Friluftsliv, Naturturism

Kalle i Sellnäs sandlåda för vuxna

19 inlägg 22484 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kalle i Sellnäs sandlåda för vuxna

Fredrik Reuter  
#414514 Upplevelsepaket på landet och naturturism är något som storstadsbor och turister mer och mer börjar sukta efter. Det borde finnas en enorm potential för skogsägare och markägare runt om i Sverige, dessutom med mycket goda inkomstmöjligheter.
Men det verkar inte finnas så många som satsat på denna gren ännu, men en välkänd verkar i alla fall vara Kalle i Sellnäs utanför Borlänge som sedan flera år tillbaka erbjuder en sandlåda för vuxna.
Här kan man köra både lunnare (Kockum 860, 2st), skotare (Kockum 84-35 samt Ösa 260) samt schakt- och grävmaskiner, något som säkerligen är mångas stora dröm, trots, eller kanske beroende på, urbaniseringen.

Kalle Eriksson i Sellnäs verkar vara tämligen ensam i Sverige med att erbjuda maskinkörning, hoppas att fler kommer haka på denna lösning framöver, vem blir först med att "hugga skog med skördare"?

Är det någon hos oss som varit i sandlådan i Sellnäs och testat? I så fall, vet du vad det kostar att köra maskin hos honom? Jag hittade lite gammal info om priser hos honom och det verkade som att det inte var några överpriser direkt, troligtvis är Kalle en sann entusiast, annars borde det kosta att hålla igång de gamla maskinerna.

Vi har varit och berört dessa företeelser tidigare på skogsforum, bl a i Fredrik Reuter - Affärsidé? Självhuggning för hipsters.

Här är några videos från Kalles sandlåda:





Vad tycker/tror du, är detta något som du skulle kunna hålla på med? Om inte, skulle du vilja besöka en sådan upplevelse?



   TS
Avatar Fallback

Re: Kalle i Sellnäs sandlåda för vuxna

jannee  
#414524 En jäkla synd att inte Kalle håller till i Ullared, hade annars varit helt perfekt, frugans shopping på GeKås och gubben sittande bakom spakarna i någon maskin :grin: .

Användarvisningsbild

Re: Kalle i Sellnäs sandlåda för vuxna

Skogshuggarn  
#414529 Lite trist bara att "lulla runt" på en slinga. :roll:
Man vill ju "lasta stock och gräva diken" 😈

Vad tar han timmen el per maskinprovning?,,,någon som vet?

Avatar Fallback

Re: Kalle i Sellnäs sandlåda för vuxna

tallen100  
#414530
jannee skrev:En jäkla synd att inte Kalle håller till i Ullared, hade annars varit helt perfekt, frugans shopping på GeKås och gubben sittande bakom spakarna i någon maskin :grin: .

Blir det inte nog dyrt med hennes shopping, nu skenade smålänningen iväg tror jag :wink: .

Avatar Fallback

Re: Kalle i Sellnäs sandlåda för vuxna

tallen100  
#414531
Skogshuggarn skrev:Lite trist bara att "lulla runt" på en slinga. :roll:
Man vill ju "lasta stock och gräva diken" 😈

Vad tar han timmen el per maskinprovning?,,,någon som vet?

Minns inte men har för mej det stod priser i typ Traktor Power för nått år sen har för mej det var en skaplig timmpeng och på dom större törstiga maskinerna ökande han på med bränsletillägg, b.la. tror jag han hade en Åkerman H25:a som han tog 250kr extra i KVARTEN för dieseln. Tror inte något var direkt billigt egentligen, och det kostar såklart att både ha och hålla grejorna igång.

Användarvisningsbild

Re: Kalle i Sellnäs sandlåda för vuxna

Skogshuggarn  
#414533
tallen100 skrev:Tror inte något var direkt billigt egentligen, och det kostar såklart att både ha och hålla grejorna igång.


Gillar hur han specar och "kundförklarar" kopplingen på 860´n.

"TVÄRSLÄPP INTE KOPPLINGEN I NERFÖRSBACKE,,,DÅ EXPLODERAR DEN!" :lol:

Avatar Fallback

Re: Kalle i Sellnäs sandlåda för vuxna

tallen100  
#414536 :lol: :lol: :lol: Tänkte detsamma.

Användarvisningsbild

Re: Kalle i Sellnäs sandlåda för vuxna

Jeep  
#414545 Jag har pratat med Kalle då vi tänkte åka iväg ett gäng från jobbet. Han vill ju att man är några stycken som kommer samtidigt, det går inte bara att dyka upp ensam och tro att man får köra.

Han var ofta bokad på helgerna men om man kunde komma en vardag var det inga problem. Lunch ingår i priset som inte var avskräckande när jag pratade med honom...
Det som lockade mig var att gräva med en H16 och jag skulle nog kunna tänka mig att slanta upp 200kr för att gräva lite med en H25 (finns ett fint klipp på youtube när han drar hem den maskinen).
Det blir nog en resa dit till våren för oss...

Avatar Fallback

Re: Kalle i Sellnäs sandlåda för vuxna

jannee  
#414546 Vill minnas att han tog 1500 kr för 2 timmar/skalle, men det var nog 2 år sedan. Efter vad jag förstod tog han inget extra om man vill ha H 25:an.
Kalle är nog lite för omständlig när han startar D7:an, när man väl fått igång startmotorn är det bara till att sedan försöka få igång dieseln. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Kalle i Sellnäs sandlåda för vuxna

Erre  
#414550 Han har mycket roligt :mrgreen:


Användarvisningsbild

Re: Kalle i Sellnäs sandlåda för vuxna

Erre  
#414551


Nästa Sfo träff kanske ska vara där. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kalle i Sellnäs sandlåda för vuxna

Vardon  
#414555 Det finns mat , fika, boende och whisky ungefär 5 mil därifrån @erre, fast du vågar ju inte.... :)

Användarvisningsbild

Re: Kalle i Sellnäs sandlåda för vuxna

Skogshuggarn  
#414556
jannee skrev:Vill minnas att han tog 1500 kr för 2 timmar/skalle, men det var nog 2 år sedan. Efter vad jag förstod tog han inget extra om man vill ha H 25:an.:


"Överkomligt"!.

Den där mannen måtte även äga en högtryckstvätt "av guds nåde"?. :shock:

Avatar Fallback

Re: Kalle i Sellnäs sandlåda för vuxna

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414559 Försvaret har sålt sånna med men deras spolplattor ingick bara om du köpt fastigheten med :D

Sett några av filmerna på tuben, synd de är så långt dit :shock:

En sån provkörning hade nog varit ännu roligare än att testa Ferrari 458 o Lamborghini Gallardo som jag fick i 50års present :mrgreen:
Senast redigerad av gnisten83 tis 25 okt 2016, 17:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kalle i Sellnäs sandlåda för vuxna

Erre  
#414560
Vardon skrev:Det finns mat , fika, boende och whisky ungefär 5 mil därifrån erre, fast du vågar ju inte.... :)

Taget!!
Till våren kör vi @Vardon!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).