Inomgårdsmaskiner

Stiga Garden 6E

5 inlägg 7844 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stiga Garden 6E

AK70  
#415749 Hej! Jag har en Stiga Garden 6E åkgräsklippare från 1991.
Jag undrar om någon vet var fjäder nr 48 på bifogad sprängskiss ska sitta och vad den har för funktion.
Har sökt överallt på internet men inte hittat något svar.

Det ser ut som en spännhjulsfjäder men spännhjulet har ingen ögla för en fjäder.
Stort tack till den som vet!



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Stiga Garden 6E

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415758 Svårt att se vilket håll spännhjulet ska vara om remmen men ska inte fjädern in i hålet i den höger vingen på del 50?

Användarvisningsbild

Re: Stiga Garden 6E

AK70  
#415769 Tack för svar! Remmen går på utsidan om spännhjulet. Jag drar i inkopplingsspaken till klippaggregaten (nr 38)
Då spänns fjäder 47 och drar fram spännarmen så att remmen späns. Kanske ska fjäder 48 spänna armen åt andra hållet också. Försöker hitta hål i chassit att fästa fjädern i men får inte ihop det riktigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stiga Garden 6E

AK70  
#415776 Fick precis veta att fjädern är till för att bromsklossen snabbt ska slå till mot remskivan när jag kopplar ur klippaggregatet. Alltså har den ingen viktig funktion, så nu kan jag utesluta den. Jag har lite problem med att den klipper dåligt. Den sliter och drar upp gräset i högar, även när jag har hög klipphöjd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stiga Garden 6E

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415778 Svårt se de konstruktionerna framför sig, tyckte de ser avigt ut när jag grejat med villa o park modellerna

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).