Socialt (mer om oss)

En skogsbondes vardag

4050 inlägg 507950 visningar 117 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

JensSkoog  
#412113
isteskog skrev:Stämmer det, Jens! Det blev nog för djupt för ekollonen. Får pröva som du skrev nästa gång. :smile:

Påminner mig om en sommarsgäst på ön där jag växte upp. Min far gjorde
ett lite morots och potatisland för han, och senn skulle han får potatis och
morotsfrö i jorden. Men det blev inget på landet, eftersom han använde en
stång och gjorde hål, så potatis och morotsfrö kom 30 - 40 cm ner :lol:

Elmia
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#412926 Sista röjningen för i år. :smile:
Fick bli en putsning av en björkbacke bredvid två kåkar.
Ska avverka den om några år och sen ska det få bli en björkbacke igen ..... förhoppningsvis .... :geek:
Före.
Klart!

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412933 Det var inga dåliga björkar. :smile:

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#412941 Det blir nog 3-4 björktimmer ur de björkar som är raka. Och en del lövved som ska säljas.... :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412944 Det blir lite som att hugga frötallar.

Finhuggning. 8)

Vackert att titta på tills det är dags. :smile:

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#413541 Plantat klart idag :smile:
Hygget gjordes ifjol höst. Ingen markberedning (för stenigt). Planterat med stora behandlade Conniflexplantor.
Sensamt men troligen plantat där planten ska vara.
Skulle tro att det sitter ca 2000 plant/ha. :smile:
Conniflexplantor.

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#414378 Några bilder från början av oktober. "Hjälpte" en annan forumare, Norfelt med lite sågning av grantimmerblock.
Finjustering ;)
Fräsning av blocket
Bamsesåg hos Lars Nordholm Mörtsjö, Vallsta

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#414586 Dagens jobb: Huggning av torrgranar, skulle nog ha demensstämpel på sig. Knatade iväg ca 500m till huggningen. Väl där ..... glömt huggarbältet ..... :surp: . Jaja, extra måttband fanns i ryggan. På med hjälmen .... f-n vad det lät högt ..... yttre skyddet borta :???: leta, leta .... inte i skogen iaf .... hmmm. Körde på en par tankar ändå :roll:
Eget sågtimmer och ved ......

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414590 Isteskog! Du får skriva om det i Fadäser (hur dum får man bli?) :wink:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#414593 Har blivit för slö :lol: .... samlar ihop allt tokigt i den här tråden i stället ...... :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

halvproffs  
#414631 Hej Iste! Ser att det är lika hos dig som mig. Döda eller halvdöda granar är det stora mängder lav på. Fällde 3 st häromdan och det ser ut som man klippt en hel skock med får. Har faktiskt tagit kort på det. Väntar på bredband som grävdes i somras men sen dess händer ingenting, men när det är inkopplat blir det ny dator och uppladdning av bilder.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

jannee  
#414634 Det ryktas om att sådana granplantor som du Isteskog plantat är billigare där norröver än vad vi betalar i södra Sverige. Kan du tänka dig att nämna priset för en planta (utan moms eller inte).
Här nere får vi betala 4,32 för gran täckrot + 1.01 kr för snytborre behandling. + moms - hämtat på plantskola

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#414700 God kväll Jannee! Mitt pris på behandlade, stora Conniflexplantor var 3,78 kr/st. Moms tillkommer. Plantorna (täckrot) var mellan 15-20 cm höga.

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#415017 Hittade en intressant artikel i senaste skogsaktuellt. Hittade inget att länka till på deras hemsida. Men man kan gå in på frivilligvern.no och titta. Verkar vara ett liknande koncept som Komet.
Döm själva ..... :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#415332 Idag hände en lite annorlunda sak när jag var på väg till torrgranshuggningen. Gick efter en traktorväg när jag hörde dunsar och lite senare andning. Framför mig dyker en fjoling upp i lagom lunk, den ser inte mig, så jag får hojta till när den är ca 10m ifrån mig. Fjolingen stannar till, tittar på mig och vänder sakta om och börjar lunka tillbaks från där den kom. Vinden låg på mot mig och det blåste, så den hörde nog inte mig. Trevlig upplevelse att komma så nära en älg. :smile:
Och som vanligt tog det en evighet att få fram telefon ur blusen ...... :cry:
Högg efter lite friska granar idag. Ska få ihop 50 granstockar så att det inte blir skvättavdrag.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).