Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

156 inlägg 72959 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415460 @johannesG, ja rullen måste stämma exakt med däcket annars hoppar rullen på däcken.
Hittade samma Trelleborg 404 mönster på de nya däcken som på de gamla.
Som jag ser det så håller jag @olli om hur diametern påverkar eller inte påverkar hastigheten

FTG
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

stegmaster  
#415466 Jo, det har nog bara blivit en kortis nånstans i min gamla hjärna. :oops:
Annars har ju fleste tillverkare ganska så lika drivrullar va det ser ut som, förutom Weimer, som verkar nästan ha dubbla storleken på rullan.
Vilka fördeler evt, nackdeler er det med detta.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

olli  
#415469 Weimers stora rullar beror troligen på att de ofta är mekaniskt drivna via traktorns drivhjulsberoende kraftuttag.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

JohannesG  
#415475
olli skrev:Weimers stora rullar beror troligen på att de ofta är mekaniskt drivna via traktorns drivhjulsberoende kraftuttag.

Nej, inte längre. Förr hade de mekaniskt drivna vagnar, men inte längre. Idag är de bara hydrauliskt drivna. Konstruktionen är väldigt snarlik Keslas, men Weimer har större rullar. http://www.weimerforest.com
1477837225_jg_112005988.jpg


En fördel med större rullar skulle kunna vara att boggivaggan kan vara längre och därför klättrar bättre, men samtidigt borde dragkraften bli lägre. Weimer har ju som standard ganska små hjul 500/50-17, medans bland annat FTG och Kesla som standard har lite större 500/45-22,5. En dragkamp mellan olika drivna skogsvagnar hade varit intressant.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

olli  
#415480 Låter rimligt alltihop.
När slutade de med mekanisk drift?

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415482 Med samma flöde o tryck men olika deplacement och utväxlingar i motorerna blir nog slutresultatet ungefär detsamma även om de är olika diameter på rullarna.

Vad blir diametern på ett 17" hjul?, min 500/45-22,5 blir ca 1100mm och de var mer lättrullat än 400x15,5 som var på gamla vagnen

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

stegmaster  
#415483
olli skrev:
När slutade de med mekanisk drift?

Den där RDM serien verkar finnas kvar hos det Estika företaget som Svenske weimer lämnat.
Men precis när det tog slut vet jag inte.
Kan det vara för att det nästan inte finns traktorer med drivhjulsberoande pto lengre??
Finns ju mange flere i öst Europa, då Belarus vel har detta som standard verkar det som.
Det finns vel som tillval til dom flesta traktorer, men själv minns jag inte senast jag såg en traktor som har detta (förutom gamla veteraner).

Bild

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

JohannesG  
#415486
olli skrev:När slutade de med mekanisk drift?

Vet inte heller riktigt när de slutade med det, men 2014 avslutade de samarbetet med företaget de jobbade ihop med i Estland och flyttade hem tillverkningen till Sverige, samt lanserade en ny generations vagnar. För tillfället finns det två Weimer Svenska och Estniska. Men det är Svenska Weimer som äger varumärket...

gnisten83 skrev:Vad blir diametern på ett 17" hjul?, min 500/45-22,5 blir ca 1100mm och de var mer lättrullat än 400x15,5 som var på gamla vagnen

Teoretiskt skall 500/50-17 vara 932mm men det kan skilja lite mellan olika tillverkare. 500/45-22,5 skall i teorin vara 1022mm, men som sagt det stämmer inte alltid.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415488 Hade gärna köpt en mek driven vagn men när inte köper nya traktorer nångång så är det någon annan som specat den och i jordbruk finns väl ingen nytta av drivhjulsberoende kraftuttag?

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

JohannesG  
#415512
stegmaster skrev:Jo, det har nog bara blivit en kortis nånstans i min gamla hjärna. :oops:

Du är inte den enda som haft otur i tankeverksamheten vad gäller utväxlingen på rulldrift. Jag tänkte också att däckstorleken påverkade dragkraften. Men så blir det ju inte vid närmare eftertanke. :oops:

Men det är fortfarande bra med stora däck då de rullar över hinder lättare. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

stegmaster  
#415536
JohannesG skrev:
stegmaster skrev:Jo, det har nog bara blivit en kortis nånstans i min gamla hjärna. :oops:

Du är inte den enda som haft otur i tankeverksamheten vad gäller utväxlingen på rulldrift. Jag tänkte också att däckstorleken påverkade dragkraften. Men så blir det ju inte vid närmare eftertanke. :oops:



:lol: :lol:
Ja, tyvärr kan det bli lite knasigt när man forsöker tänka iblandt. :wink:
Men som tur er så har jag inga problem med att erkänna mina fel och begräsningar. :roll:
Men jag er nyfiken av natur, så det er roligt att reda ut ting som man kan gå att undra på. :smile:

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Benny Nilsson  
#418160 @Morgan Nordin
Har köpt en vreten vagn med navmotorer. Driften manövreras med en av hydraulspakarna i hytten. Brukar det vara så att man måste lägga i flytläge efter att driften använts? Annars bromsar dom drivande hjulen.
Känns lite sådär . Risken är väl att man inte känner att hjulen bromsar när man har fullt lass på. Då kör man väl sönder något?

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Førland  
#418183 Bytt til en slid med åpent senter så slipper du å sette hydraulspaken i flyt.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418184 Normalt har man ett motorslid till hydralmotorn som öppnar både A och B porten mot returen i avstängt läge.
Men du kör den på traktorns ventil och då måste den ställas i flytläge om du inte har ett motorslid på traktorn

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Førland  
#418185 Der ble gnisten raskere enn meg.....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).