Grävmaskiner

Traktor med vinsj, kran og hogstaggregat eller gravemaskin

19 inlägg 27121 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Traktor med vinsj, kran og hogstaggregat eller gravemaskin

Oddeiste  
#414083 Tenker å starte med avvirkning av bjørk, på heltid. Har ingen erfaring fra skogsarbeid annet enn litt med motorsag til eget bruk.
Har funnet kjøper bare prisen er riktig. Tenker jeg må opp mot 1000m3 i året for å få en grei årsinntekt i tillegg til leasing, leiekjøring, vedlikehold, forsikring og leie av skog når min egen er hugget. Det avhenger mye av hvilken pris jeg oppnår.

Har per dags dato en 40hk Iseki 5390 på 1500kg. Bor i Nord Norge, så det meste av skogen er liten til middels.

Har et par alternativ til driftsformer.

Kjøpe brukt 5t gravemaskin med hogstaggregat 200.000 pluss 120.000
vinsj til traktor (med fjernstyring) 25.000

Lage traktorvei med gravemaskin, bruke gravemaskin til felling langs med vei, deretter plassere gravemaskin ved velteplass. Felle resten med motorsag, vinsje det til traktor og kjøre det ned til velteplass for kvisting, kapping og stabling.

Er vel litt i tvil hvor mye jeg klarer å dra ned med Isekien. Noen forslag?
Den er for liten til at det er vits å henge en tømmerhenger etter.

Alternativ 2

Leie gravemaskin for evt veiarbeid før hogst.
Kjøpe en 4-5 tonns traktor med vendbar førerplass, kran og hogstaggregat foran, og vinsj bak. Samme arbeidsmetode. eventuelt kviste underveis, og henge hele stokker etter vinsj. Hvor mange kubikk kan jeg regne med å kunne dra etter traktoren?

Tenker ikke på flatehogst, men la noen trær stå igjen innimellom. Hvor mye kan jeg regne med å legge ferdig på velteplassen i løpet av en arbeidsdag? Vil minne om at bjørka her ikke er stor. Avstand fra 100- 400 meter. Kupert terreng, for det meste skråning.

Ønsker ikke å sitte hele dagen i maskinen, legger derfor opp arbeid med felling med motorsag og vinsjing innimellom.



   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor med vinsj, kran og hogstaggregat eller gravemask

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414087 Alternativ to virker minst dårlig.

Användarvisningsbild

Re: Traktor med vinsj, kran og hogstaggregat eller gravemask

Oddeiste  
#414098
Skogsola skrev:Alternativ to virker minst dårlig.


Skjønner jo at ingen av delene er optimal, men hensikten er å skaffe seg en arbeidsplass med variert arbeid.
Det aller beste hadde jo vært fullblods hogstmaskin og lassbærer men det krever millioner i investering, flere mann i arbeid og 150.000m3 i året :grin: I tillegg til at man må ha kjøper til dette.

Ønsker å holde kostnadene nede, i ihvertfall i begynnelsen, men samtidig produsere effektivt nok til at man kan leve av det.

Innspill om andre driftsmåter er velkommen, bare de ikke inkluderer en million i investeringer og å sitte i maskin 8 timer for dagen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor med vinsj, kran og hogstaggregat eller gravemask

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414100 Gravemaskin med hogstaggregat plus traktor med tömmerhänger kan fungere. Glöm din Iseki.

Användarvisningsbild

Re: Traktor med vinsj, kran og hogstaggregat eller gravemask

stegmaster  
#414103 Nå vet ikke jeg noe om prisnivået helt i Nord, da jeg bor nesten helt Sør, men her skulle jeg betalt opp til 350kr pr fast m3 for fint bjørketømmer.
Maskinhugget 325kr (på grunn av dårlig kvisting), men slept virke utenom frostsesongen skulle jeg ikke betalt mye for, då det blir alt for mye skit i stokkene når de skal kappes i vedmaskinen, samt att never blir slitt helt bort på 1/3 av stokken.
(Husk att ingen hogstaggregat kvister bjørk fint, samme om det er dyrt eller billig utstyr.)

Hvor er det mulig å få bygget traktor med kran og hogstaggregat foran???? :surp:

Jeg har forøvrig en fin tømmerhenger som kommer til salgs om du er interessert. :roll:
9t Farmi med 6,7m kran, brems og radiovinsj på kranen, er nesten som ny. 100tkr+mva. (Nypris er ca 170tkr+mva)

Antar at det er et stegmater aggregat du tenker på (med tanke på prisen), snittet ligger på ca 1min pr. tre med disse.
I praksis klarer du kanskje å opparbeide 45-50 tre pr time med en stegmater.
Dessuten høres det vel optimistisk ut å hugge 1000m3 med en så liten Iseki traktor.
Vil mene at du trenger mer proffutstyr for så store volumer, ihvertfall en normalstor nyere traktor.

Skogsola skrev:Gravemaskin med hogstaggregat plus traktor med tömmerhänger kan fungere. Glöm din Iseki.


+10 til den. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Traktor med vinsj, kran og hogstaggregat eller gravemask

Oddeiste  
#414111
stegmaster skrev:
Hvor er det mulig å få bygget traktor med kran og hogstaggregat foran???? :surp:





Husket feil, den har prosessor i tillegg til kran, men det viser jo at det er mulig med frontmontert utstyr.

Et alternativ er å leie inn traktor med tømmerhenger og sjåfør, hvis det lønner seg. Så kan jeg gjøre det andre med gravemaskinen.

Skjønner den med å trekke stokkene etter bakken, så da er vel det utelukket.

Noen som vet hva Naarvi s25r koster? Den har jo rullmating og stegmating og er vel en del mer effektiv en stegmater. Såvidt jeg kan se på youtube er det mye trykking på knappene med stegmating, eller er det mulig å få det til å gå automatisk?


Et alternativ er jo hogstaggregat på krana til tømmerhenger og leie inn gravemaskin ved behov.
Mon tro om man får en grei traktor pluss tømmerhenger med hogstaggregat til 500.000?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktor med vinsj, kran og hogstaggregat eller gravemask

Oddeiste  
#414113 Såvidt jeg har forstått har du en minigraver med stegmater..? Er det kun for egen hogst eller jobber du med den? Hvordan frakter du ut veden? Hvordan er det å bruke den i helninger?
Har du noen formening om hvor mye man kan ta ut av tynn bjørkeskog hver dag inkl frakt til velteplass?
Mange spørsmål, men det er det forum er til for :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktor med vinsj, kran og hogstaggregat eller gravemask

stegmaster  
#414124
Oddeiste skrev:Noen som vet hva Naarvi s25r koster? Den har jo rullmating og stegmating og er vel en del mer effektiv en stegmater. Såvidt jeg kan se på youtube er det mye trykking på knappene med stegmating, eller er det mulig å få det til å gå automatisk?


Et alternativ er jo hogstaggregat på krana til tømmerhenger og leie inn gravemaskin ved behov.
Mon tro om man får en grei traktor pluss tømmerhenger med hogstaggregat til 500.000?


Blir ikke enkelt med en vinsj bak på den traktoren i videoen, når du må ha et stort hydraulikaggregat bak.
Dessuten koster vel den processor og kran minst 500tkr.
Vet ikke prisen på Naarva S25R, men gisser på ca 180tkr, men det har visstnok vært en del trøbbel med disse rullene, så tror du skal styre unna akkurat den modellen.
Eller så er det forhåndsvalg av lengder på Arbro, Tapio, m.fler hva jeg vet.

Fortvil ikke, du kan få en fin tømmerhenger med kran/vinsj, valmet 665s traktor(skogshytte) med laster, og Naarva S25 for 350tkr+mva, av meg om du er interessert. :wink:
Jeg har hugget nesten alt som jeg kommer til med Naarva`n, så kan derfor tenke meg å selge den også.
Valmet`n har jeg egentlig ikke tenkt å selge, men kjøper du alt komplett så kan jeg selge den også, da den passer godt i sammen med Farmi tømmerhengeren.
Alt er i meget god stand.
Og då får nesten råd til en gravemaskin også innen for budsjettet på 500tkr.

1477167235_008.jpg

1477167207_20160217_125716.jpg

Användarvisningsbild

Re: Traktor med vinsj, kran og hogstaggregat eller gravemask

stegmaster  
#414133
Oddeiste skrev:Såvidt jeg har forstått har du en minigraver med stegmater..? Er det kun for egen hogst eller jobber du med den? Hvordan frakter du ut veden? Hvordan er det å bruke den i helninger?
Har du noen formening om hvor mye man kan ta ut av tynn bjørkeskog hver dag inkl frakt til velteplass?
Mange spørsmål, men det er det forum er til for :lol:

Ja, det er kun virke til egen vedproduksjon.
Alt virke fraktes på tømmerhenger. (men selvsagt må en vinsje noen ganger, men da er kun på skogsbunn, ikke på veier hvor det setter seg grus i veden.)
Det blir nesten umulig for meg å uttale meg om hvor mye du kan få fram på en dag, då det står på hvordan terrenget er, hvor tett bestand, og øvrig utstyr.

Er det gravemaskinen med Naarva`n du tenker, når du snakker om helninger??
Terrenget her er ofte så bratt her, at jeg graver en enkel vei först, og evt, planerer bort sten og røtter så det det enklere å kjøre med både graver og traktor med tømmerhenger.
Har hurtigkobling på alt, så det tar kun 1 min. å sette av Naarva`n og 2 min. å sette på (kun 2 hydraulikslanger og en el.kabel), når en må ha på skuffen innimellom.

1477168801_20160217_142641.jpg

Användarvisningsbild

Re: Traktor med vinsj, kran og hogstaggregat eller gravemask

Oddeiste  
#414134 Skjønner.
Det er ikke aktuelt før til våren uansett, men ellers skulle jeg vurdert å slått til :grin:

Skjønner at det er vanskelig å vite kapasitet når en ikke vet alle forhold. Vil du si at inntektene står i forhold til utgifter og arbeidstid med måten du har drevet på?

Hvordan er fremkommeligheten med tømmerhenger etter i ulendt terreng? Er jo mange skrekkeksempler på youtube. F.eks på midtvinter med mye snø?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktor med vinsj, kran og hogstaggregat eller gravemask

Oddeiste  
#414139 "Eller så er det forhåndsvalg av lengder på Arbro, Tapio, m.fler hva jeg vet."

Betyr dette at man kan holde knappen inne, og så stopper den seg selv ved angitt lengde?

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor med vinsj, kran og hogstaggregat eller gravemask

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414147 Upp till 1000 m3 per år klarar du med motorsåg om det ska vara ett heltidsjobb. Du skulle kunna vinscha med din Iseki till traktorväg och leja in övrig utkörning. Då sparar du alla dina pengar. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Traktor med vinsj, kran og hogstaggregat eller gravemask

Oddeiste  
#414154 Ja men tror nok jeg går fort lei da :shock:
Dessuten er det jo moro med maskiner. :grin:
Har egentlig satt som minstekrav at jeg skal ha et kvisteaggregat, for det er kvistinga som er tyngst og tar mest tid med motorsag.
En mulighet er å kjøpe en traktorprossesor til Isekien og leie inn utkjøring.

Men den leverer bare 35l/min, så det er vel kanskje ikke nok.

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor med vinsj, kran og hogstaggregat eller gravemask

Hema  
#414193 Kan man köra ihop över 1000m3 med ATV, kan man göra det med din traktor. Om terrängen är besvärlig kanske en Kranman P25 skulle funka. Den transporterar du lätt efter valfritt fordon med kula. Men då får inte träden vara för grova, maxdiameter 25cm tror jag, samt är det grövre grenar är nog denna lösning tyvärr för klen.

Jag säger inget om att denna lösning är den bästa, men det kan gå.

Användarvisningsbild

Re: Traktor med vinsj, kran og hogstaggregat eller gravemask

stegmaster  
#414200 Vet ikke om du vil diskutere det her på forumet, men jeg lurer på hvordan du kan få dette til å gå rundt økonomisk??
Hva betales det for m3 (fastkubikk) hos deg??
Og hvor mye må du betale skogeier for virket??
I snitt manuellhugger vel ikke 1 mann mer en ca 5m3(fm3) på en dag inkl. framkjøring.
Så det er jo mindre enn 1 m3 i timen, men om vi tar i litt og sier 1m3 i timen og denne betales med 350kr.
Altså 350kr som skal dekke din lønn, driftsutgifter og betaling til skogeier. :surp:
Det kan ikke bli mye timelønn av dette, om noe overhodet??
Med mer maskiner øker selvsagt produksjonen, men også utgiftene, så det blir å finne en balanse her om dette skal fungere, tror jeg.

Selv har jeg regnet meg fram til at jeg må ha ca 600kr pr m3(fm3), om det skal dekke utgifter til traktor med tømmervogn, motorsag, og en anstendig lønn til meg selv. Ca 250-300kr i lønn før skatt + den samme summen for utgifter til traktor/tømmervogn/motorsag.
Og da er virket mer eller mindre gratis. (altså jeg betaler ikke noe til skogseier for å hugge)
Normalt er vel ca 600kr i timen for 1 mann med traktor med tømmervogn om jeg ikke husker helt feil, om du sjekker prisoversikten til " Bedre Gardsdrift".

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).