Motorsåg och handhållet

Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

96 inlägg 71077 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

BjörnL  
#209540 Faktum är att det inte blev någon jämförelse. Efter att ha kört 261 och funderat ett par dagar slog jag till på en 550 och det har jag inte ångrat än. Har använt den varje dag sen december med både 13 och 15 tum och tycker den är fantastiskt smidig. Nu körde jag inte Stihl-sågen särskilt mycket men jag förstår inte hur de kan anses vara jämförbara. Stihlen påminde mig snarare om min gamla 254 från 90-talet. Det är främst balansen och smidigheten jag tänker på.

Hur motorerna skiljer sig kan jag inte säga så mycket om, men 550n är jäkligt rapp och kraftfull. Har inte saknat kraft än. Vet inte vad Runtorp menar med 'sackar efter', men jag kanske kör för mesigt.

Autotune funkar kanon än så länge, men hur länge vet man ju inte. Det återstår att se. Har även Triobrake, vilket jag var lite skeptisk till, men det stör inte alls.

Jag kan känna igen lite av startproblemen när sågen är varm och har stått still en liten stund, typ ett par minuter. Man vet inte om den stått still tillräckligt länge för att choka eller om man skall ta startgas. Men det räcker med 4-5 drag. Att starta direkt efter att den stannat går på 1 drag eller max 2.

Jag var lite inne på 560, men tror inte att den gick att få med Triobrake och handtagsvärme.

Kanske också skall nämna att jag inte är proffshuggare, men hugger rätt mycket i egen skog.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209569 Det är bara en av sågarna som håller måttet och det är 560 den 560 som jag har provat under några dagar har både triobrake och handtags värme och 560 går som den skall med .
dom mindre sågarna 550 545 dom borde ha utvecklats mera då dom har för stora brister i elektroniken eller så är det att husqvarna släpper sågar med defekter har mät varvet på 2st och dom orkar nbara varva 12000 i torr gasning och enligt fakta blad så skall dom varva 14000 och någon typ av autorev som inte ens fungerar det är det samma med autotune som inte ens fungerar så jag personligen tycker att man skall vara försiktig med köp av husqvarna i dag då sågarna inte är färdig utvecklade .

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

stektlök  
#209587 Hej. När vi pratar vikt, är det då torrvikt utan svärd och kedja eller hur väger vi?
Vill väga min gamla partner 540 på rätt sätt !
Är sugen på en ny stockdödare att ha på vedbacken och i skogen.
Jag tänker 560 xpg, är det rätt eller fel ?
Mvh
Ps. Bra tråd !!!!!!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Sverre  
#209775 560 xpg är alltid rätt... ;)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

vedhämtarn  
#415232 Köp inte en husqvarna bara skräp min bror har jobbat på husqvarna och satt ihop motorsågarna. Delar som passar fel, hålen stämmer inte. Helt enkelt dåligt kvalitets intryck.

Vi har själva en stihl ms 261 cm. Är en riktigt bra såg! Riktigt stark och tar allt!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Seb macahan  
#415234 Har haft 550'n i snart 3år och känner flera som har både den och 560'n vi är alla mycket nöjda i alla fall. Bland de bättre sågar jag kört. Sen har det ju pratats om livslängd men för en annan som är hobby användare spelar det nog mindre roll.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415241
stektlök skrev:Hej. När vi pratar vikt, är det då torrvikt utan svärd och kedja eller hur väger vi?
Vill väga min gamla partner 540 på rätt sätt !

Oftast är det tom såg utan svärd och kedja.
Men roligast är ju att veta vad den väger drift klar, tankad med svärd o kedja.
Man får kolla lite vad dikt måttet de skrivit anger, för det skiljer ofta när det ska jämföras.
Viktigast är att de håller, startar och inte ger ett nytt huslån..

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Hema  
#415261
huggar*n skrev:tyvärr typiskt hva! att släppa nått som inte är utprovat ordentligt! har hänt förr tyvärr! om 3-4 år så är nog 550-560 riktigt bra sågar!!!!!

Verkar som om det där inlägget stämde riktigt bra. :)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415285
Mange skrev:
stektlök skrev:Hej. När vi pratar vikt, är det då torrvikt utan svärd och kedja eller hur väger vi?
Vill väga min gamla partner 540 på rätt sätt !

Oftast är det tom såg utan svärd och kedja.
Men roligast är ju att veta vad den väger drift klar, tankad med svärd o kedja.
Man får kolla lite vad dikt måttet de skrivit anger, för det skiljer ofta när det ska jämföras.
Viktigast är att de håller, startar och inte ger ett nytt huslån..


Der fekk endelig steiktløk svar på det han har gått å lurt på i 3 og 1/2 år :grin:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415354 Det kan väl vara en fin julklapp då!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

åberg  
#415592
vedhämtarn skrev:Köp inte en husqvarna bara skräp min bror har jobbat på husqvarna och satt ihop motorsågarna. Delar som passar fel, hålen stämmer inte. Helt enkelt dåligt kvalitets intryck.


@vedhämtarn
När jobbade han där då? Jag har en såg från mitten av åttiotalet, en från mitten av nittiotalet och en fem år gammal och undrar vilken eller vilka av dom som är "skräp".

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

jannee  
#415598 EN enkel fråga.
Finns det någon som äger en HVA 550 och som är nöjd = en såg som motsvarat förväntningarna och hitintills fungerat utan några problem :?:
Förgasare, kolv och cylinder verkar vara något som mer eller mindre de flesta haft problem med och fått byta.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

svampbob  
#415601
jannee skrev:EN enkel fråga.
Finns det någon som äger en HVA 550 och som är nöjd = en såg som motsvarat förväntningarna och hitintills fungerat utan några problem :?:
Förgasare, kolv och cylinder verkar vara något som mer eller mindre de flesta haft problem med och fått byta.


Min första 550 har gått oklanderligt i 3 år nu.
Min andra 550 fick åka in till verkstaden ett par gånger innan felat med cylinderfotspackningen upptäcktes.

Jag misstänker att den första nu är i slutet av sin levnad så frågan är om det blir ännu en 550 eller om jag denna gången ska satsa på en 261.

Användarvisningsbild

Leveranskontroll & Personalköp

traktorz  
#415645
vedhämtarn skrev:Köp inte en husqvarna bara skräp min bror har jobbat på husqvarna och satt ihop motorsågarna. Delar som passar fel, hålen stämmer inte. Helt enkelt dåligt kvalitets intryck.

Vi har själva en stihl ms 261 cm. Är en riktigt bra såg! Riktigt stark och tar allt!

Om jag hade en bror som jobbar på Dolmar, Stihl, Jonsered eller Husqvarna, så skulle han via personalköp få skaffa mig röjsågar, motorsågar och skyddskläder till fabrikspriser. Även om din bror haft besvärliga förutsättningar att passa in de olika delarna på Husqvarna-fabriken eller dess underleverantör, så får man väl ändå hoppas att leveranskontrollen är ett nålsöga med konsistens.

Användarvisningsbild

MS362, CS2253/HVA550, MS210

traktorz  
#415648
jannee skrev:EN enkel fråga.
Finns det någon som äger en HVA 550 och som är nöjd = en såg som motsvarat förväntningarna och hitintills fungerat utan några problem :?:
Förgasare, kolv och cylinder verkar vara något som mer eller mindre de flesta haft problem med och fått byta.

Vår stor-Stihl MS362C-Q är 4.5 år gammal. Den har fått utstå mycket tuffa jobb, såsom torvdikning, stubbsågning, klyvsågning och rotkapning och har överlevt detta, pga. att den är så robust byggd. Visserligen har ett antal svärd skurit för oss på denna resa, men annat även rengöring har inte behövts.

Vi har även kört två år med en Jonsered CS2253WH / Husqvarna 550XPG och förbrukat sisådär 6 st. 15"-kedjor på den tiden. Nog dags att byta ringdrev nu, svärd likaså. Har brukats i tuffa miljöer under dessa år, men trots allt överlevt stubbsågning, rotkapning samt tjänstgöring på vedbacken. Endast ett problemstopp i kedjeoljematningen, som löstes med att plocka isär och rengöra oljepumpens delar.

Gillar CarbControl/AutoTune som har fungerat alldeles utmärkt, sommar som vinter, samt PeakPulse/RevBoost vilken ger sågen dess grymma karaktär. Kan nämna att gnistgallret togs bort efter inkörningen av ett par tankar, kanhända det gett sågen bättre kylning och att sågen därmed fortfarande är i toppskick. Med ett tränat musiköra, så hör man att en kallstartad såg behöver minuten på sig, för att bli varm och leverera maxprestandan.

Vi har även en lill-Stihl, MS201, som motormässigt med sin M-Tronic fungerar alldeles utmärkt. Dock behöver hela tiden något plastlock eller tom. hela kedjekåpan bytas ut, så denna plastiga såg är definitivt inte lika robust som CS2253/550XPG eller MS362.

Kanske är vi inte tillräckligt försiktiga med prylarna, men vi har ju köpt de för att använda dessa, istället för att maximera livslängden hos de olika inköpen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).