Trädfällning (arborist)

Kastpåseskjutare

35 inlägg 34955 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kastpåseskjutare

Tjommen1966  
#390045
1462197080_image.jpeg


Hallå. Ett tips som spar tid.... Efter lite youtubande konstruerade en kontakt vi har denna. Cykelpump, cykelventil, kulventil och lite rör med kopplingar. Godkänd för 16 bar men 2-4 bar räcker utmärkt. Har ingen video mer än när vi skjuter en golfboll eller leker eldkastare med den men den funkar helt suveränt att skjuta iväg kastpåsen med mkt bra precision. Går att ta isär så den tar inte så stor plats, stålröret ska kapas lite, luftvolymen kommer att räcka ändå. Kan ev. vid intresse konstruera fler. //Thomas



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kastpåseskjutare

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390086 Lär ju funka perfekt att skjuta potatis med [emoji3]

Användarvisningsbild

Re: Kastpåseskjutare

ohc917  
#390099 Jag byggde en liknande för några månader sedan. Jag hade inte någon påse att testa när jag köpte rören så det blev en tjansning. Jag tog galvade rör. 1m tryck tank och 1m pipa. Det visade sig efter 50-100 skott med påsen att det fanns en som på insidan som skar i påsen. Pipan byttes till ett kopparrör och problemet löstes. Jag har monterat min påfyllningsventil bak i ett ändock/plugg. Röret är 42mm. Koppar röret har lite större innerdiameter än orginalröret men man skjuter 300g påsen över 80meter vid sex bar. 4-5 är lagom när man skjuter upp i ett träd. Man bör tänka på att påsen tarvstryck när den träffar en gren eller stammen. Vid 6bar ger den 8,4l luft, hastigheten har jag inte lyckats räkna ut. Jag har skjutit en 300g påse genom en gipsvägg ca 15m vid 8bar så det är ingen leksak
1462220240_image.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Kastpåseskjutare

ohc917  
#392872 Vilken tystnad, sitter ni andra hemma o bygger kanoner eller jobbar ni hårt?

Avatar Fallback

Re: Kastpåseskjutare

Holgo  
#410021 Jag håller på att klura ut hur jag ska fästa kastlinan till en pil, Robin Hood style.

Avatar Fallback

Re: Kastpåseskjutare

Elfving  
#410111 Hade en klasskamrat i forntiden som byggde nåt liknande att skjuta potatis med. Polisen beslagtog hans mackapär och startade en förundersökning om brott mot vapenlagen. Vapenlagstiftningen är ganska tydlig så var försiktiga! Förstår naturligtvis att ni inte använder dem som vapen men man kan råka illa ut om fel person börjar analysera verktyget!

Användarvisningsbild

Re: Kastpåseskjutare

Ramswe  
#414053 Byggde en liknande i vintras fast med lite grövre lufttank och kona in mot själva ventilen. Fungerar ju sjukt bra, problemet är bara att kastpåsarna inte håller särskilt länge, framförallt sömmarna i vecken som spricker upp direkt :mrgreen:
Har ni hittat någon påse som håller bra för detta än..?

Användarvisningsbild

Re: Kastpåseskjutare

Tjommen1966  
#414125 Ang. Elfvings inlägg så tror jag inte polisen bryr sig även om det är bra drag i den och vi förvarar den isärplockad i ett vapenfodral :lol: Kunderna är iaf väldigt intresserade av hur den funkar :surp:

2 tips till Ramswe, använd avloppsrör i plast, mkt mindre friktion och/eller lägg kastpåsen i en trasa/hushållspapper då sliter det inte på påsens yta lika mkt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kastpåseskjutare

Mats_Orberga  
#414190 -Hmmm, den där trasan är ju som en förladdning....

Förresten, tror ni man skulle kunna använda gas från en spikpistol som drivmedel?

Användarvisningsbild

Re: Kastpåseskjutare

Ängagärdet  
#414215 Kolla på "uti böggda" så får ni se ett lämpligt drivmedel!

Avatar Fallback

Re: Kastpåseskjutare

ord bind  
#414290 SY PÅSAR AV KROCKKUDDEMATEREAL OTROLIGT SLITSTARKT MATEREAL I DOM. 🧠 :!:

Avatar Fallback

Re: Kastpåseskjutare

axwell  
#414292
Ängagärdet skrev:Kolla på "uti böggda" så får ni se ett lämpligt drivmedel!


http://www.svtplay.se/video/10738795/ut ... -avsnitt-1

Avatar Fallback

Re: Kastpåseskjutare

Elfving  
#414295 Billigaste hårsprayen på ÖoB eller liknande funkar som drivgas. Då tillkommer problemet att fixa tändanordning. Det finns mycket att finna på Youtube, sök på "potato gun".

Användarvisningsbild

Re: Kastpåseskjutare

Erre  
#414296 En kompis tog sönder en braständare och tog delarna som skapar gnistan. Monterade knappen utanför, så det blev som ett raketgevär.

Avatar Fallback

Re: Kastpåseskjutare

Holgo  
#414322 Eh förskråen, potäterkanoners ä för amatörer, en trebuchet sare va! De ä karigt de!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).