Avverkning (slutavverkning)

Volymberäkning

12 inlägg 8288 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Volymberäkning

sack  
#415222 Kan någon av er insatta upplysa mig om hur stor procent av trävolymen i FUB, T24 tall, ligger i nedre delen av trädet när toppdiametern under bark är 18 respektive 14 och 5 centimeter.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Volymberäkning

bjed0001  
#415224 Jag förstår inte, vad vill du veta?

Är det timmerandelen vid en genomsnitts avverkning av tall med ett ståndortsindex på T24 vid en timmergräns på 18 respektive 14 cm? Eller?

Avatar Fallback

Re: Volymberäkning

sack  
#415226 Är inte så insatt i terminologin men kanske det.
Jag blev erbjuden fast pris i FUB vid toppdiameter 18, 14 och 5 centimeter och vill kunna jämföra dem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Volymberäkning

sack  
#415782 Jag skulle verkligen behöva få svar på en fråga!
En 24 meter lång tall delas i två bitar, bottendel sträcker sig från roten upp till diameter 14 centimeter under bark (timmerdelen). Övre delen sträcker sig från 14 cm till 5 centimeter under bark i diameter (massaved).
Om hela tallens volym är 100%, hur många procent är timmerdelen respektive massavedsdelen?
Inte intresserad av vitsiga svar men tacksam för hjälp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Volymberäkning

halvproffs  
#415793 Det enklaste kanske är att du fäller en T24 tall (beräknad längd vid 100år) eller tar en tall som är 24m och räknar ut volymen själv. Ta ett mått på mitten av stocken (ytan *längden) och gör lika med toppbiten och sen räknar ut %. Vet inte om det finns tabeller för den frågan.
För att det ska bli relevant så måste du nog beräkna på ett medelträd i avverkningen. För mig känns det som ett sätt att dribbla bort markägarens ersättning. Hoppas det finns någon på forumet som är mer insatt i det än vad jag är.

Avatar Fallback

Re: Volymberäkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415805 Utan att ha räknat på det så tror jag att svaret beror på hur grvot trädet är. Ett grövre träd har större andel timmer än ett klenare träd.

Är detta förresten något slags stampris?

Avatar Fallback

Re: Volymberäkning

alias  
#415810
sack skrev:Kan någon av er insatta upplysa mig om hur stor procent av trävolymen i FUB, T24 tall, ligger i nedre delen av trädet när toppdiametern under bark är 18 respektive 14 och 5 centimeter.



Det finns olika tabeller för att skatta utbyte av sågråvara kontra massaved.

Jag har tillgång till några enklare varianter här och nu (ger en hyffsad skattning). Behöver veta var i landet skogen befinner sig och trädens brösthöjdsdiameter. Hur gammal är skogen?

Ska man göra en noggrannare skattning så krävs fler parametrar. Åke Cernold är nog att betrakta som nestorn på detta område.

Mangan är inne på rätt spår om att bl.a. trädens grovlek spelar stor roll.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Volymberäkning

sack  
#415812 T 24 100 år gamla.
Med diam 35 cm
Uppland
Tacksam för svar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Volymberäkning

Fredrik Reuter  
#415815 Om det är 35cm brösthöjd så borde trädet hålla ca 0.83 fub totalt. Cirka...

Avatar Fallback

Re: Volymberäkning

alias  
#415816
sack skrev:T 24 100 år gamla.
Med diam 35 cm
Uppland
Tacksam för svar


Om man utgår ifrån diagram (blir lite interpolering och därmed inte så noggrant) i "Praktisk skogshandbok" så skulle "Gagnvirkesvolym i procent av total stamvolym under bark" för tall i "Södra Sverige" fördela sig enligt följande vid tall med 35 cm brösthöjdsdiameter:

18+ cm: ca 85 %
14+ cm: ca 95 %

Diagrammen visar egentligen "Gagnvirkesvolym i procent av total stamvolym under bark" för minsta toppdiameter om 5, 10, 15, 20 & 25 cm. Jag har efter bästa förmåga försökt tolka diagrammen, men tar inget ansvar för siffrorna ovan. För den som är intresserad av att kolla och jämföra så är det diagrammet längst upp till vänster på sid. 244 i 10:e upplagan av "Praktisk skogshandbok", utgiven av Sveriges Skogsvårdsförbund 1982.

Som jag tolkar tabellerna så är det i detta fall inte tal om direkt utbytesprocent för normaltimmer, klentimmer/kubb och massaved, utan mer av en teoretisk skattning som endast vore relevant utan stamvedsfel som gör att sågbara dimensioner hamnar i massavedshögen. Även om det är grov skog så hade jag inte vågat göra en utbytesberäkning av siffrorna ovan.

Har du sedan fått priser på sågbara sortiment i måttslaget m³toub istället för m³fub så behöver omvandlingstalen däremellan också beaktas.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Volymberäkning

sack  
#415844 Tack Alias!
Äntligen det svar jag behövde.
Skulle jag kunna be dig att lägga den nämnda tabellen
från Praktisk skogshandbok på forum?
MVH

   TS
Avatar Fallback

Re: Volymberäkning

Umea  
#419081 Är inte så insatt i terminologin men kanske det.
Jag blev erbjuden fast pris i FUB vid toppdiameter 18, 14 och 5 centimeter och vill kunna jämföra dem.
Skrev sack


Så klokt av dig att jämföra olika erbjudanden från olika aktörer.

Uppköparna är kunniga på sitt område och man lär sig ofta något nytt.

Det kan även vara bra att i kontraktet sätta ett stoppdatum när den totala ersättningen ska vara utbetald till ditt konto.

( om det är så du önskar) i annat fall tänk på att säkra ersättningen mot konkurs hos uppköparen.

Lev och Må och
Varmt Lycka till !

Hälsningar från Umeå

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).