Virkesmätning och Matrisfub

Vad betyder de olika orsakerna till vrak?

62 inlägg 30826 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41626 Intressant beräkning, Niklas. Givetvis kommer inte skogsägarna få 3-4% mer betalt för totala leveransen massaved bara för att man får betalt för vraket.

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41627 Jämförelsen mellan skogsindustrin och enegisektorn blir enklare att göra då vraket är borta. Massaveden har ett högre energivärde än vad som betalas av skogsindusrin. Det är mer lönsamt att elda upp veden.

   TS
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41677
Jasi skrev:Jämförelsen mellan skogsindustrin och enegisektorn blir enklare att göra då vraket är borta. Massaveden har ett högre energivärde än vad som betalas av skogsindusrin. Det är mer lönsamt att elda upp veden.


helt klart rätt synpunkt , men problemet är samma som med massaved /konventionell virkesmätning ..d.v.s ett enda stort monopol och j-vligt nära kartell , skulle jag vilja säga .. det är NORRBRÄNSLEN som håller i trådarna och sätter priserna ... med SÅTAB som "underslav"

åter till ämnet : det som bertilsson skrivit återspeglar verkligheten bra och jag fyller på med att artikeln om sven- olof jansson är kanske ett steg i rätt riktning , men kanske endast en vilseledande manöver att betala dessa 200sek till några få "obekväma" skogsägare för att sedan låta detta "rinna ut i sanden" , betänk att det var SCA som betalade detta sk. "vrak" som naturligtvis ingick i det man kallar kollektivet ? , men det skulle vara ganska intressant att verkligen REDA UT vart allt detta virke tar vägen egentligen :wink: för det finns som någon skrev "ingen vrakhimmel" och då kan man ju verkligen börja undra varför man ska APPLÅDERA / KLAPPA HÄNDERNA åt att en /några skogsägare fått 200 sek. för "vrak" som ändå går raka vägen in i processen , jag står forfarande för att det stjäls virke dygnet runt under helt felaktiga former ... så mitt förslag till SÄF och VMF är som sagt en heldag / "korvgrillning" vid industrin för att se hur det rullar på ... och gärna några sk. "provtravar" i massan för att göra det hela extra spännande :wink:

Användarvisningsbild
Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41703 Att allt massavedvrak bara ska ske på travens "egna meriter" är ju självklart. Det är tydligen en mycket tam sort av skogsägare i norr som finner sig i statistikvrak, även om jag tvivlar på att ett borttagande av statistikvraket skulle resultera i fler kronor på skogsägarens konto. Dagens statistikvrak är med andra ord huvudsakligen ett pedagogiskt problem och inte ett ekonomiskt problem för skogsägarna.

När vi diskuterar massavedsvrak, så undrar jag om det finns någon massavedsvrak som verkligen vrakas, alltså som överhuvudtaget inte kan användas av massafabriken? Om så är fallet, hur stor andel och på vilka grunder?

/Niklas

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41722
Niking skrev:Att allt massavedvrak bara ska ske på travens "egna meriter" är ju självklart. Det är tydligen en mycket tam sort av skogsägare i norr som finner sig i statistikvrak, även om jag tvivlar på att ett borttagande av statistikvraket skulle resultera i fler kronor på skogsägarens konto. Dagens statistikvrak är med andra ord huvudsakligen ett pedagogiskt problem och inte ett ekonomiskt problem för skogsägarna.

När vi diskuterar massavedsvrak, så undrar jag om det finns någon massavedsvrak som verkligen vrakas, alltså som överhuvudtaget inte kan användas av massafabriken? Om så är fallet, hur stor andel och på vilka grunder?

/Niklas

1 Fördjupa omständigheterna som du känner till som innebär mest pedagogiskt problem omkring statistikvrak.

2 Någon får gärna med saklighet belysa olika vrakfels påverkan på massan.
Jag berörde några problem ovanför här om sådant som jag sett konsekvenser av.
- Plast som följer med hela processen är synnerligen farligt eftersom det ger brott på pappersbanan i inledningen av torkningen. Tryckerier har fått sortera om göra om trycksaker eftersom inte trycket tar korrekt på plast.
- Kol och sot likaså eftersom de inte går att bleka bort.
Granne till mej har tidigare arbetat på bruket i Hylte där de i renseriet fick plocka bort och även såga bort delar av bitar som hade fel som gav problem i processen. Slipmasssa var stundtals slutprodukten då.
Bertilsson

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#41727 Det finns en poäng i det mesta som skrivs fn, grejen är bara att få någon
vettigare hantering runt det "gratisvirke" industrin tillskansar sig i dagsläget.
Jag vill därför hänvisa till min inlaga fr 25 okt, om att det för skogsägarens del
kan vara intressant att kontraktsmässigt få kommande och påförda vrakandelar omvandlade till vårt nya
sk "3é sortiment" (energived) istället för att ge bort virket a´ 0:- sekr.

Vidare är det naturligtvis så,,, att man kan dribbla med ersättningsnivåerna för virket tamej f-n hur som helst.
Exvis att köpare drar ner ersättningen för prima mav OM, man måste någon hundralapp för vrak omvandlat till energiveden, osv.
Därför är det viktigt att skogsägaren LÄR SIG! att förhandla med flera olika aktörer på virkesmarknaden, OCH att man undersöker VAD som i slutändan ger det bästa "totalnettot", vilket är allt från att skördaren rullar in tills dess att markberedaren rullar ut och sista planta" är satt.

Först då kan vi som enskilda (splittrade) skogsägare påverka ersättningsnivåerna i positiv riktning..

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41761 jag tycker det är mkt. bra att detta fenomen även nått media , :wink:

http://www.lantbruk.com/Article.jsp?article=37264

Användarvisningsbild
Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41806
Bertilsson skrev:
Niking skrev:Att allt massavedvrak bara ska ske på travens "egna meriter" är ju självklart. Det är tydligen en mycket tam sort av skogsägare i norr som finner sig i statistikvrak, även om jag tvivlar på att ett borttagande av statistikvraket skulle resultera i fler kronor på skogsägarens konto. Dagens statistikvrak är med andra ord huvudsakligen ett pedagogiskt problem och inte ett ekonomiskt problem för skogsägarna.

När vi diskuterar massavedsvrak, så undrar jag om det finns någon massavedsvrak som verkligen vrakas, alltså som överhuvudtaget inte kan användas av massafabriken? Om så är fallet, hur stor andel och på vilka grunder?

/Niklas

1 Fördjupa omständigheterna som du känner till som innebär mest pedagogiskt problem omkring statistikvrak.


Det pedagogiska problemet med alla vrak (inklusive statistikvrak), är ju att förklara så alla förstår att det inte är en verklig stöld, utan bara en chimär stöld beroende på den aktuella prismodellens utseende. Om prismodellen ändras så att skogsägaren även får betalt för vraket, så kommer ju priset på massaveden att sjunka i motsvarande grad, så att nettot på traven blir ungefär det samma!

Om denna på pappret mer aptitliga prismodell införs på bred front, kommer det nog göras mycket fin PR för att nu betalas det även för massavedsvraket, samtidigt som det lägre massavedspriset kommer att motiveras p.g.a. lågkonjunktur och minskad efterfrågan på pappersmassa... Ungefär som att telebolagen ständigt spottar ut nya abonnemang under buller och bång med allt lägre minutkostnader, samtidigt som de smyghöjer öppningsavgiften (trots att telebolagen sen årtionden inte har några rörliga kostnader för att öppna ett telesamtal). Det skogsbolagen (och telebolagen) förlorar gungorna tar de igen på karusellerna.

Bertilsson skrev:2 Någon får gärna med saklighet belysa olika vrakfels påverkan på massan.
Jag berörde några problem ovanför här om sådant som jag sett konsekvenser av.
- Plast som följer med hela processen är synnerligen farligt eftersom det ger brott på pappersbanan i inledningen av torkningen. Tryckerier har fått sortera om göra om trycksaker eftersom inte trycket tar korrekt på plast.
- Kol och sot likaså eftersom de inte går att bleka bort.
Granne till mej har tidigare arbetat på bruket i Hylte där de i renseriet fick plocka bort och även såga bort delar av bitar som hade fel som gav problem i processen. Slipmasssa var stundtals slutprodukten då.
Bertilsson


Ok! Men är det något av vraket som verkligen hamnar på tippen, eller kan alla vrakbitar resultera i användbara (eller säljbara) produkter i massafabriken?
/Niklas

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41816
"spindeln" skrev:jag tycker det är mkt. bra att detta fenomen även nått media , :wink:

http://www.lantbruk.com/Article.jsp?article=37264


Det känns som lite vind i seglet nu.

   TS
Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41817
Niking skrev:Det pedagogiska problemet med alla vrak (inklusive statistikvrak), är ju att förklara så alla förstår att det inte är en verklig stöld, utan bara en chimär stöld beroende på den aktuella prismodellens utseende. Om prismodellen ändras så att skogsägaren även får betalt för vraket, så kommer ju priset på massaveden att sjunka i motsvarande grad, så att nettot på traven blir ungefär det samma!


Om man tar något utan att motparten är medveten om det är det inte stöld? Vad är annars definitionen av stöld?

Var kan man läsa att man blir drabbad av kollektivet?

   TS
Användarvisningsbild

Re:

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41876
Niking skrev:Det pedagogiska problemet med alla vrak (inklusive statistikvrak), är ju att förklara så alla förstår att det inte är en verklig stöld, utan bara en chimär stöld beroende på den aktuella prismodellens utseende. Om prismodellen ändras så att skogsägaren även får betalt för vraket, så kommer ju priset på massaveden att sjunka i motsvarande grad, så att nettot på traven blir ungefär det samma!


Om man tar något utan att motparten är medveten om det är det inte stöld? Vad är annars definitionen av stöld?[/quote]
Tja, det gäller att läsa - och noga begrunda - det finstilta i kontraktet! Det är ju det som gäller rent juridiskt. F.ö. framgår det av Södras prislista (framsidan) att de inte betalar för vrak. På baksidan av samma prislista ges också en kortfattad förklaring på vad som vrakas från Södra.

Vad definitionen på stöld beträffar så bör du kanske kontakta någon professor i juridik för ett bra svar!

Jasi skrev:Var kan man läsa att man blir drabbad av kollektivet?

På skogsforum :lol:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vad betyder de olika orsakerna till vrak?

Gunnarskog  
#51178 Vad skulle ske om vrakbestämmelserna tas bort?

Avatar Fallback

Re: Vad betyder de olika orsakerna till vrak?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51394
Gunnarskog skrev:Vad skulle ske om vrakbestämmelserna tas bort?


måste få vara lite "ironisk" och säga rakt ut att : det skulle kanske skapa en slags SAAB / "mona sahlin effekt" .... för tänk allt virke som vrakats genom tiderna ,.. eller bara sista månaden ??.. finns den "vältan" liggande för påsyn nånstans så är jag villig att se den och lägga ett bud , men den "vältan" har nog runnit igenom processen precis som annat "godkänt virke" ... så då finns det inget kvar ? ...ungefär som med SAAB ..bara skulder .. MEN ! om "vältan" vi skogsägare skänkt bort denna säsong funnits kvar i verkligheten , och flisat detta virke ..tänk vilka enorma volymer flis /pengar ..nåt att klura på =)) =))

Avatar Fallback

Re: Vad betyder de olika orsakerna till vrak?

flisshejk  
#51444 Niking undrar om det finns något massavedsvrak som överhuvudtaget inte kan användas i massafabriken, Bertilsson nämnde två saker plast och sot, när jag arbetade som virkesmätare var det så att om man såg plast i traven skulle den helvrakas och då lades den åt sidan, sot var även varkorsak men inte helvrak det är egentligen de ända orsaker varför man skulle behöva vraka massaved, å andra sidan hörde man talas om arbetare som kastade i sina skitiga arbetshandskar rakt in i produktionen med följd att man fick vraka hela koket, det kunde röra sig om åtskilliga ton kanske därför man är så rädd för att betala för vrak någon skall ju betala sådana tilltag. Kvist och röta som idag får vrakprocent går direkt in i produktionen att det skulle vara svårigheter att köra dåligt kvistat virke i barktrummorna är bara nys, under 70-talet levererade vi träddelar dvs. okvistat virke till massaindustrin och det gick alldeles förträffligt. Visserligen ligger vi steget före i Norrland men nog borde energimarknaden ha slagit genom även på andra ställen, jag tycker mig se på debatten att det verkar som att många markägare inte kommer ihåg det sortimentet, å andra sidan är jag nog lite arbetsskadad som hållit på med detta sedan 70-talet.
Hej svejs.

Avatar Fallback

Re: Vad betyder de olika orsakerna till vrak?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51470
flisshejk skrev:Niking undrar om det finns något massavedsvrak som överhuvudtaget inte kan användas i massafabriken, Bertilsson nämnde två saker plast och sot, när jag arbetade som virkesmätare var det så att om man såg plast i traven skulle den helvrakas och då lades den åt sidan, sot var även varkorsak men inte helvrak det är egentligen de ända orsaker varför man skulle behöva vraka massaved, å andra sidan hörde man talas om arbetare som kastade i sina skitiga arbetshandskar rakt in i produktionen med följd att man fick vraka hela koket, det kunde röra sig om åtskilliga ton kanske därför man är så rädd för att betala för vrak någon skall ju betala sådana tilltag. Kvist och röta som idag får vrakprocent går direkt in i produktionen att det skulle vara svårigheter att köra dåligt kvistat virke i barktrummorna är bara nys, under 70-talet levererade vi träddelar dvs. okvistat virke till massaindustrin och det gick alldeles förträffligt. Visserligen ligger vi steget före i Norrland men nog borde energimarknaden ha slagit genom även på andra ställen, jag tycker mig se på debatten att det verkar som att många markägare inte kommer ihåg det sortimentet, å andra sidan är jag nog lite arbetsskadad som hållit på med detta sedan 70-talet.
Hej svejs.


japp! sot och plast .. är ju sånt man både sett och varit med och plocka bort vid lastning i skogen , och att just detta inte hör hemma i ett massakok har jag full förståelse för ,.. och dessa 2 faktorer är saker som kan ge en direkt MÄTNINGSVÄGRAN ! och då kan man ju hålla sig för skratt resten av den dan , men detta förekommer nästan aldrig numera som tur är , och just detta med handskar ??? , det låter ju helt sinnessjukt .. hoppas dessa marodörer fick ännu skitigare sysslor efter en sån idiotisk gärning :lol: :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).