Skogsmiljö och Trädlära

Risk för stora snömängder i Värmland, Dalarna och Gävleborg

42 inlägg 8869 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Risk för stora snömängder i Värmland, Dalarna och Gävleborg

Fredrik Reuter  
#415558 Imorgon väntas ett lågtryck komma in med stora snömängder. SMHI varnar nu med en Klass 1 varning i Värmlands, Dalarnas och Gävleborgs län, för att stora snömängder kan komma falla under tisdagsdygnet. Upp till 20 mm smält form.

Hoppas vinterdäcken är på, och så får vi hoppas att snöbrotten inte blir för stora, vad tror ni, finns det risk för det?

http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sver ... rning-alla



   TS
Användarvisningsbild

Re: Risk för stora snömängder i Värmland, Dalarna och Gävleb

Göt  
#415563 Det är helt ofruset i backen så vi får se hur det går

Avatar Fallback

Re: Risk för stora snömängder i Värmland, Dalarna och Gävleb

bgl  
#415565 För några år sedan när moderna prognoser kom på nätet "roade " jag mig med att dels summera nederbördsprognoser för oss, dels summera utfallet i regnmätaren över ett år.
Skulle vi ha fått all den nederbörd under året som prognoserna sa skulle Bergslagen snarare varit ett mangroveträsk!
Enligt prognosen för närmaste 24 tim ska vi få 23 mm, får ser hur prognosen är den här gången, vi har facit i morgon så här dags.

Användarvisningsbild

Re: Risk för stora snömängder i Värmland, Dalarna och Gävleb

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415566 Ofrusen mark och ofrusen skog brukar inte vara någon bra kombination med mycket snö. Men blir det inte mer än vad dom hotar med nu så är det nog ingen större fara.

Bara att hålla tummarna för att det går bra så man får gallra i vinter istället för att jaga snöbrott.

Avatar Fallback

Re: Risk för stora snömängder i Värmland, Dalarna och Gävleb

tallen100  
#415599
Göt skrev:Det är helt ofruset i backen så vi får se hur det går

Precis som det brukar vara :wink:

Avatar Fallback

Re: Risk för stora snömängder i Värmland, Dalarna och Gävleb

Umea  
#415600 Det är helt ofruset i backen så vi får se hur det går .
skrev Göt .

Såg att de uppgraderat till en klass två varning och räknar med 20 cm snö.

Hoppas det går bra. Lycka till !

Vänliga hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: Risk för stora snömängder i Värmland, Dalarna och Gävleb

Skogshuggarn  
#415603 20 cm.

Rätt "skapligt" även för en Norrlänning. :YMBRINGITON: :geek: :lol:

Håller tummarna för att det inte blir blötsnö med värsta upplegan!.

Användarvisningsbild

Re: Risk för stora snömängder i Värmland, Dalarna och Gävleb

Fredrik Reuter  
#415606 Hmm, ja, det kan bli en del.
Nu verkade Klass 2 varningen främst gälla sydvästra Dalarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Risk för stora snömängder i Värmland, Dalarna och Gävleb

Kse  
#415612 Skönt att nån annan får första snön för en gång skull. :grin:
Här är det snöfritt än, bara lite "damm" på backen.

Användarvisningsbild

Re: Risk för stora snömängder i Värmland, Dalarna och Gävleb

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415613 För att hjälpa till och strö lite salt i eventuella sår. Kan jag berätta ur vi hade det 2010. Snön kom 22/11 och började som regn. Men sedan gick det över till blötsnö och efter några timmar var det torrsnö. Tillsammans med stadig vind började träden luta åt samma håll. Totalt 35 cm fast frusen snö på träden som började gå av med strömavbrott som följd. Det blev plus först 31/12 och snödjupet ökade till 52 cm allt på träden. Totalt hade vi mer än 200 timmar strömavbrott och bara i december var det 131 timmar. Julafton hade vi 18 timmar :shock: . Men fick inte ett öre på hela tiden då det krävdes 12 timmar och vi hade bara tre gånger tio timmar men aldrig tolv.
Skadorna fanns bara på höjder över 240 meter här och nu är det nedgrävt.

Avatar Fallback

Re: Risk för stora snömängder i Värmland, Dalarna och Gävleb

jannee  
#415615 Vi får väl alla ändå hoppas på att det antingen kommer nederbörden som regn eller kallsnö, något mitt emellan kan 08 få :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Risk för stora snömängder i Värmland, Dalarna och Gävleb

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415647
0470 skrev:Ofrusen mark och ofrusen skog brukar inte vara någon bra kombination med mycket snö. Men blir det inte mer än vad dom hotar med nu så är det nog ingen större fara.

Bara att hålla tummarna för att det går bra så man får gallra i vinter istället för att jaga snöbrott.


Det verkar som att det sen ska bli kallt så då fryser väl snön fast på träden, inte bra.

Avatar Fallback

Re: Risk för stora snömängder i Värmland, Dalarna och Gävleb

bgl  
#415713 Anknyter till min kommentar igår 11.00
Då var SMHI-prognosen för oss 23 mm på 24 timmar. det har kommit 8mm!
I går kväll var SMHI-prognosen för fram till i kväll 30 mm, jag väntar och mäter.
Ännu frikostigare med regn är just nu Klart.se som för resten av dygnet säger att vi ska få 41 mm.
Jag återkommer i morgon med utfallet.

Användarvisningsbild

Re: Risk för stora snömängder i Värmland, Dalarna och Gävleb

halvproffs  
#415714 Känns som det blir lite hysteri när det ska bli nederbörd. Här i Gävletrakten småregnar det lite, blir inte mycket i regnmätaren.

Avatar Fallback

Re: Risk för stora snömängder i Värmland, Dalarna och Gävleb

isteskog  
#415715 Samma här uppe. I morse var det lite vitt på bergen över 250m, nu regnar det också bort ..... :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).