Gallring

Massaved eller småstock???

17 inlägg 7001 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Massaved eller småstock???

Kim74  
#414365 Jag skall gallra manuellt 2 ha tall och granskog som är ca 70 år gammal. Tänker sälja som leverans.

Har nu fått flera offerter från olika uppköpare. En del köper stock (T15 cm och G16 cm) småstock (12 cm) och massaved (6 cm). Andra köper endast stockar och massaved.

För småstocken får man 5 euro+moms mer per m3 än för massaved (åtminstone i Finland i dagsläget).

Började räkna och fundera enligt Tors räknebok och kom fram till att t,ex ifall småstocken är 50 dm lång och 16 cm i grövre ändan samt 12 cm i klenare ändan så blir det enligt följande:

Småstock: volym 0.0565 m3 x 34e = 1.92 euro
Massaved: volym 0.0785 m3 x 29e = 2.28 euro

Dessutom går det ju avsevärt snabbare att göra massaved då längden får variera mellan 27-55 dm. Plus att man behöver en sortering mindre att hålla koll på då man kör ut virket.

Rätta mig om jag har fel men enligt mina beräkningar är det ur skogsägarens ekonomiska vinkel sett, urdumt att "pracka" på med småstock istället för att göra massaved av allt som inte räcker till vanliga stockar.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Massaved eller småstock???

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414373 70 år, vad är det för bonitet? Är det klent så blir det väl svårt att få särskitl mycket kubb/småstock. Jag hade då gått på massaved. Vid grov andragallring, kanske kubb lönar sig. Hur många m3 räknar du emd totalt?

Användarvisningsbild

Re: Massaved eller småstock???

Kim74  
#414389 Ca 220 m3/ha. Marken är bördig. Tanken är att ta bort så mycket tall som möjligt, rensa diken och låta växa i ca 10-15 år.

   TS
Avatar Fallback

Re: Massaved eller småstock???

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414407 Hur höga är granarna?? Granar 70 år på bördig mark låter högt. Blöt mark på det låter som stormskador. Är tallarna klena då? En bild hade nog hjälpt till.

Användarvisningsbild

Re: Massaved eller småstock???

Kim74  
#414416 Lite svårt att få bra bilder. Tätare och glesare om vart annat. Träden är ca 18 meter höga. har tyvärr inte blivit skött av tidigare ägare. Skall göra ett försök i höst/vinter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Massaved eller småstock???

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414418 Kan du inte behålla tallarna? Gles ut dom lite försiktigt bara? Är det blåbärsris man ser där?

Användarvisningsbild

Re: Massaved eller småstock???

Kim74  
#414420 Skall lämna ca 900-1000 stammar per hektar. För att undvika snö och stormskador tar jag inte glesare än så. Gör det manuellt för att undvika skador på rötter och stammar. Och för att det är roligt. Räknar med att det tar ca 30-40 arbetsdagar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Massaved eller småstock???

Kim74  
#414421 Enligt skogsvårdsföreningsmannen är det bäst att lämna så mycket gran som möjligt. Granen skall svara bäst på gallringen enligt honom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Massaved eller småstock???

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414428 Tar du bort all tall försvinner ju en stor del av beståndet. Det ser inte heller ut som om granarna är så höga att de kan ge något vindskydd åt tallarna.

Hur som, skall du ta bort tallarna ser det ut som du kan få en del klen stock.

Användarvisningsbild

Re: Massaved eller småstock???

Kim74  
#414464 Jo tyvärr har träden stått alltför tätt och är nu långa och ganska klena med små kronor (tallarna). Jag gallrar ut ca 70 m3 per hektar. Fastän gran skall prioriteras så lämnar jag förstås tall där den inte står för nära någon gran. Tänkte senare göra inlägg i tråden om manuell gallring efter att jag kommit i gång.

I och med att det kommer så mycket klent virke började jag fundera på det här med massaved eller klenstock. Det är väl kanske smartast att provhugga lite och sedan bestämma vad jag satsar på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Massaved eller småstock???

plutten  
#414469 Har du kollat med Junnikkala?

Användarvisningsbild

Re: Massaved eller småstock???

Skogshuggarn  
#414470
Kim74 skrev:
I och med att det kommer så mycket klent virke började jag fundera på det här med massaved eller klenstock. Det är väl kanske smartast att provhugga lite och sedan bestämma vad jag satsar på.


Exakt!.

Kolla vad du har för ungefärlig brösthöjdsdiam i medel och provaptera för att se vilka längder du kan få ut för att hålla bra över 15 cm/to på rotstocken (klentimmer) . Ser ut att vara skaplig "slantall" där som behöver enkelställas.

Jag hade (precis som Mangan är inne på), satsat på tallen, och låtit gran och löv fylla ut i ev "luckor", men nu gillar jag ju "blandbestånd". Talltimmer brukar dessutom ge bästa avkastningen när det är dags för slutavv.

Avatar Fallback

Re: Massaved eller småstock???

plutten  
#414505 Jag tror nog att du kan förvänta dig vindfällen ganska omgående om du väljer att satsa på "slickepinnstallarna"

Användarvisningsbild

Re: Massaved eller småstock???

Skogshuggarn  
#414506 Tallarna verkar ju vara "överskikt", och med små kronor borde det klara sig bra.

Gäller dock alltid att gallra med omdöme, exvis kantzon mot öppet hygge. Ngn vindfälle får man alltid räkna med - oavsett.
En ytterligare fördel med att spara tallen och sopa bort lite gran är ev problem med rötan.

Användarvisningsbild

Re: Massaved eller småstock???

Göt  
#414512 om vi återgår till grundfrågan småtimmer eller massaved så beror det på hur du tänker. Om du vill ha högst timpeng så borde ju vanlig timmer och massaved vara det snabbaste när det gäller huggning och skotning. Men tänker du på störst intäkt totalt så lönar det sig nog att hugga tre sortiment.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).