Motorsåg och handhållet

Instick med batterisåg Hva 536 Li XP

40 inlägg 18911 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Instick med batterisåg Hva 536 Li XP

SawTroll  
#414532
cruisern skrev:Mange, Oregon 91PX som du skickade bild på verkar vara lika med H38


H38 er vel 90PX, ikke 91PX.

H37 er 91PX.

Designet på ryttere og "ramper" er imidlertid den samme.
Senast redigerad av SawTroll ons 26 okt 2016, 14:11, redigerad totalt 3 gånger.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Instick med batterisåg Hva 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414564
cruisern skrev:Mange, Oregon 91PX som du skickade bild på verkar vara lika med H38

Nix, H38 = 90 PX och är 1,1 mm. Filas med 4,5 mm fil.

91 PX är 1,3 mm.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Instick med batterisåg Hva 536 Li XP

cruisern  
#414566 Noterat. Det jag menade var att "Bumper drive links" är lika.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Instick med batterisåg Hva 536 Li XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414645 Oregon "P" såg ut så här. När sen Oregon blev blå och x lades till modell beteckningarna blev den PX
3/8Hobby är det i både 1,1 (90) och 1,3 (91)
Så det finns 90 och 91 kedja i P/PX modellen.
Sen finns det SG och VG modell förutom VP/VPX.

Det är viktigt att förstå att var tillverkare av kedjor har olika modeller av kedja i var typ och delning.
En mängd olika varianter i samma modell och delning.

Avatar Fallback

Re: Instick med batterisåg Hva 536 Li XP

Tretoppen  
#414646
cruisern skrev:Tack ”Tretoppen” för dina bilder.

När jag tittar på din 4:e bild så ser jag att Hva har större radie än Stihl. Mitt originalsvärd har inte den formen som du visar på bilden. Bilden på svärdet visar mer hur mitt 550 svärd ser ut. Om bilden visar ditt Hva-svärd så borde det vara bättre för instick. Då borde ju en Stihlkedja på ett Hva svärd vara ännu bättre. Jag är något förbryllad.

Standardlängden på Stihl 12” svärd är 44 dl men mitt Hva-svärd kräver 45 dl. Fungerar det med 44 länkar eller har du själv fixat 45 länkar när du använder Stihlkedjan till Hva originalsvärd.


Kjedet jeg benytter på 12" Husqvarna-sverdet har 45 DL og har produktummer 3610 000 0045. Det er ikke standard sortiment, så min forhandler måtte bestille opp dette.
Er raskt søk viser at det kan kjøpes bl.a. her: http://www.gardsman.se/skog/motorsagar/ ... 45-dl.html

Jeg skal se om jeg får gjort en liten test med både Husqvarna- og Stihlkjedet på Husqvarna-sverdet for å se om det er noen forskjell.
Stihl-sverdet er 14" og til det har jeg kun Stihl-kjeder.

Användarvisningsbild

Re: Instick med batterisåg Hva 536 Li XP

cruisern  
#414848 Testade idag mitt nya TechLite svärd och jämförde med originalsvärdet. Jag använde en nyfilad H38 kedja. Vilken skillnad. Med Techlite svärdet fungerade instick mycket bra och ut kom ”stora” fina spån. Med originalsvärdet fungerade återigen inte insticket och ut kom det bara ”trämjöl”. Skall fundera på om jag skall köpa Stihlkedjan med 45 dl som ”Tretoppens” hänvisade till. Tror inte det gör någon större skillnad. Väntar på ifall "Tretoppen" gör ett test

Första bilden visar mina svärd och hur dom ser ut relativt varandra och andra bilden visar skillnaden mellan TechLIte (underst) och originalsvärdet (överst). TechLite har samma geometriska nos som Oregon 15” , 1,5 mm som är mitt standardsvärd till min 550

Origon 18”, 1,5 mm
Origon 15”, 1,5 mm
Origon 13”, 1,5 mm
Husqvarna 13”, 1,3 mm
Husqvarna 12”, 1,1 mm TechLIte
Husqvarna 12”, 1,1 mm originalsvärd

1477580402_img_1410.jpg


1477580464_img_1411.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Instick med batterisåg Hva 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414850 Då är det alltså lika bra att investera i Tech lite nästa gång det är dags för svärdsbyte.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Instick med batterisåg Hva 536 Li XP

cruisern  
#415018 Min lokala ÅF hade idag en sågdag och Husqvarna hade en monter där med personal. På den 536 LiXP som dom hade i sin monter satt en annan originalkedja än den som jag har. Denna kedja hade ingen ”bumper drive link” som jag har på min originalkedja. Jag kollade den nya H38 som jag köpte och den hade inte heller en ”bumper drive link”. Allt väl med detta. Se bild nedan. Den nya kedjan överst. Kedjan är nu lik motsvarande Stihls kedja.

Jag tog upp med en av representanterna från Husqvarna frågan angående instick. Han bekräftade att instick inte fungerade med originalsvärdet. Han skulle själv testa med TechLite svärdet. Han hade heller inga lovord att säga om kedjan med ”bumper drive link”

1477654185_h38_2.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Instick med batterisåg Hva 536 Li XP

cruisern  
#415227 Den H38 kedja (5818079-45) som Husqvarna numera levererar är lika med Oregon 90S.

1477728188_oregon_brand_90s_3_8__pitch_chainsaw_chain.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Instick med batterisåg Hva 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739294
Niking skrev:Vi får väl hoppas på att Husqvarna snart tar fram en superkedja till batterisågen i sin nya kedjefabrik.
/Niklas


Denna superkedja skulle väl i så fall vara SP21G, som är 1,1mm 0.325". Den kräver alltså både ett nytt svärd och ett nytt drivhjul, jämfört med H38-kedjan. SP21G sitter numera original på både 535i XP och 540i XP.

Husqvarna har tagit fram ett särskilt filkit (med smaragdgrön rullmall) till SP21G-kedjan, som ska filas med 4,0 mm fil.

I vart fall bytte jag nyligen från H38 till SP21G på min gamla 536 LiXP och fick en mycket trevligare såg. Insticken fungerar äntligen så som de ska göra på en skogssåg. Jag kan därför varmt rekommendera ett byte från H38 till SP21G på Husqvarnas batterisågar.

H38 vs SP21G diskuteras i Niking - X-cut SP21G mini vs H38
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).