Motorsåg och handhållet

Stihl 201 ms

49 inlägg 27431 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stihl 201 ms

JensSkoog  
#415030 Nu vet jag inte hur gammal du är "Saw Troll", men om du hade kånkat omkring på
tunga sågar i mer än femtio år som jag, och aldrig sparat armar eller rygg, så kunne
du nog fattat varför det känns som himmelen när det finns en lätt såg som gör att
du kan holla i gång hela dan. En sådan såg är MS200 och 201! :lol: :lol:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl 201 ms

SawTroll  
#415243
JensSkoog skrev:Nu vet jag inte hur gammal du är "Saw Troll", men om du hade kånkat omkring på
tunga sågar i mer än femtio år som jag, och aldrig sparat armar eller rygg, så kunne
du nog fattat varför det känns som himmelen när det finns en lätt såg som gör att
du kan holla i gång hela dan. En sådan såg är MS200 och 201! :lol: :lol:

Gammel nok til å ha mange problemer med ryggen og diverse (andre) ledd - men jeg aksepterer allikevel ikke konseptet med "den lette kvistesagen". Kvistingen utgjør faktisk en stor del av sagbruken, mer enn noe annet i bjørk, og det blir helt feil å velge en mindre sag for dette - forskjellen i "tempo" blir ganske stor. Kapping til håndterbare stokker skjer jo gjerne samtidig, og da blir det enda mer meningsløst å bruke en liten og svak sag.

Et alternativ er selvsagt å vente med toppene (med sitt store antall småkvister) til neste tur i skogen, og da bruke em mindre sag, men I praksis har jeg aldri gjort dette.

Det jeg noen ganger har gjort er å sette større drev på 50 eller 60 cc sagen når det var kvisting og initiell kapping på gang (3/8"x8 på 60cc og .325x8 på 50cc), men gevinsten er knapt målbar for annet enn ren kvisting, og det gjør jeg som sagt vanligvis ikke.

Avatar Fallback

Re: Stihl 201 ms

SvenE  
#415709 Nu har jag köpt 201'an.
Ska bli kul att provköra den framöver när älgjakten är klar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 201 ms

SvenE  
#418303 Nu är den provad. 2 tankar blev det på torrgranar.
Inte är det samma tryck i 201'an som 550'n men klart trevlig att kvista med eftersom den är så lätt.
Dock upplevde jag att det var liten bensintank.
Hann bara med 3 torrgranar, när det var dags för tankning.
Är detta något jag får leva med eller blir det bättre efter några tankar?
Jag önskar att någon svarar. Ni med erfarenhet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 201 ms

bm555  
#418316 Stihl ms201 är en såg man inte kan vara utan. Bra till allt utom grova fällningar. Då har jag 560xpg. Sågen kommer att gå bättre och dra mindre bensin när det har fått gått ett tag. Jag har haft föregångarna ms020, ms200. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Stihl 201 ms

svampbob  
#418320 Jag har slutat hugga med min 201 ms. Jag har med den som reservsåg ifall jag skulle klämma fast 550in.
Till underröjning är 201 perfekt. Där jag gallrar i vinter så sprang jag i höst över med Stihlen och fällde allt klent.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 201 ms

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418368
SvenE skrev:Nu är den provad. 2 tankar blev det på torrgranar.
Inte är det samma tryck i 201'an som 550'n men klart trevlig att kvista med eftersom den är så lätt.
Dock upplevde jag att det var liten bensintank.
Hann bara med 3 torrgranar, när det var dags för tankning.
Är detta något jag får leva med eller blir det bättre efter några tankar?
Jag önskar att någon svarar. Ni med erfarenhet.


Samma för mig i början men nu efter 25 timmar så märker jag stor skillnad i bensinåtgången.

Användarvisningsbild

Stihl 201 ms

traktorz  
#418390 MS201 med sina klena kedjor (63PS, 63PM, 91VXL) är en utmärkt såg till dikesrensning, hugga gärdsgårdsvirke, samt till underväxtröjning.

Men steget upp till de nya och kraftigare .325" kedjorna (Oregon SpeedCut & Husqvarna X-Cut) märks med en kraftigare såg (45-50 cc jämförd med 35cc).

Även efter dryga hundratalet tankningar på vår MS201, så noterar vi att när bränslet är slut, så är det fortfarande mycket kedjeolja kvar. Så jag håller med om att bränsletanken kunnat vara något större på MS201.

Det sämsta med MS201 är att den är plastig, för att bli lätt, vilket gör att man får räkna med att frekvent byta plastdetaljer vid användande.

Vår stor-Stihl MS362C-Q och Jonsered CS2253WH/(HVA550XPG), tål mycket mer stryk och är mer att lita på, förutom att den inre kopplingen på Stor-Stihlen fryser ihop allt som oftast förstås.

Ref:
Stihl ms 201 M-tronic
Stihl ms 201 M-tronic
Stihl MS 362
Stihl MS 362
Senast redigerad av traktorz tis 15 nov 2016, 08:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 201 ms

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418402 Tycker nog 201, precis 200 gjorde, borde bli bra i klen gallring också. Så här långt verkar det så i varje fall. Men vist är det bra at ha en kraftigare såg att ta till.

Avatar Fallback

Re: Stihl 201 ms

Bm350boxer  
#419201 Införskaffade en dylik i veckan. Körde idag tre tankar i ett katastrofområde. Jätte nöjd. Jobbbet innebär allt från röjning via underröjning till gallring. Den blir förvisso en katt bland hermelinerna då övriga sågar är oranga. Undrar om jag börjar bli påverkad av Jens. :grin:

Avatar Fallback

Re: Stihl 201 ms

PeterN  
#419205 Ser att de flesta tar med 2 såg till skogen. Förr hade nog många två nästan identiska såg, men klart smartare med ett litet och ett lite större. Själv har jag kört ett 346 i många år plus ett MS 200/201. Det lätta Stihlsåget gör att gamla gubbar som jag klarat några timmar i skogen. I veckan fick jag ett ryck, köpte ett nytt 550. Jag är jättebelåten med det, känns just nu som det bästa såg jag haft någonsin, lite tyngre men med ett jäkla riv i mitt tycke. Det är ju alltid kul med nya grejer så både det gamla 346-såget och 200/201-sågen har fått ledigt i veckan som gått :grin:

Avatar Fallback

Re: Stihl 201 ms

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419260 No veit eg ikkje akkurat kor store bjørkene er i troms, ei heller kor grovkvista. For ein som er vant og sån så ville eg ha valgt ei 50 cc sag. Men dersom ein kjenne at saga blir ein belastning så ville eg kanskje sett meg etter ei litt lettare proffsag. Bjørk er jo mjukt å fint å skjera i så der bør vel ei sag som 201 kunna passa både til felling, kvisting og kapping så sant dei ikkje er alfor store da.

Avatar Fallback

Re: Stihl 201 ms

itfc  
#421914 Jag har bestämt mig för att inhandla en 201:a nu innan kampanjen tar slut men är osäker på svärdslängden. Ska man välja 12" eller 14". Sågen kommer användas till förstagallring för det mesta och ersätta min MS 192 som fungerat perfekt men kommer nu få en lugn ålderdom som reservsåg. Om ja väljer 12" kan jag då testa att även ha ha den kraftigare kedjan med nutt svärd även på 192:an eller är den för klen för detta. Vore skönt med inte allt för många olika kedjor m.m.

Användarvisningsbild

12" svärd

traktorz  
#421922 Meningen med MS192/MS193 (30cc) & MS201 (35cc) är ju att de ska vara lätta och smidiga, huvudsakligen som komplement till de starkare sågarna i klassen 45cc-50cc. Därför rekommenderas i första hand ett 12" svärd till MS201, och eventuellt med lättviktssvärdet för att verkligen löpa den linan fullt ut. Färre länkar att fila med 44 i st f 50 länkar på ett 12" mot ett 14" svärd. Kör själv mest med Oregon 91VXL044, 1.3 mm kedja för 12" svärd.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 201 ms

JensSkoog  
#421944 Holler med "traktorz" :-BD

Har körd MS200 med 12", 1,3 och det samma på MS192.
Satt 14" på MS200 och provkörde några dar, men for det första kändes
det onödvändigt och för det andra ogillade jag den ändrade balansen i sågen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).