Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 264050 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413484 Får lov att ge Ex38 ett namn med Hydro controll heter tillverkaren.
Har en själv till min kran tillsammans med Digistick, lite mec att ställa in men du behöver ingen dator för att justera lite efterhand.
Iqan hade suttit som en smäck med flera olika körprofiler för när jag skotar eller kör med skördarn

FTG
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#413488 Tack för bilderna Seb. :grin:
Såg riktig fint ut.
Ser att du monterat spakerna nästan 90grader rakt inn från sidan, och inte i bakväggen som Kesla ÅF gjordet.
Om man kan få til det du visar upp här, så tål det absolut att funderas på för mig med.

Hur styr du fram/back på vagnen???

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413491 Hei Stegmaster.
Fåvang Maskin er återforsaljare for weimer i Norge.
http://www.favangmaskin.no/weimer

Synes og de større Palms vognene virker veldig bra, sto en 15D vogn med 8.4m kran på finn til rundt 400 tusenkr.
Er vist bare sisu som importerer disse nå,Fåvang maskin solgte og disse en liten stund.
Gir deg vel bare mer å fundere på nå da men.
Hilsen Trond :smile:

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#413494
Norske_Trond skrev:Hei Stegmaster.
Fåvang Maskin er återforsaljare for weimer i Norge.
http://www.favangmaskin.no/weimer


Har også sett dette, men ifølge Urban hos Weimer i Sverige så har de ingen ÅF i Norge.
Det står egentlig kun mellom weimer og kesla, for båda Farma och Palms blir omtrent like dyre som Kesla`n.
Det er bara hos weimer det en stor forskjell i pris mot Kesla og de andre merkene.
Ellers er det kun noen tusenlapper hit og dit, og det spiller ikke så stor rolle når en handler for nesten 400tkr.

Användarvisningsbild

Re: Sv: 12 tons skogsvagn med drift.

Seb macahan  
#413498 Robert!!!! Du o dina skarpa ögon. Jag måste erkänna att ni är himla roliga......
Driften kopplar jag i och ur med spaken längst till vänster mot rutan. Alltså traktorns manöverventil. Driften upplever jag som stark. Jag kan oftast trycka eller dra hela ekipaget på en stickväg (utan växel i på traktorn) givetvis finns det begränsningar men jag har aldrig upplevt att jag behöver mer kraft i driften. Låter jag vagnsdriften driva hela ekipaget på väg ligger jag på 1200rpm på traktorn så kommer jag upp i 3,6km/h. Ganska lagom i skogen, detta kan jag variera med antingen varvtalet på motorn eller strypa ner flödet på ventilen. Den vagn jag har har alltså ingen styrenhet från Kesla till driften. Tidigare diskuterades vagnstyrning dessa är dubbelverkande.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413867 Haft lite för mycket fritid...hittade iaf denna Weimer med en 8300 kran

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#414150 Jodå , det finns lite filmar om man letar lite, dock handlar det nog estiska vagner, då det er dubbelram.
Här er en til var man kör med kranen, sen finns det lite flere filmar om man söker "Oniar 83".


Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#414151 Fick ny offert från weimer i dag, så va tusan ska jag göra. :smile:
Nu er båda vagner så likt utrustade som det går, och priset skilljar precis 110tkr. :???:
Weimer: 305tkr SEK= 282tkr NOK
Kesla: 392tkr NOK- inbyte= 292tkr NOK

Båda er inkl, frakt, samt att i Kesla`s offert inngår inbyte av min vagn för 100tkr, och i Weimer`s offert så er det lite oklart om det tilkommer nåt tullgebyr (men kollar på detta just nu).
Var 99% klar på att det blev Kesla, då jag inte hörte något från weimer, men i dag kom det altså ny offert.
Måsta ta en avgörelse imorgon, om jag ska få ny vagn före nyår.
Hjälp, va göra?? ~X(
Om bare Weimer kunne vore lite dyrare, så hadde det vore så mycket enklare. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#414155 Kollade på en Weimer 12 ton idag, och vill du ha en ordentlig 12 tons vagn så bör du inte köpa Weimer. Deras 12 ton upllevs ganska liten. Tänkte att det kan väl inte vara så stor skillnad på 2,5m² och 2,7m² lastarea som det är på min Mowi, men Weimer kändes betydligt mindre på flera sätt. Samt att det var dålig lyfthöjd intill grind. Kolla på rörelseschema för Kesla och jämför.

Är du ute efter en 10 tons vagn så kan nog Weimer We-12:an vara ett bra val.
Senast redigerad av JohannesG sön 23 okt 2016, 13:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#414164 Tack for det JohannesG. :-BD

Ja kollar man på endast siffror, så verkar flera saker mysko med Weimer.
Att deras 12t vagn väger endast 1300kg( dock utan robsondriften), mot Kesla`s 10t som väger ca 2300kg(med Robson drift), för inte väger vel denna drivningsats mer en typ 400kg,eller??
Samt at weimer`s drivning uppgis til 2t, medans dom andra tillverkare brukar ligga rundt 1,5t +/- några hundre kilo.
Dessutan lite konstig att dom verkar ha samma storlek på stödbenen til båda we 8/10/12 t vagner??
Och teleskopstödben känns inte bra på en kran på 8,3m, som dessutan er jättestärk, om man kan lita på deras siffror.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Magnuc  
#414169 Läser lite mellan raderna och känner att du tycker såhär:

-Du vet vad du får med en Kesla.
-Du har flera frågetecken runt Weimer än med Keslan.
-Priset är också en fingervisning, du får vad du betalar för brukar det heta.

Hade jag varit du hade jag tagit Keslan, då hade jag större hål i plånboken
men fick garanterat sova bättre. =)

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Blivande snickare  
#414172
Magnuc skrev:Läser lite mellan raderna och känner att du tycker såhär:

-Du vet vad du får med en Kesla.
-Du har flera frågetecken runt Weimer än med Keslan.
-Priset är också en fingervisning, du får vad du betalar för brukar det heta.

Hade jag varit du hade jag tagit Keslan, då hade jag större hål i plånboken
men fick garanterat sova bättre. =)

+1 på det!

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#414175 Många frågor dyker upp när man ska köpa skogsvagn. Det finns så otroligt många olika vagnar att välja på. Jag skrev upp vad som var viktigt för mig sen kunde man välja bort en del vagnar på slutet hade jag Kesla , Kronos , Anderssködare , Moheda och Vreten kvar. Jag var fysiskt och tittade på vagnarna ovan plus Farma , KTS och Weimer. Mitt val föl på en Vreten 1400FW. Hur många ton en vagn lastar säger inte allt om hur den är konstruerad. Enligt min uppfattning bör man titta på vikten för att få ett hum om stabilitet. I skogen lastar jag aldrig 12 ton. Se hur en skogsmaskin ser ut som får lasta 12 ton. En vagn kan vara gjord för att köra ett tusen lass med . Och den andra klarar tre tusen lass inan den är utsliten. En skogsmaskin kör kanske Trettio tusen lass inan den är slut. Så man får det man betalar för [emoji6] siffrorna ovan är bara ett påstående ingen vetenskap bakom dom. Jag tycker att du skall åka och titta fysisk på båda vagnarna innan du bestämmer dig. Det är ändå ett stort beslut att ta enligt min uppfattning. Ha inte för bråttom du ska kanske ha vagnen i 10 till 20 år. Lycka till med beslutet [emoji4] Mvh Eremiten 74.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#414186 Tack för kloka ord Eremiten 74. :-BD

Dock kommer jag inte åka typ 200mil enkel resa för att kolla weimer i Sverige, men Kesla finns ju på plats här i Norge," bara" 60mil bort.
Och helt riktig, så kommer det bli sista skogsvagnen jag kommer köpa, förr om 20 år er jag långt inn i 70 åren, och då kör nog inte stegmaster så mycket mer. :smile:
Annars vil jag helst handla för nyår, så slipper jag ligga ute med et stort momsbelöpp så lång tid.(handlar jag före nyår får man tilbaka momsen i februari 2017, annars får jag venta til februari 2018).
Och vil jag få min nya vagn före nyår måste jag handla i dag, eller senast imorgon.
För viktigast er att behovet förr drift på vagnen finns nu.
Tidligare har inte det varit nån fråga om drift, men efter som man måsta stadig lengre inn i skogen förr att hitta bjørketimmer så kommer det bli behov av drift alla år vidare framover.

Kesla har forövrigt inne en riktig värsting demomodell på samma vagn och kran jag vurderar handla.
Den har navmotorer i alla 4 hjulen, 150l/min Ls pump, och minispaker, 3,15m2 lastyta, kedjor til hjulen, 550/??-22 hjul, dock saknar den vinch. 539kr +mva var priset på denna. :surp:
Men då måste jag dratt fram ca 150tkr til från planboken, och blir lite drygt tycker jag.

Kesla känns tryggare på alla vis.
Weimer gör ju endast totalt ca 30vagner pr år, dessutan sysslar dom med att ta fram nya stödben, men dom var inte klare ennu (vilket jag tolkar som att dom inte er nöjda med dom som finns nu.)

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#414216 Kollade lite idag på en kompis Kesla 92HD. Skulla aldrig vilja ha så liten vagn. Men den såg riktigt välbyggd ut. Och en 10 eller 12 tons Kesla vagn är säkert inte sämre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).