Motorsåg och handhållet

Välja bort Stihl pga deras kedjor?

154 inlägg 54492 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

volvo_per  
#415074 Någon som har tips ang stihls kedjor 3/8 1,6 mm. Har haft en 441 och nu 661 och får inte ordning på kedjorna. Har kört med husqvarna 576 och 3/8 och det är inga problem alls. När man gör instick är dom rent av otäcka ibland. Vibrerar och skakar så det knappt går att hålla i sågen. Husqvarnan är helt vibrationsfri vid samma körning. Har ni tips på någon bra filmall liknande husqvarnas till dessa kedjor? Går det få på husqvarna dvs 3/8 1,5 på mina stihl?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415096 Oregon har 3/8 1,6 till stihlsågar, har för mig att de heter 76 på slutet t.ex. vpx76. Borde komma ihåg när jag kör med dem själv men...

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

volvo_per  
#415103 Har sett det och dom funkar säkert bättre men frågan är vad man kan ha för mall. Misstänker att inte husqvarnas mall går över eller?

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415104 Oregons 3/8 1,6 blir lite knepig men Bachos mall passar även om den går lite trögt de första gångerna.

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

volvo_per  
#415105 Okej. För 5,2mm stihl fil? Eller kör man med 5,5 på oregons som husqvarna. Vart hittar man en sån mall?

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415108 5,5 till oregonkedjor de har lite högre tandprofil än stihl. 5,2 kan kanske passa på slutet av tandens liv.

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

volvo_per  
#415110 Okej. Då har jag bara två frågor kvar ;) kan man köra med original stihl svärd? dvs stämmer längden. eller måste man köpa ett oregonsvärd i tum?

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415117 Det skiljer inget i längd mellan stihl och oregon i de vanliga längderna de mäter på olika sätt bara.
Både stihl och oregon har bra svärd och kedjeguider på sina sidor så det krävs inte mycket detektivarbete. Jag kör med 15 och 18 tum och det är samma kedjelängder hos både stihl och oregon.

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

volvo_per  
#415120 Okej. Så det är bara köpa en 91 länkars 75LPX så passar den rakt av till mitt 71cm svärd då? Har för mig att husqvarna och oregon är samma men att stihl skiljer sig i längder..hm

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415130 Jag lovar inget men kolla i kedjeguiderna, stämmer det där så ska det passa.

Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415191 Ska du ha 91 drivlänkat med Stihl 3/8 är det samma antal oberoende av tillverkare.

Vilken kedja har du? Stihl har några olika i 3/8.
Vilken kedja provade du som funkade?

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

SawTroll  
#415213
volvo_per skrev:Någon som har tips ang stihls kedjor 3/8 1,6 mm. Har haft en 441 och nu 661 och får inte ordning på kedjorna. Har kört med husqvarna 576 och 3/8 och det är inga problem alls. När man gör instick är dom rent av otäcka ibland. Vibrerar och skakar så det knappt går att hålla i sågen. Husqvarnan är helt vibrationsfri vid samma körning. Har ni tips på någon bra filmall liknande husqvarnas till dessa kedjor? Går det få på husqvarna dvs 3/8 1,5 på mina stihl?



Det skyldes sannsynligvis at du har 73LPX på din 576, og 36RS på Stihl sagene. Om du bytter til 75LPX på disse, så forsvinner antakelig det meste av forskjellen. Eventuelt kan du hente et 1.3 mm sverd fra USA, og bruke 72LPX.

1.5 mm sverd til Stihl er så vidt jeg vet bare tilgjengelig I 13" og 15".

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415215
SawTroll skrev:
volvo_per skrev:Någon som har tips ang stihls kedjor 3/8 1,6 mm. Har haft en 441 och nu 661 och får inte ordning på kedjorna. Har kört med husqvarna 576 och 3/8 och det är inga problem alls. När man gör instick är dom rent av otäcka ibland. Vibrerar och skakar så det knappt går att hålla i sågen. Husqvarnan är helt vibrationsfri vid samma körning. Har ni tips på någon bra filmall liknande husqvarnas till dessa kedjor? Går det få på husqvarna dvs 3/8 1,5 på mina stihl?



Det skyldes sannsynligvis at du har 73LPX på din 576, og 36RS på Stihl sagene. Om du bytter til 75LPX på disse, så forsvinner antakelig det meste av forskjellen. Eventuelt kan du hente et 1.3 mm sverd fra USA, og bruke 72LPX.

1.5 mm sverd til Stihl er så vidt jeg vet bare tilgjengelig I 13" og 15".

Är 1,3 kedjor en bra idé på så pass rejäla sågar? De är väl ändå långt kraftigare än 1,3 kedjorna är byggda för?
Gällde det klyvsågning med logosol så vore det annorlunda men till huggning?

Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

halvproffs  
#415217 Tycker också att dom är tunna för starka sågar men har inte provat det har alltid kört 1,5mmm utom på småstihlarna. Och där hände en sak som aldrig hänt förut; Bytte till en ny kedja och den tog nästan ingenting. Kollade så man inte satt den bakfram, nej. Ryttarna låg lite under tänderna men filade ner dom lite i alla fall. Tog ändå ingenting och tänderna såg helt okej ut och vassa var dom. Kom in ca 4-5 cm in i trä sen var det tvärstopp. Satte dit en annan ny kedja och den skar som i smör. Stihlkedjor bägge två. Är det någon som varit med om något liknande?

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

volvo_per  
#415228 Men det står ju bara 71cm på stihlen är det 91 drivlänkar man ska ha då?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).