Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Söker en gammal maskin från televerket!

8 inlägg 9693 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Söker en gammal maskin från televerket!

Cagner  
#41352 Hej!

som rubriken lyder så söker jag efter en gammal amskin från televerket. Den såg ut som en fyrhjuling fast hela maskinen var hydrauldriven. den hade även en stege som satt fast framtill och vara fälld över maskinen. Enda beteckningen jag såg på den var Burträsk...så antagligen är den tillverkad i burträsk.
Färgen var orange. Hoppas någon av er kan hjälpa mig att hitta en bild eller något annat på den. är intresserad av att köpa en sådan iaf.



   TS
Avatar Fallback
ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41360 Det var väl Televerkets version av Klippmyran om den var midjestyrd
och man fick gå efter. Den hade väl ett grävagregat och så kunde
man väl resa telestolpar med den.

Avatar Fallback
Cagner  
#41364
ATK skrev:Det var väl Televerkets version av Klippmyran om den var midjestyrd
och man fick gå efter. Den hade väl ett grävagregat och så kunde
man väl resa telestolpar med den.


den var ej midjestyrd eller hade grävaggregat på sig. den var som en fyrhjuling fast hydrauliskt driven. den hade stege så antagligen var det någon form av servicebil till stolparna eftersom den hade en lång stege på sig.

   TS
Avatar Fallback
ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41380 Jaha, det måste ha varit någon mindre maskin då, satt man på
den och körde? Klippmyran tillverkades annars i Burträsk om jag
inte minns fel.

Avatar Fallback
Cagner  
#41387
ATK skrev:Jaha, det måste ha varit någon mindre maskin då, satt man på
den och körde? Klippmyran tillverkades annars i Burträsk om jag
inte minns fel.


ja man satt exakt som en fyrhjuling. sedan var stegen böjd över maskinen. ska föröska rita en bild och lägga in. ok vet du vad företaget hette som tillverkade klippmyran? för denna amskin jag är ute efter är iten direkt någon skogsmaskin men täntke modifiera om den d den redan har vinsch, hydrauluttag och dragkrok..då man kan bgga den till miniskogsmaskin. dene även fyrhjulsdriven med hydraulmotorer men problemet ör att jag iten har någon maskin. men hopaps ni kan hjälpa mig att hitta en

   TS
Användarvisningsbild
Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41410 HYDROVÅG
BURTRÄSK

KAN DET HA VARIT

Det tillverkades flera olika Myror Den första1976 Kallades Lunnar myran sedan på 80talet början byggdes Klippmyran.
Kom även en som hette
Processormyran och stolpmyran.
Dom vägde ca 2200kg

TILL EXEMPEL:

HYDROVÅG SG-10 - 87
Minigrävare som drages efter vanlig personbil kulhandske 50 mm, vikt 810 kg, Honda fyrtaktare 13 hk. Registrerad som släpvagn!

2-wd midjestyrd. Mycket lättkörd maskin som vem som helst klarar av att köra!!

Perfekt iom att man inte behöver ha körkort för tungt släp för det räcker att ha kula på bilen sen är det bara att koppla på och dra precis som en vanligt slävagn och dessutom får man köra i 80 km/h!

Suverän till villatomten eller i sommarstugan när man ska dränera, lägga kabel, gräva till 3-kammarbrun osv!


Inga dyra delar och en ny motor kostar endast XXXX:-!

Avatar Fallback
Cagner  
#41440
Sweden-viking skrev:HYDROVÅG
BURTRÄSK

KAN DET HA VARIT

Det tillverkades flera olika Myror Den första1976 Kallades Lunnar myran sedan på 80talet början byggdes Klippmyran.
Kom även en som hette
Processormyran och stolpmyran.
Dom vägde ca 2200kg

TILL EXEMPEL:

HYDROVÅG SG-10 - 87
Minigrävare som drages efter vanlig personbil kulhandske 50 mm, vikt 810 kg, Honda fyrtaktare 13 hk. Registrerad som släpvagn!

2-wd midjestyrd. Mycket lättkörd maskin som vem som helst klarar av att köra!!

Perfekt iom att man inte behöver ha körkort för tungt släp för det räcker att ha kula på bilen sen är det bara att koppla på och dra precis som en vanligt slävagn och dessutom får man köra i 80 km/h!

Suverän till villatomten eller i sommarstugan när man ska dränera, lägga kabel, gräva till 3-kammarbrun osv!


Inga dyra delar och en ny motor kostar endast XXXX:-!



det jag minns mer var att det satt en hondda motor på. och att dne var itne rustad för skogen utan mer som terärngende maskin för att kunna inspektea ledningsgator och stolpar...men flera har sagt att hydrovåg är en firma som kan ha tillverkat denna amskin de heter idag hultdins men de tillverkar emst nya redskap gripar och dylikt för skogsbruket idag. det e inte lätt att hitta något om denna maskin

   TS
Avatar Fallback

Re: Söker en gammal maskin från televerket!

flisshejk  
#41923 Det finns en tråd om klippmyran gå in och titta på den, om du har intresse av en sådan finns det en i Kalix

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).