Skogsvagn (Huggarvagnar)

Bästa vajerkranen

25 inlägg 22566 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bästa vajerkranen

mikael_s  
#336931 Vår Väse med hydraulisk insvängning fungerar mycket bra och har gjort så i över 40 år. Men håller med om att den behöver motioneras lite på hösten då den stått still hela sommaren innan den fungerar jämnt och ryckfritt. Att spraya bromsrengörning på bandet som håller trumman och på lamellen till drivningen hjälper till. Och wiren har hamnat i en hink med olja över natten då och då, det verkar den gilla.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Bästa vajerkranen

Delsbo  
#375906 Har en Normet NV400 vajerkran som fungerar gudomligt under de 15 år jag använt den och kan inte påminna mig att svärgubben klagade på den någon gån under de minst 15-20 år an använt den...
Har inte justerat något under senaste 15 åren och plockar ut 30 till 60m3 per år... Det som gjorts är byte av ett lager och snöret som man drar i för att hämta hem och frigöra bromsen.. desutom har vi satt dit ytterligare ett block vid infästningen av bommen för att kunna dra fram stammarna ända fram till kranen och bara haka fast kjedjor på kranens "kam".. Har ingen erfarenhet av andra kranar men endast lovord om Normet..

Avatar Fallback

Re: Bästa vajerkranen

Amatörhuggare 62  
#375913 Starkranen har jag bara gott att säga om.
Pappa hade 2 Viktor, en grön å en Röd m Star.
Körde hela vintrarna efter ett huggarlag.
Sedan hade vi en 400 m Starvinsch å Vindelbjörn på taket.
Också en Ford 5000 m Cranab 2000 på taket och Star.
Den hade vi i alla sura mossar och drog in träd till en Rottne Snok.
När ledningsgatan höggs mellan Simpevarp och Alvesta.
Vinschen höll, men slet av tre vajrar den vintern.
Låg en halv dag före processorn, Fällde varenda lördag
För att få lite försprång. Och snö till Arslet.
Var riktig vinter då.

Star är stjärnan !

Avatar Fallback

Re: Bästa vajerkranen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375930 Går det inte att justera bromsen? I början på dagen skruvar jag in den maximalt, just för att slippa trassel. Går det för tungt, lättar man på bromsen. När man lastat 4-5 knippen/stockar, är bromsen utskruvad igen. Tror det beror på fukt (grejerna står ute).

Användarvisningsbild

Re: Bästa vajerkranen

Delsbo  
#415152 Hoppas du (Birtlund) hittar denna inskannade instruktionsbok till min Normet... Jag försökte svara på ditt PM men det verkar vara problem för mig

Avatar Fallback

Re: Bästa vajerkranen

Plassarn  
#415300 Har en Lima med hydraulsväng, bytte ut ett hemmabygge med Star-vinsch och jag är mycket nöjd. Lite olja och fett på rätt ställen då och då, samt Bräkleen på bromsbandet rekommenderas. Vinschen är råstark, och ett tips är väl att vinscha på tomgång, det kan gå fel tillräckligt snabbt ändå.

Användarvisningsbild

Re: Bästa vajerkranen

Delsbo  
#415391
Plassarn skrev:Har en Lima med hydraulsväng, bytte ut ett hemmabygge med Star-vinsch och jag är mycket nöjd. Lite olja och fett på rätt ställen då och då, samt Bräkleen på bromsbandet rekommenderas. Vinschen är råstark, och ett tips är väl att vinscha på tomgång, det kan gå fel tillräckligt snabbt ändå.


Har monterat hydralsväng (hemmabygge) på Normet'n också ! Riktigt användbar faktiskt !

Användarvisningsbild

Re: Bästa vajerkranen

birtlund  
#415553 Min kran verkar vara äldre än din delsbo raka stödben och en "knäck" på kranarmen.
Tack för bruksanvisningen den kan vara överföringsbar på min kran.
Hälsn birtlund

Användarvisningsbild

Re: Bästa vajerkranen

Delsbo  
#415660
birtlund skrev:Min kran verkar vara äldre än din delsbo raka stödben och en "knäck" på kranarmen.
Tack för bruksanvisningen den kan vara överföringsbar på min kran.
Hälsn birtlund

VA bra att du hittade instruktionen... ja, kanske det ser lika ut i det stora hela.. Lycka till :grin:

Avatar Fallback

Re: Bästa vajerkranen

fax  
#415774
Spranskiss star[1].pdf


Hittade en instruktion till Staren, som någon måhända har någon nytta av.
Annars allt väl

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).