Traktorer och processorer

Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

48 inlägg 19584 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

svampbob  
#414678 Inte kan vi vara kvar i 60-tals teknik. Jag ser framför mig kvistning med laserteknik istället för fräsar och kvistknivar :wink:

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

Hema  
#414714 Största problemet som jag ser det är alla icke raka och icke enstammiga träd. Skulle själv gärna vilja slippa kvistningen, men det borde väl gå att få till någon annan lösning än just knivar?

Avatar Fallback

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414715
Jole skrev:
Skogsola skrev:Hur skulle det vara att anpassa t.ex en Tapio eller annan stegmatare till att ha i traktorlyften? Ungefär som Kranman har gjort med sin P25. Den maskinen kan inte ha mycket av vare sig effekt eller vikt.

En liten NIAB?

Skulle väl kunna vara ett alternativ för små traktorer på 1.5 till 3 ton med klena hydraulsystem.

En "Mini-Niab" för ett rimligt pris som klarar bränsle- och massaved borde kunna bli en riktig kioskvältare. Alla skogsforumister ska ha en. Utom "svampbob" då som ska kvista med laser. :lol:

Avatar Fallback

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

axwell  
#414727
Skogsola skrev:En "Mini-Niab" för ett rimligt pris som klarar bränsle- och massaved borde kunna bli en riktig kioskvältare. Alla skogsforumister ska ha en. Utom "svampbob" då som ska kvista med laser. :lol:


En till ; James Bonds gren var ju i någon film på det världsberömda håret ifrån att bli kapad av laserstråle. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

Torbjörn Johnsen  
#414731 Nu tänker ni för snävt vetja! Vad är det för fel med kvistar!? Ut med hela skiten och låt industrin ta hand om kvistandet (och betala för biomassan). Kanske inte det mest sannolika scenariot just nu men vi får ta lite höjd för en önskvärd framtidssituation[emoji51]

Avatar Fallback

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

Jole  
#414735 Kan nog bli lite bekymmer när oljan tryter om skotarna ska kånka runt på mer ris än virke men nytänk efterfrågades ju. :D

Användarvisningsbild

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414754 Lägger in en länk till denna igen,tycker den verkar fungera skapligt o är enkel.https://youtu.be/lS8ZpqTpTeo

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414765 Det är när oljan tryter som det kan bli intressant med riskörning igen. Men det är en annan diskussion.

Användarvisningsbild

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

stegmaster  
#414770 Ett til hemmabygge på en liten traktor.


Avatar Fallback

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

kungsis  
#414916
Seb macahan skrev:Jag har detta som mitt ständiga "svårt o sova" dilemma. Många ideér har varit på näthinnan än så länge, men man ska inte ge sig. Även om det ser ganska dystert ut då vi bor i ett land med många industri innovatörer genom tiderna som har haft ena foten i skogen hemma hos sin far och andra foten på ingenjörs skrivbordet.
Kommer definitivt o följa tråden!


Jo, det är väl samma sak för mig, plus att jag funderar på varför en skogskran har en pelare som väger, tar plats och skymmer sikten, när det sitter en stadig grind på ungefär samma plats.
Men vad gäller "min" processor så ska du nog inte räkna med att få rapporter varje dag. Än så länge är det på planeringsstadiet och kolla om idiotförklarar mig.

Mvh
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

JohannesG  
#414976 En fundering jag har för att slippa mycket slirande rullar vid enstaka grövre kvistar är att montera ena halvan av en stegmatare på den sidan av processorn som kapsågen sitter. När rullarna slirar kan man välja att med hjälp av stegmataren dra igenom trädet och på så vis komma förbi de stora grenarna. Det finns något aggregat som bygger på denna principen, kommer inte ihåg vilket. Som traktorprocessor hade det varit intressant.

Nu är TS och jag kanske ute efter lite olika saker, men det handlar ofta bara om att skala upp det för att klara större träd. Hade pengarna funnits hade jag utan tvekan köpt en Hypro 755.

Användarvisningsbild

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

stegmaster  
#415013 Japp, Tapio hadde et sånt aggregat tidligare. (körte normalt med rullar, men knuffade av grovkvister med steg.)
Ska se om jag hittar videoen.
Just ja, Tapio 330R, blir ju samma prinsipp som jobo st 75 combi, bara denna klarer grövre virke.


Användarvisningsbild

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

molnia  
#415255
stegmaster skrev:Japp, Tapio hadde et sånt aggregat tidligare. (körte normalt med rullar, men knuffade av grovkvister med steg.]


Hmmm
Där är ju två tillverkare som har kombinatons aggregat..
Risk för off topic..
Men finns det någon tillverkare av engrepare som har gjort ett aggregat där de första kvistknivarna är hysteriskt uttjutbara säg 15cm?
inte för att stega sig fram utan för att kunna knuffa av någon extra kraftig gren.
Istället för att backa o ta satts så kläms bakre kvistkniv o matarrullar åt och främre kvistknivar sjuts ut ca 15 cm och går tillbaka utan att stega fram på stammen.
Skulle det finnas någon vits med den funktionen. .? :?: (Jag som aldrig kört skördare mer en en kort stund)

Avatar Fallback

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

Jim_90  
#415257 Fin ide där molnia. Såkallad powerpull. Dessa små vikt/flödes aggregat börjar ju bli populära, och ett aggregat som både tar grova träd och combi med drivrullar och stegmatar blir nog tungt. Jobos combi 290kg fullt utrustad. Ganska tungt för ett agg som bara tar 25cm kvistning och fäller 30cm. Mitt aggregat som ex väger 300kg tar 36cm och kvistar 29cm.
Så tex ett am300 aggregat på 220kg plus powerpull samt att den blir lägre än en stegmataren skulle ju kunna bli hur fint som hälls.

Avatar Fallback

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

Hema  
#415271
Magnus M skrev:Lägger in en länk till denna igen,tycker den verkar fungera skapligt o är enkel.https://youtu.be/lS8ZpqTpTeo

Magnus M

Verkar väldigt smidig, dock kanske riskfyllt att stå för nära om vajern skulle gå av eller släppa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).