Motorsåg och handhållet

MS201 - ??? - MS362

16 inlägg 7095 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

MS201 - ??? - MS362

Tretoppen  
#416088 Jeg har en MS280 som jeg tenker å bytte ut. Jeg har i tillegg en MS201 og en MS362 og er altså på jakt etter en sag som passer mellom disse to. Må være proffsag, sverdlengde 13"-15". Har så langt sett mest på Stihl, men er også åpen for Husqvarna.

Kjør debatt :-)



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: MS201 - ??? - MS362

Blivande snickare  
#416089 Stihl 261 eller husqvarna 550xpg skulle jag föreslå som mellanting till det du redan har :)
Rappa 50 kubikare som båda passar bra med de svärdslängder du vill ha.

Avatar Fallback

Re: MS201 - ??? - MS362

Ferguson system  
#416090 Om du vil fortsette med Stihl, så er MS 261 eventuellt MS 241 to bra alternativ.

Selv bruker jeg Jonsered 2252 med 13" og 15", og er godt fornøyd med disse.

Användarvisningsbild

Re: MS201 - ??? - MS362

JensSkoog  
#416128 Har själv MS 261 som "mellansåg" och det är en rapp och bra arbetshäst. Om du
vill provköra, så kan du få låna den ett par veckor :wink:

Men jag gjorde ett fel när jag köpte och fick utan handtagsvärme :sad:

Användarvisningsbild

Jonsered CS2253WH / Husqvarna 550XPG / MS241/MS261

traktorz  
#416204 Väljer du även en mellanmodell från Stihl, så har du två alternativ:
MS241, som delar skärutrustning med MS201.
MS261, som delar skärutrustning med MS362.

Vi har samma uppsättning som du; dvs en MS201 lill-Stihl och en stor-Stihl MS362. Som du ser av bilden, så är vår mellanmodell en Husqvarna 550XPG. Allt får plats i transportlådan av durkaluminium, där även en Partner kombidunk och en Jonsered kombidunk finns med. Även två hjälmar får plats i lådan.

Min rekommendation som mellansåg blir Jonsered/Husqvarna, ty större prisvärda urval av skärutrustning (svärd och kedjor). Dessutom slipper man en eventuell nörd-stämpel på sig, ifall alla sågar inte är av samma fabrikat! (Dolmar kunde t ex vara en kandidat till en 60cc-ersättare).
1478203717_160309r1280.jpg

Användarvisningsbild

Re: MS201 - ??? - MS362

johan eriksson  
#416212 Vad är anledningen till att byta bort 280? Sliten kanske efter år i trogen tjänst?
Har Stihl slutat med den modellen, eller var den på något vis olämplig i storlek och format?
Hade velat få tag i en sådan och testat, har en gamal 028 som jag tycker går bra men kanske skulle kunna behövas en uppdatering på.

Användarvisningsbild

Re: MS201 - ??? - MS362

JensSkoog  
#416229
johan eriksson skrev:Vad är anledningen till att byta bort 280? Sliten kanske efter år i trogen tjänst?
Har Stihl slutat med den modellen, eller var den på något vis olämplig i storlek och format?
Hade velat få tag i en sådan och testat, har en gamal 028 som jag tycker går bra men kanske skulle kunna behövas en uppdatering på.

Finns inte i katalogen här, som jag ser. Närmsta är väl 271, en 50 kubikare för jordbruk, skog och mark :???:

Avatar Fallback

Re: MS201 - ??? - MS362

Tretoppen  
#416290
JensSkoog skrev:Har själv MS 261 som "mellansåg" och det är en rapp och bra arbetshäst. Om du
vill provköra, så kan du få låna den ett par veckor :wink:

Men jag gjorde ett fel när jag köpte och fick utan handtagsvärme :sad:


Jaha? Har tenkt på det flere ganger, men har kommet til at jeg klarer meg bra uten varme. Sikkert fordi jeg ikke er så mye ute i skogen på vinteren :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: MS201 - ??? - MS362

Tretoppen  
#416292
johan eriksson skrev:Vad är anledningen till att byta bort 280? Sliten kanske efter år i trogen tjänst?
Har Stihl slutat med den modellen, eller var den på något vis olämplig i storlek och format?
Hade velat få tag i en sådan och testat, har en gamal 028 som jag tycker går bra men kanske skulle kunna behövas en uppdatering på.


Ja, de sluttet å produsere MS280 for noen år siden, usikker på akkurat når.
Altså, 280'en fungerer helt fint. Men den er litt tung. Den veier 5,5kg og når 362'en veier 5,8kg blir det lett til at jeg heller velger den siden den er betydelig kraftigere og rappere.
Er nok viktigere med vekt enn med kraft, når jeg tenker meg om. Bruker 201'en mye, men trenger altså noe som er hakket kraftigere og som jeg likevel kan jobbe med i timesvis uten å bli sliten.

Etter tips og lesing av spsifikasjoner kan det se ut som at 550XP er det beste valget for meg, evt MS241.
Jeg får ønske meg en av dem til jul, så får vi se hva nissen kommer med... :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: MS201 - ??? - MS362

Ferguson system  
#416314 Min erfaring med Stihl 280 er at de kan være lunefulle, jeg er heller ikke så begeistret for at de har hurtig stramming av kjeden. Bortsett fra det så er det ei bra sag.

Vil bare tipse om at Jonsered har kampanje på 2253 WH som er så og si tilsvarende til Husqvarna 550 xpg. Innbytte kampanje.
Det er også enkelte forhandlere som har tilbud på Husqvarna 545 og Jonsered 2252. (Tilsvarende 550, men med litt mindre HK. De har til gjengjeld litt mer dreiemoment).

Avatar Fallback

Re: MS201 - ??? - MS362

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416318
Ferguson system skrev:Min erfaring med Stihl 280 er at de kan være lunefulle, jeg er heller ikke så begeistret for at de har hurtig stramming av kjeden. Bortsett fra det så er det ei bra sag.

Vil bare tipse om at Jonsered har kampanje på 2253 WH som er så og si tilsvarende til Husqvarna 550 xpg. Innbytte kampanje.
Det er også enkelte forhandlere som har tilbud på Husqvarna 545 og Jonsered 2252. (Tilsvarende 550, men med litt mindre HK. De har til gjengjeld litt mer dreiemoment).

husqvarna och jonsered spelar i dag i en lägre division än vad sthil gör.
Husqvarna 545 sämre skit går inte att uppbringa går dåligt man skall inte stå och vänta på att sågen har sågat färdigt har några på jobbet som agerar hyllvärmare då troligen alla lider av ovala cylindrar .Och 550 är inte bättre.

Användarvisningsbild

Re: MS201 - ??? - MS362

JensSkoog  
#416336
knaggen skrev:husqvarna och jonsered spelar i dag i en lägre division än vad sthil gör.
Husqvarna 545 sämre skit går inte att uppbringa går dåligt man skall inte stå och vänta på att sågen har sågat färdigt har några på jobbet som agerar hyllvärmare då troligen alla lider av ovala cylindrar .Och 550 är inte bättre.

Det där var hårda ord, "knaggen" :surp:

Jag har kramat lite på 550'n och provkörd den, och den
känns mycket bra, och några av mina kompisar jobbar
med den hela tiden i skogen och käftar på
mig som kör MS261 :wink:

Användarvisningsbild

Re: MS201 - ??? - MS362

traktorz  
#416442
Tretoppen skrev:
JensSkoog skrev:Har själv MS 261 som "mellansåg" och det är en rapp och bra arbetshäst. Om du
vill provköra, så kan du få låna den ett par veckor :wink:

Men jag gjorde ett fel när jag köpte och fick utan handtagsvärme :sad:


Jaha? Har tenkt på det flere ganger, men har kommet til at jeg klarer meg bra uten varme. Sikkert fordi jeg ikke er så mye ute i skogen på vinteren :lol:

Visserligen är värmehandtagen en merkostnad, samt en ökad vikt på ca 200g. Men åtminstone en såg vill vi själva ha med handtagsvärme. Blöta handskar kan hjälpligt användas, om man har handtagsvärme. Samt ju vintrigare det är, desto skönare att ha tillgång till den extra värmen.

Avatar Fallback

Re: MS201 - ??? - MS362

Tretoppen  
#447300 Det tok litt tid før jeg fikk bestemt meg, men på lørdag ble 280'en solgt og i går hentet jeg en ny MS241. :ymparty: Ble uten varme da jeg ikke har hatt det store behovet så langt.
Fikk kjørt saga nesten 3 tanker i dag til kvisting og kapp av bjørk. Fungerer utmerket til mitt bruk, kraftig nok og ikke for tung.

Takk for alle tips og synspunkter i denne tråden! :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: MS201 - ??? - MS362

traktorz  
#447458 Prioritering på vikt är aldrig fel, sen så nyttjar du ju samma kedjetyper och filutrustning mellan 201 & 241.
14" lättviktssvärd till den nya?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).