Skogsröjning

Röja i stråk?

27 inlägg 12565 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röja i stråk?

forest.  
#414935 Röjer ni stråk på 2-4m när ni röjer ungskog?
har inte fått till teckniken med denna metod men misstänker att det blir lättare att lämna lagomt antal stammar kvar och att det går fortare, har lätt för att spara för mycket stamm skärsilt om det är fina stammar så tips på hur ni röjer vore trevligt



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röja i stråk?

isteskog  
#414967 Jag röjer stråk på 2-5m och försöker få till det så att tanken är tom eller att man tankar när man kommer tillbaka med "slaget" (stråket). Är bestånden små så röjer jag mig runt, men lämnar oröjt mot där jag började och tar det sist. Annars får man kliva i det röjda ..... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Röja i stråk?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417501 Röja i stråk kan jag inte påstå att jag gör. Men försöker hålla kanten till det röjda. Så man inte missar nåt.

Det är som sagt lätt att ta för lite. I synnerhet om det är luckigt och täta partier.
Då får man titta på håll så man får blick över hur det ser ut. Så det finns utrymme att växa för kronorna.:smile:

Bensinen tar alltid slut när det är som roligast. Så man får leta upp dunken. :wink:
Man behöver pausa lite. :roll:

Avatar Fallback

Re: Röja i stråk?

jannee  
#417510 Röjer också i stråk, bredden varierar men försöker klara fram och tillbaka under 75 minuter - en tank brukar nämligen vara så länge. Smala skiften kan bli två ggr fram och tillbaka.
Kan också vara bra att ha en röjd/oröjd kant att följa när man går tillbaka så man inte går vill. :oops:

Avatar Fallback

Re: Röja i stråk?

isteskog  
#417514 Går du vill på egen mark, Jannee ...... :lol:

Avatar Fallback

Re: Röja i stråk?

jannee  
#417516 Skratta du Isteskog men när man gör sista röjningen är det lätt hänt att man snurrar runt och till slut inte vet vilket som är norr eller söder, framförallt när det är mulet och alla granar ser likadana ut, man ser ju inte mer än 5 till 7 meter åt något håll.
Kan också vara början till Alzheimers - Usch :oops:

Avatar Fallback

Re: Röja i stråk?

isteskog  
#417520 Lite på sidan om ämnet ..... men minns en gång när jag skulle åka skidor och titta på en avverkning (modell grovtall) på ett berg i närheten. Åkte i ett skotarspår i ca 5cm snö. Kom ner i ett skidspår och följde det. Såg en vändplan .... va f-n har dom byggt en ny väg så här sent på året som jag missat :???: Fortsatte en bit till ..... Ridå :lol: Kom ner till min egen bil!! Jag hade åkt skotarspåret som gick i en cirkel och var bergsäker på var jag var .... trodde jag .... :oops: Måste skratta när jag tänkte på hur säker man kan vara fast det är hur fel som helst .... :roll: :lol:
P.S Var bara ca 25 år då ....... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Röja i stråk?

ananders  
#417525 Lite beroende på hur skiftet ser ut men i de flesta fall går jag ett smalt stråk iväg från dunken till änden av skiftet, inte mycket bredare även vad jag kommer åt genom att gå rakt fram.
När jag vänt tillbaka tar jag ett bredare stråk, gissningsvis mellan 5 till 8 m. Går den bredden så länge jag tror bensinen sedan räcker med ett smalt slag fram till dunken. Ibland gör jag bedömmer tankens räckvidd ganska grovt :roll: och får kämpa mig fram till dunken i det röjda.

Avatar Fallback

Re: Röja i stråk?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417536 Tror inte man förlorar så mycket på att köra 3/4 tank bara, och sen vara tillbaka. Trist att släpa röjsågen i det röjda!

Användarvisningsbild

Re: Röja i stråk?

ananders  
#417547
Mangan skrev:Tror inte man förlorar så mycket på att köra 3/4 tank bara, och sen vara tillbaka. Trist att släpa röjsågen i det röjda!


Du har så rätt.

Avatar Fallback

Re: Röja i stråk?

c_andersson  
#417623 Fick alltid leta efter bensin dunken när jag röjde, så nu sitter den fast i röjsågselen istället..

Användarvisningsbild

Re: Röja i stråk?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417682 Jag brukar undvika att gå i det röjda i möjligaste mån. Man kan ju gå över det om det är bättre terräng utanför trakten såklart men jag brukar undvika det.
Ritade en fin bild i paint som exempel på hur jag röjer, starten är i vänstra nedre hörnet. Jag har en liter extra bensin med mig i selens ryggsäck.
1.a tanken (grön) upp längs kanten och sen tillbaka en bit (eller kör rakt om det är långt till bakkanten av trakten), tanka sågen och kör tank 2 (blå).
Hämta dunken från startpunkten och fyll såg + flaska, röj lila och brun linje. Flytta dunken (en kort bit bara) och röj rosa linjen och fyll sen sågen för dag två. Åk hem :smile:
Dag 2. lämna dunk och ryggsäck vid starten, gå till sågen och röj "hemåt", fyll såg och flaska och röj röd och lila och sen har du bara en kort bit till dunken för sista slaget. Klart :mrgreen:
Det blir som att man har en depåplats ungefär mitt på trakten dit man strävar att komma lagom när tanken är slut. Har man röjning som sitt yrke så bör man kunna styra sitt slag så man har ganska tomt i tanken när man kommer till tänkta rastplatsen, har ofta runt 5 minuters röjning kvar i tanken, det är som att man rätar ut slagen mot slutet :)

Ungefär såhär kan man köra på alla trakter, man får bara dela upp den i flera delar om det är en stor trakt. Finns ingen anledning att röja så man måste gå kors och tvärs för att leta efter dunken.

Avatar Fallback

Re: Röja i stråk?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417687 Jag röjer i stråk och försöker vända vid naturliga avgränsningar som bergskanter e dyl.
Brukar bli trött innan bensinen är slut röjer med en Huskv. 345F och den är bensinsnål :smile:
Eller så håller jag för lågt tempo.
Ang. att gå vilse så har jag gjort det på egen mark i tät skog.

Användarvisningsbild

Re: Röja i stråk?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417688 Jag tror nog att alla som vistas mycket i skogen har gått vilse nån gång, jag har då varit helt vilse två gånger. Konstig känsla det där. Eftersom man är skogsvan och känner till områdena hyfsat bra så är det ju bara att ta ut en riktning och hoppas på det bästa, det är sällan långt till bebyggelse i de här trakterna.

Avatar Fallback

Re: Röja i stråk?

isteskog  
#417693 Vilse i min egen skog har jag aldrig varit. Däremot på andras skogar har man kommit fram på fel ställe än det man hade räknat med :wink:
Däremot har jag varit vilse flera gånger när jag orienterat ..... :lol: Upplandsterrängen på våren när det är blött överallt är svårt. Har även vimsat till det ordentligt i Östra Jämtland/Ångermanland/Medelpad ett antal gånger .... :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).