Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek eller Yamaha Grizzly?

40 inlägg 22229 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

Hema  
#392940
Mattias_sjogerdala skrev:Hur mycket tycker ni att en Yamaha Grizzly 600 är värd?
Har en sådan på gång men vet ej vad ett rimligt pris är.
Vinsch bak, fina däck, bra skick, 900 mil, årsm. -99.
Plus en Nima boogiekärra med insatsflak, galvat.

/Mattias

En bild hade nog gjort det enklare, men runt 30? Allt beror mycket på skicket, när det är lite äldre grejer.

Användarvisningsbild

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

totaya79  
#392962 Är lite osäker men har för mig att 600 saknar centifugalkoppling, fungerar säkert bra ändå men jag skulle aldrig köpa en rem-atv utan koppling. Kan vara värt kolla upp det före ev köp.

Avatar Fallback

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

Mattias_sjogerdala  
#392976
Hema skrev:
Mattias_sjogerdala skrev:Hur mycket tycker ni att en Yamaha Grizzly 600 är värd?
Har en sådan på gång men vet ej vad ett rimligt pris är.
Vinsch bak, fina däck, bra skick, 900 mil, årsm. -99.
Plus en Nima boogiekärra med insatsflak, galvat.

/Mattias

En bild hade nog gjort det enklare, men runt 30? Allt beror mycket på skicket, när det är lite äldre grejer.
ImageUploadedByskogsforum forum1463816623.589504.jpg


OK.
Tack. Här kommer en bild.

Avatar Fallback

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

Mattias_sjogerdala  
#392977
totaya79 skrev:Är lite osäker men har för mig att 600 saknar centifugalkoppling, fungerar säkert bra ändå men jag skulle aldrig köpa en rem-atv utan koppling. Kan vara värt kolla upp det före ev köp.


Om man använder den som transport till och från skog, utan tyngre laster?
Är det kärran du tänker på med kopplingen?

/Mattias

Användarvisningsbild

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

totaya79  
#393033 Det funkar den garanterat till, och förmodligen till allt annat också vara man kör med det åtanke. En atv utan C-koppling friar variatorerna från variatorremen , som på skoter, och den kan bränna remmen vid hög belastning vid start och avancerad krypkörning. Polaris och tror alla can-am samt alla 2-cylindriga utom t-caten har detta system så det går fint utan. Man får snabbare och rappare respons med detta system, perfekt på lek-och-bus maskiner.
Atv med C-koppling friar aldrig remmen från skivorna utan ligger alltid an mot skivorna och C-koppling tar belastningen vid start och krypkörning=i princip omöjligt att bränna remmen.
Kan vara bra veta före köp, obs osäker sagt om 600 har det. Lycka till med köpet. :-BD

Avatar Fallback

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

Hema  
#393045 Tycker det är svårt, men en 30-35.000:- är nog inte tokfel iaf. Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

Mattias_sjogerdala  
#393101 Bra info. Tack!
#Hema
#totaya79

Användarvisningsbild

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

henrik_1  
#393467 Hej!
Jag har en Yamaha Grizzly 700 med en driven Avesta 3,2.
Tänkte berätta lite om mina erfarenheter av detta ekipage.
Vi har 18 hektar skog och köpte ekipaget för att klara våra gallringar utan att ha in stora maskiner som gör breda gator och riskerar att köra sönder marken där det är mjukt.
Har haft Avestan sen 2010 och har nog kört ut ca 350- 400 kubikmeter. Köpte 700:an i höstas, körde tidigare med en 450 men den va lite för klent.
När vi planerade för hur vi skulle investera så va mångsidigheten viktig, att kunna använda den till mer än bara köra ut massaved. O sen fick det inte bli hur dyrt som helst, o köpa en skotare när man bara äger 18 ha där 80 % är ungskog efter Stormen Gudrun skulle vara vansinnigt.
Därför blev det Fyhjuling och vagn.
Vi använder fyrhjulingen mkt till transportfordon och vi har tippvagn till den och en minigrävare och det har vi haft stor nytta av.
Fördelarna är mångsidigheten, ett vettigt pris och minimala markskador och smala stickvägar.
Nackdelarna är väl att det tar längre tid, man får inte med sig så jättemycket kubik per lass.
Det är nog svårt att räkna hem det, det beror väl på hur man räknar. men smidigt att ha ett ekipage för att fixa vändfällor osv.
Ramstyrning och drivning på vagnen rekomenderar jag varmt.
Jag är väldigt nöjd med mitt ekipage men hade ju inte tackat nej till en lite större avesta vagn.
Lycka till med investeringen

Användarvisningsbild

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

Brannäs  
#414873 Tack för alla svar i min tråd! Det blev en Vimek 620 av 2008 års modell. Hoppas att jag kan räkna in denna investering på några år..... Om inte annat så blir det bra motion att börja hugga lite mera aktivt! Jag lovar att återkomma med bilder från med- och motgångar med min nya arbetskamrat!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

sundelius  
#414891
Brannäs skrev:Tack för alla svar i min tråd! Det blev en Vimek 620 av 2008 års modell. Hoppas att jag kan räkna in denna investering på några år..... Om inte annat så blir det bra motion att börja hugga lite mera aktivt! Jag lovar att återkomma med bilder från med- och motgångar med min nya arbetskamrat!

Grattis Brannäs,tror du gjorde ett bra val :!:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).