Jakt och Fiske

Skaffa Älghund!

20 inlägg 14702 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skaffa Älghund!

T Landström  
#414384 Som jag skrev i älgjaktstråden har jag tagit beslutet att skaffa mig en älghund...och det lutar mycket åt att det kommer bli en Gråhund!

Jag vet att jag är ute tidigt...men ska man ha tag på en bra hund så måste man ju vara ute i god tid :)

Nu tänkte jag man kunde få lite tips om vad jag ska tänka på när man skaffar älghund..
Tips på uppfödare, kommande valpkullar etc :)



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skaffa Älghund!

halvproffs  
#414413 Trodde Värmlänningar hade Hälleforsare som är en stark o robust hund.

Avatar Fallback

Re: Skaffa Älghund!

axwell  
#414422
halvproffs skrev:Trodde Värmlänningar hade Hälleforsare som är en stark o robust hund.


Nja, det behöver väl inte T Landström, så en Jämthund skulle så fall vara mer än lika bra. :roll: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Skaffa Älghund!

Bax  
#414423 Det viktigaste är att hunden får mycket tid i skogen.
Annars, prata med avelsråd, bekanta som har bra hundar om vart dom köpt dessa, vilka blodslinjer bla bla.

I mitt tycke ska du inte stirra dig blind på argumentet 'tidig jakt', hundarna måste få tid att mogna mentalt.

Användarvisningsbild

Re: Skaffa Älghund!

T Landström  
#414427
halvproffs skrev:Trodde Värmlänningar hade Hälleforsare som är en stark o robust hund.

Nu är jag inte värmlänning [WINKING FACE]

   TS
Avatar Fallback

Re: Skaffa Älghund!

mooos73  
#414436 Jämthundar har en fantastisk mentalitet.

Användarvisningsbild

Re: Skaffa Älghund!

Erre  
#414439 Kul Landström!

Bax är inne på rätt spår.
Oavsett vilka föräldrar hunden har och hur bra dom är så är varje individ unik på sitt sätt.

Mycket tid tillsammans och så mycket som möjligt av den i skogen så ser du snart utvecklingen.
Och döm aldrig ut en hund som oduglig för fort.

Användarvisningsbild

Re: Skaffa Älghund!

Kse  
#414501 Hellre katt än jämthund. :grin:

Avatar Fallback

Re: Skaffa Älghund!

hfab  
#414507
Kse skrev:Hellre katt än jämthund. :grin:

Utveckla gärna. Jagar du själv med katt?[emoji1]
Jag kan tänka mig att dom har lite klent skall, men det kanske uppvägs av andra kvalitéer.
Jämtar brukar väl oftast ha hyfsat bra skall. Med enligt dig går dom bort, för att??

Avatar Fallback

Re: Skaffa Älghund!

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414510 Du som bor nära gränsen borde också blicka lite västerut. Jag vet inte hur läget är idag men när jag jagade i Norge hade vi fantastiska gråhundar (norsk älghund). Min forne jaktkompis där hade flera champions men har nu slutat med hundar.

Användarvisningsbild

Re: Skaffa Älghund!

Bax  
#414522 Det jag menade förut är att det är mycket viktigare att hunden får tid i skogen till att bli bra, än att den har utmärkta blodslinjer.
Både bra blodslinjer och mycket tid i skogen är naturligtvis bästa kombon.
En valp med aldrig så bra anlag och blodslinjer blir inget i skogen om den bara får stå i hundgården hela tiden.

Jag valde Jämthund för deras sociala egenskaper de 300 dagarna man inte jagar med den.
Nu har väl gråhundsaveln de sista två decennierna fått även dessa att bli "folkligare", har jag hört. Jag har ingen egen erfarenhet av moderna gråhundar.

Jag antar att du varit här redan http://www.alghundklubben.com/

Användarvisningsbild

Re: Skaffa Älghund!

Kse  
#414534 Till att börja med så ger jag inte mycket för katter, lömska jävlar som sätter klona i en utan minsta förvarning.
Jag är en utpräglad hundmänniska, bara så den saken är utredd.
Men jag förstår ju att man inte kan häva ur sig en sån sak om man inte har ordentligt på fötterna, även om det är med glimten i ögat.
Att förolämpa en annans jakthund, som hel ras eller än värre som enskild individ är inget att ta lätt på.

Så mina argument mot jämthunden eller snarare för gråhund är till att börja med storleken på hunden.
Mina hundar är 95% sällskapshundar och 5% jakthundar om man mäter i tid.
En stor jämthund är ju i storlek som en renkalv och inte helt enkel att ha med i bilen eller i maskinen. Kanske inte så avgörande för jakten men nog så viktigt ändå.
Jag gillar gråhundens förmåga att söka på spår där jag upplever att jämthunden inte är lika säker, när det kommer till vittring så ser jag ingen större skillnad i sök.
Jämthunden kan vara lite sen att komma igång och det är väl inte ovanligt att det tar både två och tre år innan det tänder till på riktigt, gråhunden upplever jag däremot vara tidig i jakt och funkar oftast redan första året.
Vad gäller skall så kan jag varken säga bu eller bä, jämten har ju ett grövre med dovare skall mot gråhundens lite mer gälla.
Vad som hörs bäst vette fåglarna.

Sen kan jag tycka att jämten gör onödigt långa sök jämfört med gråhunden, känns som om jag har bättre koll på hunden och omgivningen när jag jagar med gråhund.

Jag uppvuxen med gråhundar och det är det enda som har existerat på våran backe med två gårdar så länge nån kan minnas, kan hända att jag är lite färgad av det. :)
Men nu har vi (farsan) faktiskt haft två jämtar på rad och jag har hunnit jaga en hel del med dom, däremot har vi ingen gråhund i stallet för tillfället men söker just nu efter lämplig valp.
Både grå och jämthund är väldigt sociala raser, laikor och karelare har jag dock inga bra erfarenheter av.

Hellre jämthund/gråhund än katt en en populär dekal att ha i bakrutan här i krokarna.
En annan är "Gråhund, varje Jämthundsägares dröm. :lol:
@hfab

Användarvisningsbild

Re: Skaffa Älghund!

halvproffs  
#414537 Är det ingen som jagar älg däruppe med Nobsar @kse. Har själv haft en stor hanne som var duktig på älg. Spelar egentligen ingen roll vilken ras, huvudsaken att dom är trevliga och bra att jaga. En av dom bästa älghundarna här genom tiderna var en blandrastik men bla gråhund/Sibirien husky i.

Användarvisningsbild

Re: Skaffa Älghund!

Kse  
#414539 Både Norrbottensspets och Finnspetsen används till älgjakt även om dom nog är vanligast till enbart fågeljakt.
Min ständige vapendragare Ronja är ju en blandras där mamman är renrasig Hälleforsare och pappan 50% Gråhund 25%Finnspets och 25% Norrbottensspets.
Hon har inte funkat riktigt bra än, jättefint sök och hittar älg men är alldeles för hård i upptaget så det är svårt att få dom att stå. När hon kommer till annan hund som skäller så går det däremot hur bra som helst. Sen har hon lite för mycket intresse för fågel men det kanske växer bort, eller så får man väl ha henne för fågeljakt. :grin:
1477404995_image.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Skaffa Älghund!

T Landström  
#414542 Mina tankar kring detta...
Att mitt val föll på Gråhund är att jag har en farbror utanför Umeå som haft många gråhundar och skjutit mycket älg för dom...sedan har min kusin en gråhunds tik som är otroligt social...som jag förövrigt passat några gånger...
Sedan gillar jag formatet på gråhunden...

Som några skriver så måste ju hunden få mycket tid i skogen på ett eller annat sätt...
Sedan om det blir en bra hund eller inte hänger nog mycket på kemin mellan hund och hundförare...precis som mellan människor...en del funkar man med och andra funkar man inte med...

Det största orosmomentet är nog våra grå vänner i skogen...och många tankar kretsar kring just det...vågar man jaga med löshund om 5-10 år...???
Ska man testa att köpa en skyddsväst till hunden... Kanske lika bra att vänja den med västen från unga år...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).