Avverkning (slutavverkning)

Avverkning gammal skog

29 inlägg 13501 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Avverkning gammal skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414233 Jag försökte, men de ville inte. Fick förskott istället, ca 50%.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Avverkning gammal skoä

Ängagärdet  
#414234 Min version: slarvig inspektor. Södras version: sånt som händer... :!:
Det är överspelat nu, men tänk på att virkesköparna precis som banken är väldigt hygglo tills det blir skilda meningar om något. Skogsägarföreningarna är inte ett dugg bättre.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning gammal skog

Vardon  
#414240
Mangan skrev:Jag försökte, men de ville inte. Fick förskott istället, ca 50%.


Banken eller köparen?

Sist vi sålde en större post var högsta anbudet den med sämst soliditet. Mor var envis och krävde bankgaranti på hela , även momsen och sen blev det rekonstruktion och bankgarantin betalades ut på typ 2 dagar.

Avatar Fallback

Re: Avverkning gammal skog

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414243
Ängagärdet skrev:Hej!
Angående kalkyl så är det ingen garanti, då vi gjorde en för oss stor avverkning på ca 4000fub så begärde vi anbud, södra lämnade ej det bara en kalkyl, vilken de saltade med en halv miljon skulle det visa sig! Tack vare den glädjekalkylen fick de ju uppdraget, men de får aldrig någon slutavverkning mer. Då man försökte få någon att ta något som hellst ansvar eller reda ut vad som blev tokigt, ja då jäklar hålls det om ryggarna hala som ålar! Inte ens chefens ord och handslag hölls! Min sämsta affär någonsin!

Japp, jag kan ha varit otydlig.
Helt rätt att en kalkyl är ingen garanti. Men de ger en fingervisning vad det blir för netto och är oftas lättare att få till skillnad från ett anbud med fastpris.

Avatar Fallback

Re: Avverkning gammal skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414259
Vardon skrev:
Mangan skrev:Jag försökte, men de ville inte. Fick förskott istället, ca 50%.


Banken eller köparen?


Köparen. De kunde ev. gett någon slags moderbolagsgaranti.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning gammal skoä

Skogshuggarn  
#414266
Ängagärdet skrev:Skogsägarföreningarna är inte ett dugg bättre.


Dom har aldrig ens varit i närheten att få någon post som jag sålt och det "leder" stort på sämt betalda sortiment under min "epok" som skogsägare.

Bästa aktören som jag har haft göra med är "Skogssällskapet", men tyvärr så valde de att lägga ner virkeshandeln i Norra Sverige. :cry:

Avatar Fallback

Re: Avverkning gammal skog

hfab  
#414319
skogsrisen skrev:Jag håller på med anbud på min första avverkning.
ca 2500m3fub och jag har tagit in fem anbud.
Skillnaderna mellan buden var ca 160000kr från lägst till högst!
Vinteravverkning i västerbottens inland.
Så ta in flera anbud det lönar sig!

Vilka har lämnat bud? Får vi en uppföljning sedan hur det har gått med affären?

Avatar Fallback

Re: Avverkning gammal skog

skogsrisen  
#414331 Tja!
Japp det kan jag följa upp när det är klart.
Norra Skogsägarna, norrskog, sca, holmen, martinssons.
Någon som känner till fler aktörer runt Vilhelmina?



[/quote]
Vilka har lämnat bud? Får vi en uppföljning sedan hur det har gått med affären?[/quote]

Avatar Fallback

Re: Avverkning gammal skog

hfab  
#414333 Sveaskog och Skogssällskapet köper i Vilhelmina

Avatar Fallback

Re: Avverkning gammal skog

frågande och vetande  
#414359 Vill man få problem kan man ringa skogssällskapet. De var rätt verksamma här nere i mina trakter, men efter Gudrun bestämde de sig att vara så överjävliga som möjligt mot så gott som alla. Numer vet jag ingen häromkring som säljer till dem längre.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning gammal skog

Skogshuggarn  
#414396
frågande och vetande skrev:Vill man få problem kan man ringa skogssällskapet.


Vidareutveckla.

Tar dem inte i försvar ,(även om jag enbart har goda erf), men det låter ju inte som någon lysande "affärsstrategi" att jävlas med folk som huvudsakligen ingår i "näringen".

?.

Avatar Fallback

Re: Avverkning gammal skog

frågande och vetande  
#414440 Många är det som förundrats över deras "affärsstrategi" vad gäller valen de gjorde efter Gudrun. Behöver inte utveckla så mycket känner jag, finns ganska gott om att läsa på nätet om man googlar lite.

Här nere finns de inte kvar hos oss som vet vad de går för.

Avatar Fallback

Re: Avverkning gammal skog

alias  
#414442
Skogshuggarn skrev:
frågande och vetande skrev:Vill man få problem kan man ringa skogssällskapet.


Vidareutveckla.

Tar dem inte i försvar ,(även om jag enbart har goda erf), men det låter ju inte som någon lysande "affärsstrategi" att jävlas med folk som huvudsakligen ingår i "näringen".

?.


Vill minnas att det var en del skriverier i skogstidningarna om bl.a. avverkningskostnaderna vid stormupparbetningen efter Gudrun.

Kan ha fel, det är ju några år sedan så minnet kan spela en lite spratt.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Avverkning gammal skog

Skogshuggarn  
#414499 Det var nog ganska mycket "efterdyningar" i samband med just Gudrun som ju var ett "exeptionell (och ibland panikartat), läge".
I Skogssällskapets fall avverkningskalkyler som inte "höll", uteblivna premier osv. Därav (återigen) vikten av att ha kontrakt och "klara papper" innan man släpper loss någon i skogen.

Undrar just hur mycket läsning man hittar på "Södra" i jmf?. :???: :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).