Trähantverk

Såga stock till timmerstuga?

32 inlägg 46512 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Såga stock till timmerstuga?

frågande och vetande  
#415865 Har gått och funderat ett tag på hur vi ska få upp en ny stuga ca på 30 m2. Och ni vet själva hur det är att få en idé som man bara går runt och maler och maler men kommer ingenstans. Så dags att fråga hör igen :grin: . Jag kan inte riktigt bestämma mig hur man ska gå tillväga. Så jag är fullt öppen för nya trevliga förslag.

Idéen så här långt är att hugga gran i förbestämda längder, köra de till byasågen och ge alla (utom takvirket) samma grovlek och profiler för att sedan torka hemma antingen på logen eller under plåttak ute. Naturligtvis med bra luftgenomströmning i båda fallen.

Problemen då!...är det över huvud taget en bra idé, tar jag på mig något som inte riskerar att bli bra? Då jag gärna ser att ett gäng snickare reser stugan, är också frågan hur man hittar några som kan detta?

Nu blev detta inlägg lite långt, men hur hade ni gjort? Byggt helt annorlunda?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Såga stock till timmerstuga?

frågande och vetande  
#415866 Ska även försöka ha sågad ek i botten syllen och tegeltak som tyngd. Grunden är svår eftersom det är berg idagen, blir nog att lägga väl formade stenar el block direkt på mark.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såga stock till timmerstuga?

Göt  
#415867 låter som du skulle gå en timringskurs. Här runt Siljan i Dalarna brukar det gå timringskurser lite då och då och det finns en del företag som gör timmerhus, så där kan du nog leta kunskap.

om du skall bygga direkt på berget så skulle jag ha gjutit direkt på berget.

Avatar Fallback

Re: Såga stock till timmerstuga?

axwell  
#415870 Logosol håller kurser i ämnet, troligen anpassade till sina egna hjälpmedel.

Timmerhus ska ju helst byggas som ett flerårsprojekt, dvs stå till sig innan dom översta skiften fullbordar bygget.
Det talar för att du sågar det själv när det passar dig bäst.

Avatar Fallback

Re: Såga stock till timmerstuga?

frågande och vetande  
#415871 En timringskurs hade varit riktigt roligt att gå, men med två små barn och jobb blir det inte. Dessutom hade jag aldrig kunnat skaka loss tiden det tar att resa stugan själv, tar emot att säga eftersom det är något jag gärna velat göra.

Dalarna är ju en bit bort också:) däremot har jag inget emot om snickarna vill resa en bit. Har bra övernattningsmöjligheter (B&B) på fastigheten som kan användas.
Hade faktiskt ett gäng här som jobbade med lite andra saker de tog med familjen som gick på Ge-kås medan de själva arbetade. Lite speciellt :wink: men trevligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Såga stock till timmerstuga?

frågande och vetande  
#415872 Har även varit inne på din linje Axwell, funderat på att köpa eget sågverk och på så vis fått till det. Men känner att jag är ute på lite hal is där, men det största hindret är nog att övertyga frun om en ny leksak :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Såga stock till timmerstuga?

axwell  
#415875
frågande och vetande skrev:v frågande och vetande » 4 min
Har även varit inne på din linje Axwell, funderat på att köpa eget sågverk och på så vis fått till det. Men känner att jag är ute på lite hal is där, men det största hindret är nog att övertyga frun om en ny leksak :smile:


Så synd, känner igen det hindret.
Här har du deras kurser:
http://www.logosol.se/inspiration/kurser/

Härnösand 1 vecka, ännu värre om du inte tar med dig familjen. 🧠

Avatar Fallback

Re: Såga stock till timmerstuga?

frågande och vetande  
#415876 Tur att jag inte är ensam i den sitsen :wink: . Vill varna för att gå in på logosols länken, är man lite svag i sinnet är det lätt till att lägga några beställningar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såga stock till timmerstuga?

Peteflamingstar  
#415877 Köp boken "Från stock till stuga", där finns väldigt mycket information och exempel i ämnet. Bl.a timrar de ett boningshus i gran. Det ska tydligen finnas en knutmall att köpa också, bra om man ska prova timra själv. Suget efter timmerhus lär inte minska heller!

Användarvisningsbild

Re: Såga stock till timmerstuga?

Ängagärdet  
#415878 Här finner du duktiga timmermän:

http://www.lovsjologhouse.se/gallery_23.html

Avatar Fallback

Re: Såga stock till timmerstuga?

frågande och vetande  
#415879 Tack för tipset om boken! Har faktiskt läst den även om de nu var ett tag sedan så tyckte jag precis som säger att det innehöll igenteligen allt man behöver veta och kunna. Det ända som fattas är den praktiska kunskapen. Får se kanske gräver fram den ur gömmorna igen, frun har nog omsorgsfullt lagt den längst in och längst ner i garderoben :grin: (undra varför).

   TS
Avatar Fallback

Re: Såga stock till timmerstuga?

frågande och vetande  
#415880 Det är ju inte riktig vad jag hade tänkt Ängagärdet. Men som sagt öppen för förslag, och tror baskemig att jag ska slå dem en signal för att kolla runt lite

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såga stock till timmerstuga?

JörgenO  
#415903
Peteflamingstar skrev:Köp boken "Från stock till stuga", där finns väldigt mycket information och exempel i ämnet. Bl.a timrar de ett boningshus i gran. Det ska tydligen finnas en knutmall att köpa också, bra om man ska prova timra själv. Suget efter timmerhus lär inte minska heller!


Tack för tipset, jag köpte den direkt på BOKUS. Blir en bra julklapp till mig själv.
Senaste upplagan som kom 2015 skall visst innehålla nya avsnitt och ca 800 teckningar/instruktioner.

Användarvisningsbild

Re: Såga stock till timmerstuga?

Mats_Orberga  
#415977 Ta en titt på timrahus.se, där borde du kunna hitta någon som kan hjälpa till att bygga stugan och massor av infomation och inspiration.

Idén att köra eget virke till byasågen är jättebra. Det går åt en del plank och bräder också, även om stommen byggs i timmer.

Användarvisningsbild

Re: Såga stock till timmerstuga?

Brannäs  
#423684 Här kommer några bilder från mitt pågående projekt. Ca 140-årig tall från egen skog är grundmaterialet. Stocklängden är 7,2 m, och takhöjden blir drygt 6m där inte loftet är. I dagarna kommer plattan att gjutas, och i januari plockas förhoppningsvis huset upp! Av det roligaste jag gjort med egen skog[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).