir väl vårt klimathot ett minne blott inom snar framtid, OM den nu som sagt får nå sin behövda marknad. Här borde väl en sån org. som EU o övriga samfund som har skrivit under ex. Paris avtalet, verkligen agera. Vill man något verkligt, så är det upp till bevis och göra det nu.


Det skulle fortfarande gå åt mer soppa då, samt kräva en extra tank på fordonet för den producerande etanolen. Det blir ju lite som dynamoeffekten...


Däremot skulle det nog funka bättre på stationära anläggningar, så som värmecentraler och kraftvärmeverk.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Miss ledde till genombrott i att omvandla CO2 till etano

Älgfoderodlare  
#417591 Helt klart är det väl de stora CO2 producerande anläggningarna som bör ha mest nytta av detta. Men samtidigt så är ju bara det faktum att man kan omvandla en potentiellt farlig gas, till ett aktivt drivmedel med lägre föroreningsgrad. En enorm upptäckt i sig. Och det finns ju elkatalytisk rening av luft, där man skiljer ut kolet ur CO. Så frågan är ju inte om utan när, det kan vara verklighet för CO2 också.

Avatar Fallback

Re: Miss ledde till genombrott i att omvandla CO2 till etano

jannee  
#417594 Skulle oljebolagen tjäna på detta, troligtvis NEJ och då faller det självklart i glömska.
Officiellt är alla för en bättre miljö men i själva verket gör och säger man det massmedia vill höra, för övrigt är det inget annat än mammon som driver ALLA företag i oljebranschen. Dessa företag är dessutom inflytelserika. Se bara på USA som gick i ett stort (Irakkriget) bara för oljans skull - allt annat är skitsnack.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).