Servicebyggnader

Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

211 inlägg 85918 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

nattuggla86  
#416151 Och våran platta håller för traktor med griplastarkärra med vettigt lass, massor av tungt virke och en hjullastare. Och fuska inte med gruset under plattan, känns som att det är a och o för grunden. Vi la ut 400ton innan det blev bra och i nivå.

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Sture Andersson  
#416158
nattuggla86 skrev:Vi gjöt en 10cm tjock platta utan isolering med 6150 armering, med dubbla 12mm järn i kantbalken som vi gjorde 20-30cm tjock, kommer inte riktigt ihåg.

Håller riktigt bra. Vi gjöt även in en brunn av avlång modell för smältvattnet, armerade nog väl snålt runt om. Så där finns nån liten spricka men inget som påverkar funktionen av brunn/platta.

Och ska du inte ha värme hela tiden hade jag skippat isoleringen

Hur gjorde du med väggen ställde du den direkt på golvet .

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

nattuggla86  
#416170 Jepp. Vi gjorde syllpapp av överbliven takpappsrulle (är man snål så är man) Gjorde väggblock av eget virke med en impregnerad 45x170 i botten och bulta fast med expanderbult. Bör hålla bra länge

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

nattuggla86  
#416171 Vi funderade på sockel men skippade det pga infästning och att väggblocken hade blivit svårare att resa

Användarvisningsbild

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416209 Jag har sockel på ett ställe och planka direkt mot plattan på ett annat ställe, jag ångrar att jag inte gjorde sockel där.
Sockeln får åxå gärna vara snyggt fasad 45° i nederkanten mot golvet så det går enkelt att sopa riktigt rent.

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Robertberg  
#416231 Förhöjd sockel ger ju även fördel för panelen på utsidan då den kan sluta en bit högre upp och inte riskera att hamna i gruset. Främst en fördel vid bostadshus där man inte vill ha något trappsteg in vid entréerna men kan vara värt att tänka på annars också.

Även en fördel om man kanske ska slabba med vätskor invändigt, mindre risk att väggen blir blöt.

Användarvisningsbild

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

molnia  
#416347 skulle jag bygga maskinhall skulle jag välja en gjuten förhöjd sockel. kantelement som är extra höga så att även sockeln får en fin yta på utsidan och man slipper putsa eller dra ner panelen utanför sockeln. då behöver man bara göra en form på insidan av sockeln. det går ju att lägga lite lastpallar eller reglar med sten på att förankra formen med om man inte vill börja med att borra i den nya plattan. kantelementet gör ju att man även får isolering i sockeln och styrkan när det är gjutet mot påkörning inifrån. Har hört talas om folk som gjutit sockel med lekakulor inblandat för ytterligare öka isoleringen.

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Eremiten 74  
#416609 Hej Sture Andersson !
Jag har byggt två byggnader med ALBA kantelement. Jag tycker den är fantastisk bra och enkel att montera. Jag murade upp ett varv med leka block efter att platan var gjuten sen syllpapp och trä konstruktion . För att få en kapillär brytare så är det bra med isolering inte bara för värmen det hindrar fukt att gå upp i plattan också. Har en bild på ALBA grund här.
Screenshot_2016-11-05-20-31-55.png

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Sture Andersson  
#416625
Eremiten 74 skrev:Hej Sture Andersson !
Jag har byggt två byggnader med ALBA kantelement. Jag tycker den är fantastisk bra och enkel att montera. Jag murade upp ett varv med leka block efter att platan var gjuten sen syllpapp och trä konstruktion . För att få en kapillär brytare så är det bra med isolering inte bara för värmen det hindrar fukt att gå upp i plattan också. Har en bild på ALBA grund här.
Screenshot_2016-11-05-20-31-55.png

Om jag fattar dig rätt så mura du upp kantelementen på plattan efter du gjutet plattan,på bilden verkar det som dom ställt dit elementen först .

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Eremiten 74  
#416627 Fört ALBA elementen som är på bilden. Plattan gjuts till ovankanten på elementen. Efter det gjorde jag ett varv med leka block.

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Eremiten 74  
#416685 Hej igen Sture !
Screenshot_2016-11-06-08-39-36.png
Jag ska kanske förtydliga mig ALBA kantelement ligger under jord när allt är klart. Kantelementen ersätter form , isolering och armeringen i yttersulan i plattan. Elementen går att måttbeställa max sex meter var det när jag byggde för 13 år sedan. Tar ett kort på en produkt beskrivning jag har. Googla på "ALBA kantelement" så får du mer information.

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Sture Andersson  
#416699
Eremiten 74 skrev:Hej igen Sture !
Screenshot_2016-11-06-08-39-36.png
Jag ska kanske förtydliga mig ALBA kantelement ligger under jord när allt är klart. Kantelementen ersätter form , isolering och armeringen i yttersulan i plattan. Elementen går att måttbeställa max sex meter var det när jag byggde för 13 år sedan. Tar ett kort på en produkt beskrivning jag har. Googla på "ALBA kantelement" så får du mer information.

Det verkar ju enkelt ,men blir lite fundersam att blocken ska stå på cementplatter som man ser på din första bild,dom kommer ju få hela byggets tyngd på sig ,eller fattar jag fel.

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Eremiten 74  
#416706 Det stämmer ! Min första hal byggde jag 1997. Den är 12×24 meter och 4,5 meter i tak foten. Där har det fungerat bra.

Användarvisningsbild

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Skogshuggarn  
#416746
20160504_133513-1-1.jpg
20160423_144104.jpg
Tänkte köra en liten kavalkad i ord och bild runt vårat maskinhallsprojekt om någon är intresserad?. Är inte märkvärdigt stort (8x12 med porthöjd måttat efter en L70), Hallen är avdelad i 2 sektioner med personbilsgaragedel och maskindel.Garaget blev 27 kvm oc ska varmhållas hela vintern medan resten ska värmas vid behov. Sula givetvis med golvv men det blir nog även luftvärmepump som komplement.

Såhär såg det ut i våras innan jag avverkade för nya infarten och hallen (( blå stakkäppar kommer att bli nya inf)

Användarvisningsbild

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416754 Jag är intresserad av bildkavalkad

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).