Traktorn i skogen

Snökedjor till traktor och skogsvagn.

23 inlägg 17965 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Snökedjor till traktor och skogsvagn.

BM 35  
#414845 Men man ser ju aldrig någon skogsmaskin som har ringkedjor nu mer,,Band må ju gör lika stor skada på väg som Ringkedjor

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Snökedjor till traktor och skogsvagn.

Göt  
#414898 Man får väl inte köra med band på väg heller. Men ringkedjor kommer jag ihåg var väldigt hoppiga man kunde inte åka så värst fort. Piggkedjor fungerar lika bra.

Avatar Fallback

Re: Snökedjor till traktor och skogsvagn.

Eremiten 74  
#414961 När ni pratat om att man inte får köra på väg är det asfalterad väg ni menar då ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Snökedjor till traktor och skogsvagn.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414966 Det relaterar till Mangans inlägg om ringkedjor, de är skoningslösa mot alla vägar, belagda eller ej. Ringkedjor kallas även skarpskor om du inte är bekant med termena innan.

Bild


Broddkedjor brukar jag köra med på asfalt men för kedjornas skull tar jag det lugnt. Om det är lagligt eller ej är det mycket åsikter om, var jag har förstått så får man inte skada beläggningen men tror inte det finns något generellt förbud.

Avatar Fallback

Re: Snökedjor till traktor och skogsvagn.

Eremiten 74  
#414968 Jo jag är bekant med ringkedjor men bra med en bild :-)
Enligt min åsikt så bör man bara köra på asfalt med piggkedjor om den är snö eller is belagd. Om man har en normal stor eller stor traktor ( över fyra ton )

   TS
Avatar Fallback

Re: Snökedjor till traktor och skogsvagn.

johanerik  
#474887 Jag har lite svårt att hitta vart jag köper Gunnebo-kättingarna. Har någon ett tips?

Avatar Fallback

Re: Snökedjor till traktor och skogsvagn.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474948
johanerik skrev:Jag har lite svårt att hitta vart jag köper Gunnebo-kättingarna. Har någon ett tips?



Lantmännen maskin har haft tidigare. Gunnebo har även bytt namn på sina kedjor till Nordchain.

Användarvisningsbild

Re: Snökedjor till traktor och skogsvagn.

svampbob  
#475096 Jag sitter och tittar efter nya kedjor till vimeken och här är ett alternativ.
http://nordchain.com/blog/products/piggelin-flex-11/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).